ANNONS
Annons

Vilken Nikon är bra till IR-foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttern_

Medlem
Hej!

Läste för några månader sedan ett reportage om ir-foto där man också rekommenderade vissa kameror som hade några år på nacken. Där visades också hur man med en TV-fjärrkontroll kollade hur lämplig kamerans sensor var för att återge IR. Nu hittar jag inte reportaget och undrar om någon kan tipsa var jag kan hitta artikeln. Eller något motsvarande.

Jag har själv börjat testa lite o har skaffat mitt första filter, men min Nikon D90 är inte optimal för ändamålet. Lååååånga exponeringstider med ganska mediokert resultat.
Har för mig att artikeln menade att D40/D50 registerade IRstrålning betydligt bättre. Någon som kan upplysa om egna erfarenheter ang detta.
Jag vill helst kunna skaffa ngn billig begagnad för detta ändamålet och då kunna utnyttja de objektiv jag redan har.

mvh

Mårten alias Uttern_

D70 vet jag är relativt bra för IR-foto. Den har jag använt själv, tillsammans med Hoya R72. Det är ju dock ändå frågan om en hel del längre tider än för synligt ljus. Jag har mestadels kört nerbländat lite, till f/11 eller så. Då får man, på ISO200, exponeringstider runt 5s. På högre ISO-tal och större bländare kan man handhålla lite kortare brännvidder, men man får ju köra på känn. Man ser ju inget genom sökaren.
Exempel:
http://motljus.no-ip.org/bilder/IR_BW_fotosidan.jpg

D50 har jag åxå för mig ska vara bra. D40 har jag för mig är något sämre än dessa. Alla nyare Nikon är relativt dåliga.

Har man tänkt fota mycket IR kan en IR-konvertering vara najs. Dels får man ju möjlighet att handhålla och så ser man ju genom sökaren åxå och slipper skruva av och på ett filter hela tiden. Konvertrerar man en kamera spelar det ju ingen större roll vilken, eftersom man monterar bort hotmirrorn. Sen kanske man inte vill köpa en ny D3x för ändamålet såklart. :)

jag har en trasig d50, nåt strömproblem m batteriet antagligen
den har krånglat ända sen jag köpte den begagnat, som ett glapp ungefär
men nu la den av helt
släpper den för en tusing
men den måste ju lagas
ev kan jag lämna in den på lagning hos lasses i satlsjöbaden o sälja sen
men då blir väl priset 1000+lagning
om det nu är värt att laga den

ja ja, inte så lockande kanske?

jo precis
det är ju det man inte vet :)
ska försöka lämna in den, men det tar ju sin tid förstås

Innan du gör det. Kolla om de kan lämna någon prisuppgift på rep. Har mina krokar ute efter andrea D50 också. Som ligger i din prisklass utan rep kostnaden. Så gå varsamt fram så du inte drar på dig en kostand för min skull.

mvh

Mårten

Jag blev så fast av IR efter att ha ägd ett hoya R72 ett tag att jag konverterade en D80. Det kostade en del med gillar man det så... O som sagt innan, då spelar den befintliga hotmirror ingen roll.

Men om du vill köra med filter rekommenderar jag främst D70/-s, då den tillåter slutartiden låångt under andra kameramodeller. D40/-x är också bättre än medel. Min D80 hamnade inte sällan på 30s innan konvertering, nu precis under vanligt.
Ett annat problem är dock att vissa objektivs linsbehandlingar påverkar IR-ljuset och producerar s.k. hot-spots. Det finns div listor gällande det på internet men ta de med en nypa salt, har upplevt att de inte alltid stämmer. Vad jag dock har upplevt har dyrare gluggar mindre benägenhet till dessa egenskaper.

Lite smakprov vad D80'n producerat på sistone
http://goro38.deviantart.com/gallery/#IR

/G

Innan du gör det. Kolla om de kan lämna någon prisuppgift på rep. Har mina krokar ute efter andrea D50 också. Som ligger i din prisklass utan rep kostnaden. Så gå varsamt fram så du inte drar på dig en kostand för min skull.

mvh

Mårten

nej då det är lugnt
jag gör det inte för din skull

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar