Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken MF ger mest och passar med digi-bakstycke

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej :)

Efter att ha zoomat in i 100% och jämfört bilder från 5D och hasselblads P25-bakstycke så inser jag att småbild bara inte räcker för mig. Det blir därför att börja investera i en mellanformatare och sedan köpa till bakstycke när jag slutar skolan.. men:

Vilken mellanformatare ger mest för pengarna och är möjlig att sätta digitalbakstycke på senare ?

Har tittat på både Mamiya AFDII, RZ67 och Hasselblad 503CW och H2:an...

Går det använda bakstycke på Rz67:an? Den äldre versionen av kamerán också?

Någon som har erfarenhet av Mamiyas AFDII?

Tack tack!

Ska du skaffa ett digitalbakstycke för att kunna zooma in till 100%? Mitt förslag vore att göra en utskrift från båda i storlekar som är så stora som du kommer behöva, och se om skillnaden, ifall den existerar, är stor nog för att motivera prisskillnaden.

Danlo skrev:
Hej :)

Efter att ha zoomat in i 100% och jämfört bilder från 5D och hasselblads P25-bakstycke så inser jag att småbild bara inte räcker för mig. Det blir därför att börja investera i en mellanformatare och sedan köpa till bakstycke när jag slutar skolan.. men:

Vilken mellanformatare ger mest för pengarna och är möjlig att sätta digitalbakstycke på senare ?

Har tittat på både Mamiya AFDII, RZ67 och Hasselblad 503CW och H2:an...

Går det använda bakstycke på Rz67:an? Den äldre versionen av kamerán också?

Någon som har erfarenhet av Mamiyas AFDII?

Tack tack!

Med mamayian får du mycket objektiv för pengarna, men h2 är den bästa kameran som också integrerar bäst med bakstycket. Men priset är ju derefter.

Hm.. jag tror nog att det kanske kanske kanske kan finnas en anledning till att många proffs väljer mellanformat framför småbild.
Det finns fler anledningar än skärpa och upplösning, det korta distinkta skärpedjupet tex..
I vilket fall som helst kan jag inte känna mig nöjd med en FF som yrkesfotograf. Iaf inte inom reklam, men det är ju förstås upp till var och vad man väljer och i vilken kvalitét man vill leverera bilder till kund..

Jag tvivlar inte på att mellanformat ger fördelar som många proffs har nytta av.

Jag antydde bara att man inte kan se allt när man kikar på 100% på skärmen. Det är ju oftast i ett helt annat format som bilderna kommer att användas sedan, i tryck eller nedminskat på nätet för att passa upplösningen på gemene mans skärmar, gissar iofs att du har tänkt på detta, men alla gör ju inte det.

Anledningen till att jag tar upp detta är att jag själv blev förvånad över hur liten skillnad en 6 mp kamera jämfört med en 10 mp kamera gjorde i utskrift (en 90x60 cm utskrift). Skillnaden inzoomat i 100% på skärmen var dock markant. Jag misstänker att kunden inte kan se någon skillnad om inte du gör det :).

Förstår att ekonomin är viktig post...
Idag finns typ 16 Megapixel bakstycken för 79000 + moms att sätta på mellanformatare.
En Hasselblad i V-serien är idag skamligt billig, har även optiken som är förstaklassig.
Både Hasselblad och PhaseOne har fina bakstycken.

Och jo, det är skillnad i kvalitet på cmos och CCD som bakstycken i regel har.

Fördel med mellanformat och bakstycke är också att man kan uppgradera kamera eller bakstycke separat!
Hasselblads H-serie upgraderar du ju firmware i, ingen ny kamera för att få nya och bättre funktioner.
Jag uppgraderade min H1 till H2 och fick med laddningsbart batteri till kameran,

Hade det funnits objektiv som matchar Mamiya ZD hade den varit ett bra val. Just nu är det Hasselblad som har tagit täten. Köper man ett bakstycke får man nästan en H3D + objektiv på köpet.

Danlo skrev:
Hm.. jag tror nog att det kanske kanske kanske kan finnas en anledning till att många proffs väljer mellanformat framför småbild.

En, icke oviktig, anledning som jag sett nämnas i en del sammahang är att kunderna tycker det ser mer "seriöst" ut om man kommer men en "komplicerad" kamera. Risken om man kommer släppande med ex. en 5D eller liknande är att den liknar en "vanlig" amatör DSLR för mycket och då kanske kunden inte tycker att han/hon får valuta för pengarna.

Fotografen på jobbet går ingenstans utan en digtal bladare (vet tyvärr inte modell), en laptop (direkt kopplad til kameran), ett par studioblixtar och ett par lådor övrig utrustning.
Så vitt jag vet så publiceras normalt hans bilder endast i personaltidningen (online i PDF-format) samt på webben. Här och var sitter det förstoringar på väggarna som dekoration.
Det finns naturligtvis ingen "foto-teknisk" anledning till varför han inte skulle kunna används mer "normal" utrustning men som det är nu så är cheferna fullt övertygade om att han är jätteduktig eftersom han har så dyra och imponerande grejer (den inställnigen har de iofs till allt, inte bara foto).

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar