Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

dynaflux

Medlem
Jag har vuxit ur min gamla kamera (Olympus E-510) och har börjat snegla på en Nikon. Valet står mellan D300 som jag först fastnade för och D7000 som jag insett är ett prisvärt alternativ. Även en D700 kan vara intressant.

Jag är inte proffs, inte ens halvproffs men har ett kritiskt öga och vill inte sitta om några år och titta på usla bilder och undra varför jag inte spenderade pengar på en bättre kamera. Tar mycket familje- och turistbilder men även en del föremål i en simpel hemmastudio. Jag plåtar inte varje dag men när jag väl gör det blir det intensivt med många exponeringar.

Upplösning på D7000 är större än på D300 men hur är sensor, övrig prestanda och byggkvalitet?

Det samma gäller D7000 kontra D700.
 
Jag har vuxit ur min gamla kamera (Olympus E-510) och har börjat snegla på en Nikon. Valet står mellan D300 som jag först fastnade för och D7000 som jag insett är ett prisvärt alternativ. Även en D700 kan vara intressant.

Jag är inte proffs, inte ens halvproffs men har ett kritiskt öga och vill inte sitta om några år och titta på usla bilder och undra varför jag inte spenderade pengar på en bättre kamera. Tar mycket familje- och turistbilder men även en del föremål i en simpel hemmastudio. Jag plåtar inte varje dag men när jag väl gör det blir det intensivt med många exponeringar.

Upplösning på D7000 är större än på D300 men hur är sensor, övrig prestanda och byggkvalitet?

Det samma gäller D7000 kontra D700.

Blir lite konfunderad, du ger liksom inte så mycket info om dig vilken kamera du har idag du har varit medlem många år på forumet utan att ha några bilder och detta är den första diskussion du ger dig in i
Dessutom finns det många bra märken att välja på så du får fundera på i vilket avseende du vuxit ur din gamla kamera!
 
Upplösning på D7000 är större än på D300 men hur är sensor, övrig prestanda och byggkvalitet?

Kort svar på just detta:
Tvärtemot vad man skulle kunna tro har D7000, trots sin högre upplösning, på pixelnivå märkbart bättre sensor än D300, jag törs säga vid samtliga ISO-tal.
Byggkvaliteten D300 vs D7000 är nog ganska jämnt skägg, och båda är vädertätade på någon nivå. Dock är D300 större och lite mer rejäl att hålla i - på gott och ont efter preferens. D300 tror jag har mer avancerad autofokus, medan ljusmätning är snäppet vassare på D7000.
(Nu slår det mig att jag pratat om D300s.)
För de flesta, men verkligen inte alla, tror jag att D7000 är kameran att föredra.

D700-bollen passar jag, i alla fall tills vidare, till någon annan.
 
Jag är inte proffs, inte ens halvproffs men har ett kritiskt öga och vill inte sitta om några år och titta på usla bilder och undra varför jag inte spenderade pengar på en bättre kamera.

Inte något av de alternativ du nämner presterar usla bilder. Såvida inte fotografen själv rattat bort sig bakom spakarna. Och då spelar valet ändå ingen roll ;)

Alla är bra kameror och det finns massor av trådar på FS som ger dig kunskap om modellernas för- och nackdelar. Har själv D7000 och kan inte skylla på kameran i de fall jag inte är nöjd med bilderna.

Lycka till med vad det nu blir!
 
Beror på vad du vill fotografera, du får ju bäst resultatet ut från D700 om man ser till brus och styrning av skäpedjup mm. Dock så har du ju inte cropfaktorn som är en fördel i tele och makrofotografering, men fotar du inte fåglar och flugor så skulle jag gå på en begagnad D700

Valet mellan D300s och D7000 är nog liknade, D300s skulle jag tänka mig är bättre att fota flygande fåglar i lite sämre ljus, pga bättre AF, gör man inte det så skulle jag välja D7000
 
Jag [...] har svårt att avgöra vilken som är bäst för mig.
Tyvärr är det ju ännu svårare för alla andra att veta vad som passar dig bäst. Men rent allmänt tycker jag nog att D7000 framstår som den mest prisvärda av de tre alternativen, utifrån din ganska allmänna beskrivning av ditt fotograferande.
 
Jag tycker det hör till god ton att välkomna nya medlemmar till ett forum eller åtminstone inte leverera en avhyvling för att man inte varit aktiv.

Blir lite konfunderad, du ger liksom inte så mycket info om dig vilken kamera du har idag du har varit medlem många år på forumet utan att ha några bilder och detta är den första diskussion du ger dig in i
Dessutom finns det många bra märken att välja på så du får fundera på i vilket avseende du vuxit ur din gamla kamera!
 
Precis detta svar jag ville ha! Tack.


