ANNONS
Annons

Vilken ordning?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Hej, är nybörjare såväl här på fotosidan som med photoshop redigering.

Har skaffat någon bok på området och surfat och printat alla möjliga tips & trix som finns. Har nu ett jättebibliotek som jag sitter och testar.

MEN,

ingenstans hittar jag något bra svar på frågan: I vilken ordning ska man applicera olika redigeringar på?

Dvs, om jag har en bild och ex.vis tänkt att jag vill:
1) justera färg/färgbalans
2) öka kontrasten ngt
3) möjligen ljusa/mörka ngt område på bilden
4) skärpa upp den/eller softa ner den
5) förminska den.

Antagligen vill jag beskära den också, men det begriper jag inte spelar nån roll för operationerna ovan...

I vilken ordning ska man göra de olika sakerna? Antar att förminskningen ska ske sist, men å andra sidan så förloras ofta tex skärpa (och även kontrast) då. Finns det nån standard ordning?

...tacksam för input! :eek:)

/Wilhelm

En omedelbar reaktion:

1) justera färg/färgbalans
2) öka kontrasten ngt
3) möjligen ljusa/mörka ngt område på bilden
4) förminska den
5) skärpa upp den/eller softa ner den

Hej!

Jag antar (?) att du inte fotar i raw. Om det är jpeg, skulle jag jobba ungefär så här - rätt eller fel :) Se det som ett tips på arbetsflöde. Jag gör i princip ett nytt lager eller en kopia för varje redigering jag gör. Mycket praktiskt eftersom man då bla kan gå tillbaka och se orginalet.

* Sparar om bilden i tiff eller psd-format
* Beskär bilden som jag vill ha den
* Justerar ljuset (nivåer och kurvor)
* Gör eventuella retuscheringar (ex skönhetsretusch)
* Jobbar om det behövs vidare med ljus, färg osv. Oftast behöver jag inte lägga på mer kontrast när detta är gjort.
* Lägger på eventuella filter, gör till svartvitt eller andra effekter.
* SPARAR med alla lager kvar.

Först därefter slår jag ihop lagren och gör iordning bilden för det jag ska använda den till. För utskrift lägger jag bara på lite skärpa och sparar ev detta som ytterligare version.

Om jag ska förminska bilden för webben (i princip enda gången jag förminskar eftersom det förstör så mycket) gör jag följande:
* Slår ihop lagren.
* Anpassar storleken (förminskar)
* Lägger på skärpa (vilket definitivt krävs när man förminskar för webb)
* Sparar för webb.

Det viktigaste tycker jag annars är att du lägger på skärpa ALLRA SIST, det blir inte så bra annars. Också för att det krävs olika skärpa för olika ändamål - du kan ju vilja använda samma bild till olika saker. Annars kan du nog i princip göra saker i den ordning som passar dig.

Scott Kelby har väl kommit med någon bok nyligen (har inte läst den) som handlar om just vilken ordning man gör saker i bildbehandlingen. Den kanske kan ge dig lite input. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter.

Lycka till!
/AK

Tack båda för snabba svar. AK du har rätt, jag fotar inte i RAW utan jpeg. Råkar faktsikt ha just Scott Kelbys senaste bok för CS3, kom precis före jul i svensk översättning :)

Jag ska leta efter nåt med ordning men har inte hittat ngt ännu. Ska följa era råd så länge, dom verkar bra. Tack för hjälpen! //W

1) öka kontrasten ngt (gör det först för att inte påverka de justerade färgerna)
2) justera färg/färgbalans
3) möjligen ljusa/mörka ngt område på bilden (genom att först maska av från kontrastlagret för att få tillbaka så mycket information som möjligt och sen typ kurvor)
4) skärpa upp den/eller softa ner den (skärp upp bara om du verkligen behöver)
5) förminska den. (500 px i taget för att inte förlora så mycket detalj)
6) skärpa upp den

Hej igen!

Kelbys bok om CS3 är en riktigt bra bok att börja med. Han förklarar enkelt och ger många bra trix.

Men boken jag tänkte på är den som heter"Scott Kelby's 7-point system for Adobe PS CS3". Den finns inte ännu på svenska vad jag vet iaf.

Dock tror jag att du även i den bok du har får lite input om i vilken ordning man "bör" jobba och med vad.

/AK

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar