ANNONS
Annons

Vilken prestanda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eszter

Aktiv medlem
Jag planerar att köpa mig en mac book pro men eftersom jag är en "gammal" pc användare behöver jag lite råd kring prestandaval.

Jag ska använda datorn, till att visa bilder för kund (PS i min stora maskin)
Möjligtvis superenkla redigeringar i LR till tex. web men inget annat.
Surf och andra admingrejjer

Väljer mellan dem två "minsta" i Mac book pro familjen 13tum:

2,26GHz , 2gb eller 2,53GHz , 4gb

Hårddisk är minst problem, tänkte inte använda den för att lagra egentligen.

Har hört att macar presterar lite annorlunda från PC. Jag skulle aldrig drömma om en PC under 4GB tex....

Har inget konkret att komma med, men tänk på att vissa program inte går att använda på en så lite skärm. Adobe Camera Raw är ett sådant. Visst går det, men fönstret går inte att förminska och dess storlek ryms precis på en standard 15,4".

Kan vara värt att kolla upp vad som går och inte går med dina program.

Eftersom du undrar över prestandan kanske du ska fundera på om du vill investera i nya maskiner med gamla Core 2 processorer i. Det kommer med all säkerhet nya modeller med i5 och i7 processorer alldeles snart.

Eftersom du undrar över prestandan kanske du ska fundera på om du vill investera i nya maskiner med gamla Core 2 processorer i. Det kommer med all säkerhet nya modeller med i5 och i7 processorer alldeles snart.

Mmm jo, jag läste några trådar om det. Sen har jag också en begränsad ekonomi just nu.... Jag vill köpa "så lite som möjligt" helt enkelt, utan att sega ner. Jag har inga intentioner att bildbehandla mer än nödvändigt... Värsting maskinen har jag redan, behöver en lätt liten en....som jag kan visa snygga bilder på, för mina kunder.

Jag har en Macbook Pro 13", den billigaste. När jag installerade LR insåg jag att den behövde dubbla mängden minne. LR flyter inge bra med bara 2GB minne. Så mitt tips är att satsa på den som är lite dyrare.

Jag har en Macbook Pro 13", den billigaste. När jag installerade LR insåg jag att den behövde dubbla mängden minne. LR flyter inge bra med bara 2GB minne. Så mitt tips är att satsa på den som är lite dyrare.

Toppen! Precis det jag behövde höra :) Men storleken är OK eller?
Man kan väl stoppa i minne själv, i dem där? Tyckte jag läste det i nån tråd, så du kan väl köpa och trycka dit?

Jag använder en macbook med 2gig ram. Använder "Aperture" och mina bilder brukar ligger på ca 23 mb st. macen fixar detta bra, Ibland märkar jag att lite mer ram minne skulle vara bra men det är ingen katastrof.

Toppen! Precis det jag behövde höra :) Men storleken är OK eller?
Man kan väl stoppa i minne själv, i dem där? Tyckte jag läste det i nån tråd, så du kan väl köpa och trycka dit?

Skärmen räcker till mig. Men det är ofta jag trycker på tab i LR för att dölja sidolisterna och se bilden expandera över hela skärmen.

Det är en avvägning mellan portabel och för stor för min del. Jag tycker att 13" är den ultimata storleken på en bärbar dator.

Jag har installerat 4GB minne. Det går att köpa från de vanliga butikerna typ Dustinhome, Komplett eller JME Data. Det kostade 1200kr och då blir skillnaden mindre till den dyrare Macbook Pro.

Försöker bli klok på tidsramen för nästa laddning macar med den nya processorn också. Sen är det väl också en prisfråga. Det framgår ingenstans bland ryktena hur mycket dem kommer landa på.....

Försöker bli klok på tidsramen för nästa laddning macar med den nya processorn också. Sen är det väl också en prisfråga. Det framgår ingenstans bland ryktena hur mycket dem kommer landa på.....

Precis som en annan kille, han skrev ett mail till Steve Jobs och fråga. Svaret han fick: Not to worry.

Varför bygger du inte en egen mac? Nu har jag aldrig haft en mac, men det är väl bara att bygga en. Kolla på komplett.se kanske finns där

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar