Annons

Vilken mikroskopadapter skulle ni rekommendera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mandrake

Aktiv medlem
Jag har ett stereomikroskop med en okulardiameter på 30mm. Jag har för avsikt att skaffa en mikroskopadapter som man placerar där okularet normalt sitter, och sedan koppla en digitalkamera på adaptern. Nu är det så att i princip alla adaptrar som går att hitta på ebay har en okulardiameter på 23mm men går även att använda på mikroskop med okulardiameter på 30mm med hjälp av en extra påträdbar cylinder. Nu är det så att jag har hittat en adapter som har en genomgående diameter på 30mm, men till ett pris på drygt det dubbla.

Min fråga är om det blir väsentligt mycket sämre bilder av att använda sig av en adapter med 23mm samt påträdbar cylinder så att den passar ett 30mm okular, än att använda sig av en adapter som från början är tillverkad för ett okulardiameter på 30mm?
Knepig fråga kanske men det skulle vara kul om någon visste hur det förhåller sig...
 
Jag har fått ett svar på min fråga nu.
Man använder sig av exakt samma linsstorlekar när man bygger en mikroskopadapter för både 23mm och 30mm.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.