Annons

Vilken micro fourth är bäst för filmning?

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej

En verklig öppen fråga, jag vet. Men jag slänger ut den för att få se om det finns alternativ till den kamera jag funderat på - en Panasonic G5 med pz. Vilken micro fourth kamera är bäst för filmning? Jag ska filma familjeminnen. Jag vill ha en micro fourth då jag även vill gå en fotokurs i vinter och lära mig mer om vanlig fotografering men vill också ha en bättre och mer lämpad kamera för video än vad min LX3 är idag.

Vänligen / Magnus

Hej

En verklig öppen fråga, jag vet. Men jag slänger ut den för att få se om det finns alternativ till den kamera jag funderat på - en Panasonic G5 med pz. Vilken micro fourth kamera är bäst för filmning? Jag ska filma familjeminnen. Jag vill ha en micro fourth då jag även vill gå en fotokurs i vinter och lära mig mer om vanlig fotografering men vill också ha en bättre och mer lämpad kamera för video än vad min LX3 är idag.

Vänligen / Magnus

Min topplista (tog inte med af100 eller bmpcc eftersom de inte tar stillbilder),
Gh3
Gx7
Gh2
G6

Vet inte vad du har för budget men g6 är ganska billig och en gh3 (hade den själv) får du för ca 7k beggad (säker under nu för tiden). Gx7 är liten och smidig. GH2 kostar ca 3500 beggad och är en av de populäraste systemkamerorna för film någonsin.

Jag har kört en del med Olympus också, den inbyggda stabiliseringen är grym och stillbilderna blir fantastiska, men videokvaliteen är inte i närheten av Panasonics.

Tack för svar. En följdfråga då jag kikat på begagnat efter tipsen, motorzoom eller ej - spelar det någon roll? Finns det fördelar med det ena eller andra och vad är att föredra vid filmning då jag kommer filma vardagshändelser?

Tack för svar. En följdfråga då jag kikat på begagnat efter tipsen, motorzoom eller ej - spelar det någon roll? Finns det fördelar med det ena eller andra och vad är att föredra vid filmning då jag kommer filma vardagshändelser?

Jag klipper bort zoomar i 99.9% av fallen. Zoomen är bara till för att slippa flytta kameran.
Med det sagt är motorzoom för mig helt onödigt. Plus att om jag verkligen vill kan jag göra mjuka zoomar manuellt, man måste bara öva lite.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar