Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Panasonic?

Produkter
(logga in för att koppla)

sjosward

Medlem
Har förstått att Panasonic är en höjdarkamera när det kommer till filmfunktion - då jag ska använda min kamera 90% till filmande så känns det rätt med ett sådant köp.

Nu undrar jag: Vilken Panasonic ska man välja?

Har kikat runt lite och det verkar finnas en hel del modeller i den lägre prisklassen med grumlig bild som inte alls känns bra. Det jag vill hitta är en Panasonic med skarp bild, extern mickingång och välfungerande autofokus. Prisklass om möjligt: Upp till 6000 för hela kittet, finns det någon grym variant för en tusenlapp till kan jag tänka mig att lägga det. Såklart är det trevligt om de billigare kamerorna håller måttet och är mer än bra, men det verkar nästan vara runt 6-7 lax som gäller? Ska kanske tillägga att det främst är dokumentärt jag vill syssla med, därmed är bra AF viktigt.

Finns det ens ute Panasonic-kameror med de löftena i den prisklassen?

Har förstått att Panasonic är en höjdarkamera när det kommer till filmfunktion - då jag ska använda min kamera 90% till filmande så känns det rätt med ett sådant köp.

Nu undrar jag: Vilken Panasonic ska man välja?

Har kikat runt lite och det verkar finnas en hel del modeller i den lägre prisklassen med grumlig bild som inte alls känns bra. Det jag vill hitta är en Panasonic med skarp bild, extern mickingång och välfungerande autofokus. Prisklass om möjligt: Upp till 6000 för hela kittet, finns det någon grym variant för en tusenlapp till kan jag tänka mig att lägga det. Såklart är det trevligt om de billigare kamerorna håller måttet och är mer än bra, men det verkar nästan vara runt 6-7 lax som gäller? Ska kanske tillägga att det främst är dokumentärt jag vill syssla med, därmed är bra AF viktigt.

Finns det ens ute Panasonic-kameror med de löftena i den prisklassen?

Den bästa av alla är GH2. Föregångaren GH1 kan liksom 2an hackas och blir då också en grym filmkamera.
Jag har GH2 och är grymt nöjd med filmkvaliteten och funktionaliteten.
Det finns många som anser att GH2an slår alla andra systemkameror och de flesta riktiga filmkameror när det gäller kvalitet på video. Läs tex EOShd.

Vad menas med att hackas?
Roligt att det går att få sådana bilder med GH2:an! Prismässigt, vad kan de ligga på komplett? Har bara sett priser för kamerahus.

Liknar de varandra eller ligger de väldigt långt ifrån varandra i kvalité (då det skiljer en del i pris; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=760656)

Hacka betyder att någon har hittat på nya funktioner och bättre kvalitet än orginalet, men vet du inte mycket väl vad du sysslar med så vänta med hackandet. Bägge kamerorna är mycket bra med fabriksinställningarna.
Om jag får gissa att du är ganska nybörjare så kommer du garanterat att bli nöjd med bägge. GH2 är dock mycket dyrare och säljs sällan begagnad. För att skilja dem åt behöver du en jättestor HD TV eller liknande.
Priserna beror mycket på vilket/vilka objektiv du vill ha.
Det är möjligt att jag vet av en som vill sälja en GH1 med 14-140 optiken som är fantastisk för filmning. Priset torde ligga på 6.500-7000, det är ca hälften av vad den kostade ny.
Hör av dig till mig i början av nästa vecka, om du är intresserad, så skall jag kolla upp saken.
[email protected]

ANNONS