Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Olympus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Calson

Ny medlem
Har haft svårt att bestämma mej om jag ska köpa analogt eller digitalt. Har bestämt mej nu, det blir digitalt. Nästa problem: vilken kamera? Jag har kommit fram till att Olympus Camedia C-720 ultra zoom passar mej bra då jag vill ha lång zoom och bra närbildsmöjligheter. Min fråga är: Är det värt 2.700:- mer för C-750:an? Finns det kanske ytterligare någon kamera som kan konkurera med C-720 i den prisklassen? (Tänkte då främst på Fuji Finepix S304). Tacksam för all hjälp jag kan få så man inte behöver ångra sej efter kameraköpet.

Enklast:
FORUM - Forumlista - utrustning/teknik - digitalt - 1667 diskussioner

Nästa: KÖPA - recensioner - digitalt - olympus

Jag har en 720 och är mycket nöjd med dess funktioner och möjliga manuella inställningar. Jag har fått mycket bra biler (tycker jag i alla fall...) både i ljus och mörker, nära och långt bort. Den långa zoomen (8x) räcker bra långt, längre blir nog nästan svårhanterligt (svårt att vara stadig vid full zoom). Det finns tre saker jag inte är nöjd med:
1. Manuell focus saknas. Ibland vill den bara inte hitta skärpan med autofocus (speciellt på mycket långt eller mycket nära håll) då hade jag gärna haft en liten ring att snurra på...
2. Högsta ISO, vid manuell inställning, är 400. Lite för lågt, ibland vill man ha mer.
3. Det finns inte kamraremsfäste på båda sidorna. Med rem på bara ena sidan är det svårt att ha den runt halsen.

Om det är värt 2.700 extra för 750:n? Vet faktiskt inte. Men den har i alla fall manuell focus, 3cm makro (mot 10cm hos 720:n), 4 isf 3mpx och 10x zoom, kan ju vara värt en del.

Min slutsats får bli: Har du råd, köp 750, om inte så klarar du dig länge med 720.

Lycka till!

Pia

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar