Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken nikonoptik passar till Canon crophus (oviktigt med AF)

Produkter
(logga in för att koppla)

aksello

Aktiv medlem
Har tänk filma och jag behöver ett billigt vidvinkel till min 7D, har kollat på canon och sigma men min kompis visad hur han filmar på sin 5d mk2 med nikon gluggar. Vad ska man tänka på? vilka kommer att passa i gängorna. Det spelar ingen roll för mig om dom inte är elektroniskt styrda med AF och bländare, bara att den passar i gängan och att den är ljusstark, gärna billig. Mvh

Du lär behöva en adapter då Canon och Nikon har olika bajonettfattning. Och det skall ju då vara en som tillåter fokusering på oändligt. Går säkert att få tag på via eBay.

men hur kommer det sig att jag provade alla linser som han hade, utan adapter och det gick bra att filma. hur kan det komma sig?

Adaptern satt säkert kvar på objektivet när ni bytte eller så kanske? Du kanske inte såg att det var en adapter där alltså.

Varför vill du ha Nikon-objektiv när Canon tillverkar egna som funkar bra på alla sätt, speciellt på an Canon-kamera? Är det någon speciell glugg du är ute efter som Canon inte har?

Ska du ha ett Nikon-objektiv måste det vara ett med bländarring, de moderna G-objektiven saknar den så då får du antingen bara använda största bländaren eller köpa en adapter där du kan ställa bländaren med en spak. Hur som helst, det blir krångligare, svårare och nästan garanterat dyrare att använda Nikon-objektiv.

det jag vill åt egentligen är en ljusstark och vidvinklig glugg. typ 16,17,18,19,20 mm med bländare från 1,4 eller 1,8.
Jag har kollat på sigmas 20mm 1,8, men den har fått så dålig kritik och dom säger att man i princip inte kan använda den på 1,8 utan den först blir användbar på 2,8. Dessutom är den ju inte så billig. Men jag kan iof tänka mig en lins som inte är skarp i kanterna och som har flera nackdelar men då kan den ju inte kosta 6 tusen, sen om den är omodern och saknar AF och det är manuel bländare spelar ingen roll. Har du nått förslag?

Går det inte rent fysiskt att fästa några nikkon eller nikkor gluggar på min canon 7d?

Jo, med en adapter går det att montera dem, utan adapter finns det ingen möjlighet att monter dem. Nikons och Canons bajonetter går inte ens åt samma håll.

Objektiv med bländare 1,4 till 1,8 och som är vidare än 20 mm finns vad jag vet inte tyvärr. Nikon har ett 24/1,4 och det kostar sådär 17 000 kr. Annat än det har de 14/2,8 och 20/2,8. Båda två skulle säkert funka men Canon har ju samma objektiv för ungefär samma pengar såvitt jag vet.

Det enda jag skulle kunna tänka mig sådär på rak arm är Samyang 14/2,8.

Tyvärr är vidvinkel svindyrt och vidvinkel plus ljusstyrka är ännu dyrare....

Skulle det inte funka med någon vidvinkelzoom som Tamron 10-24/3,5-4,5 eller Tokina 11-16/2,8?

Jo, med en adapter går det att montera dem, utan adapter finns det ingen möjlighet att monter dem. Nikons och Canons bajonetter går inte ens åt samma håll.

Objektiv med bländare 1,4 till 1,8 och som är vidare än 20 mm finns vad jag vet inte tyvärr. Nikon har ett 24/1,4 och det kostar sådär 17 000 kr. Annat än det har de 14/2,8 och 20/2,8. Båda två skulle säkert funka men Canon har ju samma objektiv för ungefär samma pengar såvitt jag vet.

Det enda jag skulle kunna tänka mig sådär på rak arm är Samyang 14/2,8.

Tyvärr är vidvinkel svindyrt och vidvinkel plus ljusstyrka är ännu dyrare....

Skulle det inte funka med någon vidvinkelzoom som Tamron 10-24/3,5-4,5 eller Tokina 11-16/2,8?

tokina låter spännande, men jag fattar inte vitsen med en vidvinkelzoom på 5mm. alltså mellan 11 och 16. Varför inte göra en fast tex. 14mm, kanske lite skarpare och med f2,0. Ska iaf kolla upp. tack för tipset.

men jag fattar inte vitsen med en vidvinkelzoom på 5mm. alltså mellan 11 och 16. Varför inte göra en fast tex. 14mm, kanske lite skarpare och med f2,0. Ska iaf kolla upp. tack för tipset.

Det är det fler än du som inte förstår. Av någon orsak är Nikons och Canons egna fasta 14/2,8 2-3 ggr dyrare än den. Samyangs 14/2,8 har rykte om att vara nästan lika bra som Nikons och Canons fasta men kostar 1/5-1/10 av vad de kostar. Då får man inte AF och byggkvalitén är inte heller lika bra, men inte så mycket sämre.

tokina låter spännande, men jag fattar inte vitsen med en vidvinkelzoom på 5mm. alltså mellan 11 och 16. Varför inte göra en fast tex. 14mm, kanske lite skarpare och med f2,0. Ska iaf kolla upp. tack för tipset.

Det är stor skillnad på 11 och 16 mm. Fast 14/2.0 skulle bli enormt... och dyrt.

Om du vill ha ett fast 14mm och kan tänka dig avstå autofokus så är Samyangs 14/2.8 en fantastisk glugg för pengarna.

ANNONS