wfrank
Aktiv medlem
Hej, är nybörjare såväl här på fotosidan som med photoshop redigering.
Har skaffat någon bok på området och surfat och printat alla möjliga tips & trix som finns. Har nu ett jättebibliotek som jag sitter och testar.
MEN,
ingenstans hittar jag något bra svar på frågan: I vilken ordning ska man applicera olika redigeringar på?
Dvs, om jag har en bild och ex.vis tänkt att jag vill:
1) justera färg/färgbalans
2) öka kontrasten ngt
3) möjligen ljusa/mörka ngt område på bilden
4) skärpa upp den/eller softa ner den
5) förminska den.
Antagligen vill jag beskära den också, men det begriper jag inte spelar nån roll för operationerna ovan...
I vilken ordning ska man göra de olika sakerna? Antar att förminskningen ska ske sist, men å andra sidan så förloras ofta tex skärpa (och även kontrast) då. Finns det nån standard ordning?
...tacksam för input! )
/Wilhelm
Har skaffat någon bok på området och surfat och printat alla möjliga tips & trix som finns. Har nu ett jättebibliotek som jag sitter och testar.
MEN,
ingenstans hittar jag något bra svar på frågan: I vilken ordning ska man applicera olika redigeringar på?
Dvs, om jag har en bild och ex.vis tänkt att jag vill:
1) justera färg/färgbalans
2) öka kontrasten ngt
3) möjligen ljusa/mörka ngt område på bilden
4) skärpa upp den/eller softa ner den
5) förminska den.
Antagligen vill jag beskära den också, men det begriper jag inte spelar nån roll för operationerna ovan...
I vilken ordning ska man göra de olika sakerna? Antar att förminskningen ska ske sist, men å andra sidan så förloras ofta tex skärpa (och även kontrast) då. Finns det nån standard ordning?
...tacksam för input! )
/Wilhelm