Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Nikon Coolpix-kamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mandrake

Aktiv medlem
Jag har nu övergett planerna på att köpa en utpräglad mikroskopkamera, utan har bestämt mig för att köra med en adapter i mitt stereomikroskop samt använda en Nikon Coolpix-kamera.

Jag kan använda följande Nikon Coolpix-kameror till en och samma adapter: 800, 900, 950, 990, 995 och 4500.

Sedan så har jag möjlighet att använda följande modeller med en extra "step down adapter" (förutom ordinarie adapter): 880, 885, 4300, 5000, 5400, 5700, 8400 och 8700.

Vilken av ovanstående modeller bör jag inrikta mig på? Jag har blivit rekommenderad 4500 av säljaren av adaptrarna, men är lyhörd för andra åsikter...
 
fota genom okularet?

Coolpix 4500, Contax U4 eller Sony Cybershot p200 är alla populära kameror för fotografering genom kikarokular och borde passa. De andra nikonmodellerna är jag nästan övertygad inte passar optiskt. Det går inte vidare bra att använda kameror med linsöppningar större än mikroskopets okularöppning. Objektiv med internfokusering är också att föredra.
 
Jag kommer alltså att använda mig av en adapter som passar (30mm) där okularet normalt sitter. Den här adaptern har motsvarande förstoring som okularet, dvs 10X.

Jag funderar på att köpa någon av dessa två adaptrar som finns på ebay (sök på motsvarande nummer på ebay): 7583643753 eller 7583547324 (iofs avslutad men kommer nog igen).

Enligt säljarna så skulle det utan några större problem gå att använda alla dessa Nikon Coolpix-kameror...
 
Re: fota genom okularet?

Tonyeagle skrev:
Coolpix 4500, Contax U4 eller Sony Cybershot p200 är alla populära kameror för fotografering genom kikarokular och borde passa. De andra nikonmodellerna är jag nästan övertygad inte passar optiskt. Det går inte vidare bra att använda kameror med linsöppningar större än mikroskopets okularöppning. Objektiv med internfokusering är också att föredra.
Hej,
jag vet inte riktigt varför Tony är nästan övertygad om att de andra inte passar; 990/995 är ju t ex väldigt snarlika 4500. I stort sett alla nikon-modeller har ju bra makro och borde kunna fokusera bra på okular men har förstås andra skillander; t ex tycker jag 880/885 ger felaktiga röda färger och somliga är brusigare än andra. Om jag t ex provar fish-eye-tillsatsen ger den kromatisk aberration i kanterna på 885 men inte på 5000 etc.

mvh/Kalle
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.