Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Normal Zoom 24-70 2.8 skall man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Torsten82

Medlem
Hej kära Pentax vänner,

Jag är på jakt efter ett nytt objektiv, ett zoom objektiv runt 24-70mm f2.8.
Vad jag har hittat så finns det 3 olika att välja på, Sigma, Tamron eller Pentax. Det skiljer sig en hel del i pris på Pentax objektiv. 5-7000 mot 13-15 000 för Pentax.
Det jag främst skall fota är landskap, cityscape och Street.

Tamron SP AF 28-75mm F/2,8 XR Di LD Aspherical [IF] Macro till Pentax

Sigma 24-70mm f/2.8 IF EX DG HSM Pentax

Pentax HD FA 24-70mm f/2.8ED SDM WR

Någon som har erfarenheter från dessa objektiv? Tacksam för all er input.

Med vänlig hälsning,
Peter
 
Hej kära Pentax vänner,

Jag är på jakt efter ett nytt objektiv, ett zoom objektiv runt 24-70mm f2.8.
Vad jag har hittat så finns det 3 olika att välja på, Sigma, Tamron eller Pentax. Det skiljer sig en hel del i pris på Pentax objektiv. 5-7000 mot 13-15 000 för Pentax.
Det jag främst skall fota är landskap, cityscape och Street.

Tamron SP AF 28-75mm F/2,8 XR Di LD Aspherical [IF] Macro till Pentax

Sigma 24-70mm f/2.8 IF EX DG HSM Pentax

Pentax HD FA 24-70mm f/2.8ED SDM WR

Någon som har erfarenheter från dessa objektiv? Tacksam för all er input.

Med vänlig hälsning,
Peter

Hej! Jag hade Tamrons variant ett tag, på både K-5 och K-3, men tröttnade på att fokusen fladdrade framåt och bakåt hej vilt. Nu har jag ett äldre Sigma 28-70 EX. Funkar kanon!
 
Hej! Jag hade Tamrons variant ett tag, på både K-5 och K-3, men tröttnade på att fokusen fladdrade framåt och bakåt hej vilt. Nu har jag ett äldre Sigma 28-70 EX. Funkar kanon!

Hej,
Intressant att höra att du inte är nöjd med hur fokusen fungerade på Tamron, ett minus helt klart.
Lutar lite åt Pentax, det är det nyaste av objektiven vilket borde innebära att den presterar bäst med autofokus mm.

Tack för din feedback.

//Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.