Kort svar på just detta:
Tvärtemot vad man skulle kunna tro har D7000, trots sin högre upplösning, på pixelnivå märkbart bättre sensor än D300, jag törs säga vid samtliga ISO-tal.
Byggkvaliteten D300 vs D7000 är nog ganska jämnt skägg, och båda är vädertätade på någon nivå. Dock är D300 större och lite mer rejäl att hålla i - på gott och ont efter preferens. D300 tror jag har mer avancerad autofokus, medan ljusmätning är snäppet vassare på D7000.
(Nu slår det mig att jag pratat om D300s.)
För de flesta, men verkligen inte alla, tror jag att D7000 är kameran att föredra.

D700-bollen passar jag, i alla fall tills vidare, till någon annan.
 
Jag tycker det hör till god ton att välkomna nya medlemmar till ett forum eller åtminstone inte leverera en avhyvling för att man inte varit aktiv.

Naturligt vis skall jag hälsa dig välkommen att du efter 6 och ½ år här deltar i diskussionen! Välkommen
Har två av de kameror som du frågar om och kan bara hålla med om det som skrivs, kan lägga till möjligheten till snabbare serietagning med 300 och batterigrepp och att 300 har CF kort liksom D700 D300s både SD och CF och D7000 två SD fack Skillnaden i bildkvalitet är inte så dramatiskt, men D7000 är bättre. Har vid några tillfällen lånat D700 och det är formatet som är grejen med den kameran. En större sensor gör skillnad.
Tror fortfarande att det vore lättare att ge dig hands on råd om du bjussar lite på hur du fotograferar, vilka som är begränsningarna med den kamera du har idag, vilken typ av bilder du tar och vilka objektiv du använder idag, men även hur du funderar på att utvecklas som fotograf. Därav den något bryska hälsningen, för just det du frågar efter är redan skrivet i många trådar!
Ser ingen anledning till att idag köpa D300 eller D300s D7000 har som jag ser det alla fördelar på sin sida, möjligen om man har väldigt stora händer, dock är inte mina små och D7000 fungerar utmärkt i dem.
Välkommen till de aktdivas skara i detta forum, hoppas du väljer att lägga upp några bilder då får vi andra lite hum om vem du är som fotograf.
(Medveten om att de bilder jag lagt upp visar en väldigt splittrad bild av mitt fotograferande, men det är nog signifikativt för mig)
Micke
 
Tjena,

Vad gäller D700 och D7000 så tycker jag så här:

Båda är välbyggda och känns rejäla.
Båda har vad jag förstår ungefär samma grad av vädertätning.

D700 upplever jag ha bättre bildkvalitet generellt.
D700 tycker jag ger renare filer för ISO 800 och över.
D700 har bättre fokusmotor.
D700 har större sökare.

D7000 har redundans för minneskorten
D7000 har högre dynamiskt omfång.
D7000 har videoinspelningsfunktion.
D7000 har bättre LCD.


Skulle jag välja en av dem skulle det bli D700. Jag fotar mest landskap och utomhusaktiviteter (tex skidor, cykling).
 
Du kanske skulle lagt till att den ena kostar ungefär dubbelt så mycket som den andra.

Haha. Du är ironiskt nu eller?

Om inte, så gör jag gärna ett försök om du inte misstycker;

Förlåt mig, och tack Erland för att du så raskt skyndade att påvisa min undlåtenhet. Tack vare ditt inlägg så finns ju nu tack och lov prisinformationen i tråden trots mitt klavertramp.
Forum som dessa är ju i sanning en guldgruva när man vill ta reda på vad olika varor kostar. Jag menar hur enkelt är det inte att här slänga ur sig en fråga i stil med "Är kamera A billigare än kamera B?", och genast få korrekta uppgifter. Jag menar att googla eller prisjakta fram prisskillnader mellan olika varor är ju i stort sett omöjligt nuförtiden. Det är förövrigt exakt den typen av information som jag själv önskar få när jag rådfrågar forumet om åsikter rörande olika kameror. Tack igen.
 
Senast ändrad:
Bl.a. D700 och 85/1.8 säljs begagnade i "mängder" nu då ersättare släppts. Jag tycker att nämnd kombo är utmärkt för familjefoto och turistbilder, men det är en stor kluns.
Vet inte i vilken aspekt du har vuxit ifrån din Oly, men D700 ger möjlighet att enkelt kontrollera det mesta.
Annars är som sagt var D7000 den modernaste av de tre.
 
Om du ska börja med ett nytt Nikonsystem idag och har pengarna till en D700 tillsammans med objektiv du verkligen vill ha ser jag ingen anledning att inte köpa den. Den enda verkliga nackdelen jag ser med D700 är storleken, den är såpass hög om man jämför med de andra två.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.