Annons

Vilken modell ska man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexi

Aktiv medlem
Jag är i behov av en systemkamera, men skulle egentligen vilja ha något i stil med 1d MkIIN men det är över min budget. Så i väntan på att något sådant dyker upp <10kkr så skulle jag behöva något temporärt. Kameran ska främst användas till kattfoto. Jag använder analog Canon idag så därför är inga andra märken av intresse. Man ska alltså kunna använda sina vanliga EF objektiv osv.
Kollat runt lite och priserna verkar ligga som följer:
300D 3,5kkr BEG.
10D 4kkr BEG.
350D 5kkr BEG.
20D 7kkr BEG.
400D 7kkr
1D MkI 8kkr BEG.
30D 10kkr

Vilken skulle ni rekomendera och varför.
Eller är det värt att vänta på 40D?

Som temporär lösning...

...ville jag välja en beg. 350D eller 20D. I.l.a. ett par år blir ant. värdeminskningen mindre enn med t.ex. 400D och 30D.
mvh Erik J

PS. Att vänta på 40D kann jag icke gä råd om. Den kamran känner jag icke. DS

Re: Som temporär lösning...

PS. Att vänta på 40D kann jag icke gä råd om. Den kamran känner jag icke. DS [/B]

Rätt, det är svårt att sia, särskilt om framtiden. ;-)

Men en sak tror jag man kan säga ganska säkert om en ev. 40D; den kostar garanterat mer än 10.000:- ;-)

Jag tror att en 400D i väntan på att stålarna skall trilla in är det bästa alternativet. Tycker det verkar vara en rakt igenom bra kamera som inte kommer minska nämnvärt i värde om du sköter den väl.

paul innergård skrev:
Jag tror att en 400D i väntan på att stålarna skall trilla in är det bästa alternativet.
Värt att beakta är att Canon börjar med en ny omgång rabatter (cash back) i Europa om ett par veckor. Antar att man bara får tillbaka pengar på sånt man köpt efter att kampanjen startat.

Den här pdf:en har spridits på dpreviews forum, ger en liten hint om vilka pengar det handlar om.

Det kommer också lite nya kit, dessa finns här:
http://tinyurl.com/2y4ecn
(noterade att cyberphoto redan listar några av glugg-kiten med två gluggar)

Funderar själv på ett digitalt eos-hus.. och har konstaterat att nypriset på 30D har sjunkit rejält, den går nu att köpa ny för under 10kkr. Kanske ett alternativ? Och begagnatpriset borde väl så småningom följa efter..

paul innergård skrev:
Jag tror att en 400D i väntan på att stålarna skall trilla in är det bästa alternativet. Tycker det verkar vara en rakt igenom bra kamera som inte kommer minska nämnvärt i värde om du sköter den väl.
Eh? Vad menar du? Om den kostar ny typ 7000, hur ska du kunna få mer än säg 4000, max, om två år?

pial skrev:
Eh? Vad menar du? Om den kostar ny typ 7000, hur ska du kunna få mer än säg 4000, max, om två år?
Låter som en rimlig nivå, Pia. Man får aldrig tillbaka pengarna, och göra en vinst finns bara inte. I ditt ställe skulle jag köpt en begagnad 20D (är ju redan ca. 2 år gammal och skunker inte lika mycket då. Men den kommer ju att minska i värde).

/ Erik

Hej,
jag ser att du funderar på 1D och eftersom jag köpte en själv för några veckor sedan och älskar den kan jag bara rekommenderera dig att göra samma sak.

Jag ville köpa digital systemkamera och runt 10 000 kr var en rimlig startpeng. Jag har Minolta analogt hus och en del glas till det men jag gillade inte Alpha 100 tillräckligt mycket, trots att den var billig. Efter en massa tänkande, klämmande och läsande återstod PENTAX k10D. Den verkade ha allt man behöver och dessutom kändes den bra i handen etc.

När jag väl bestämt mig gick allt överstyr eftersom jag började fundera på 1D. Jag tänkte så här; vilket system vill jag helst köpa mig in i, Pentax eller Canon? Jag tyckte att Canon hade bäst utbud på glas men gillade inte några av deras kameror, jämfört med K10D....förutom 1D. 1D är som en ikon.

Så när jag hittade ett hus i bra skick slog jag till och fick en kamera som är billigare än K10D men har vissa fördelar som jag redan utnyttjat:

1. Hypersnabb autofokus
2. Robust konstruktion
3. Utsökt balans
4. Utsökt bildkvalitet
5. Utsökt grepp och känsla

Det känns som om man kan bygga ett hus med den och den sätter fokus 100% även på objekt som rör sig (katter!)

Rekommenderas.

Martin

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto