Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken objektivfattning är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Granath

Ny medlem
Har räddat ett objektiv från sin gömma i en garderob fast kan inte identifiera vilken bajonettfattning den har.
Finns det någon med skarpt öga som kan hjälpa mej?
Det är för övrigt ett Tokina 135 mm 2,8 TELE-AUTO.

mvh
/Anders
 

Bilagor

  • tokina2.jpg
    tokina2.jpg
    20.5 KB · Visningar: 1,272
Jo, jag tycker också det ser ut som ett gammalt manuellt Minolta, inte för autofokuskamerorna alltså. (Specielt som det står "MIN" på bajonetten också.)
 
troligen…

Jag sitter med ett Minolta MD 28/3,5 och ett Tokina 75-150/3,8, och de är samma fattning. Det som skiljer är bländartappen som ser olika ut.
 
Är inte det samma som Auto Vivitar 135/2.8 (M42)? Jag har för mig att Tokinan och Vivitaren var exakt samma objketiv - och om det är så körde jag iaf Auto Vivitar 135/2.8 (M42) på en gammal praktica och det var ett riktigt bra objketiv - dock förstörde jag mitt exempar genom att tappa det i marken så kameraremmen släppte ifrån huset.

Ett lite test av Auto Vivitar 135/2.8 (M42):
http://www.pentaxforums.com/forums/...arrivals-vivitar-135-2-8-m42-first-three.html
 
Har räddat ett objektiv från sin gömma i en garderob fast kan inte identifiera vilken bajonettfattning den har.
Finns det någon med skarpt öga som kan hjälpa mej?
Det är för övrigt ett Tokina 135 mm 2,8 TELE-AUTO.

mvh
/Anders
Lite svårt att se på bilden, men jag tycker det ser ut som Minolta MC-fattning. Det som skiljer MC från MD är att MD har ett extra stift som behövs vid automatik med slutarförval eller programautomatik. Manuell mätning och automatik med bländarförval fungerar även med MC.

Olle
 
Johan: Hade det inte varit lite bättre att starta en helt ny tråd istället för att dra upp en nästan fem år gammal tråd som inte ens handlar om riktigt samma sak? :\
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.