Annons

Vilken mellanformatskamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

linaphoto

Aktiv medlem
Sa var det dags att skaffa sig en alldeles egen mellanformatare. Har redan en gammal Rollei, men behover uppdatera mig lite. ;)

Jag har letat ett halvar och fragat all mojlig expertis, men alla ar sa forvirrade har i USA. Suck!! Sa kan nagon vanlig sjal tala om ifall det finns en kamera med foljande onskemal uppfyllda:

> Inbyggd lightmeter

> Viewfinder bakifran, inte uppifran

> Inte for stor och klumpig, utan mer liknande en Mamiya 7.II

> INTE range-finder!

Dvs en Mamiya 7.II vore perfekt, om det inte vore for range-findern.. jag vill ha vanlig fokusering och kunna ga narmare objektet.

Tack..

Pentax 67 eller den modernare 67II kanske kan vara något för dig? Finns en hel del begagnat som flyter runt.

Länk till info på Pentax.se

Däremot gissar jag att den kanske faller på "klumpig".. =)
18x15c10cm + glugg är inte helt jättesmidigt.

Annars en bladare med 90gradersprismasökare?

Senast ändrad:
En begagnad Mamiya 6 kanske? 6x6 och mycket mindre än storebror Mamiya 7. (Sämre ljusmätning dock).
Behöver du verkligen få fram pormaskarna på personen du plåtar (kort närgräns)? Fokuseringen är det annars inget fel på.

Johan Okker skrev:
Lina skrev ju som krav : inte RF och då faller väl både Mamiya 6 och 7 inte sant?
Jo, men argumentet var ju för att hon ville ha "vanlig fokusering" och gå närmare motivet. Fokuseringen i en "rangefinder" är en vanesak och inte svårare än någon annan och mellanformat tillåter ju betydligt mer delförstoring än småbild så därför behöver man inte gå så nära (om man nu inte ska köra makro. Men då väljer man inte normalt mellanformat).

Det är svårt att hitta mer kvalitet för den storleken som en Mamiya 6 eller Mamiya 7 har.

matnyttige skrev:
Jo, men argumentet var ju för att hon ville ha "vanlig fokusering" och gå närmare motivet. Fokuseringen i en "rangefinder" är en vanesak och inte svårare än någon annan och mellanformat tillåter ju betydligt mer delförstoring än småbild så därför behöver man inte gå så nära (om man nu inte ska köra makro. Men då väljer man inte normalt mellanformat).

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med, jag ser stora fördelar med den WYSIWYG-fokusering/komposition du får med en SLR jämfört med en RF. Framförallt slipper jag den perspektivförskjutning som ofrånkomligen uppstår om jag försöker gå nära ett motiv.

Men alla är vi olika i hur vi fotograferar, och tur är väl det.

Däremot är ju RF-kameror i småbild eller mellanformat ett bra verktyg för gatu- och allmänfotografering. Och i regel betydligt tystare vad gäller slutare iom att det inte är en spegelrörelse samtidigt.

pentax 645N

Pentax 645N är en lättarbetad kamera till moderata priser.Väldigt bra bracketfunktioner samt skapligt liten.
Jag har kört dom flesta formaten tex Hasselblad 6x6
pentax 6x7.Personligen tycker jag 645 n har varit lättast att jobba med.
Stor nackdel med rangefinder är att du inte ser i sökaren genom objektivet=användandet av tonade gråfilter måste man provas sig fram för att veta vilken effekt dom ger.
Men om man tänker köra proffesionellt så kan det var bättre att köra Mamaia 645 som man kan hänga på ett bakstycke på.Men generellt sett ger rangefinder väldigt bra skärpa eftersom skärpeplanet kommer längre bak.
Att lära sig att jobba med rangefinder är en vanesak + är skärpan samt vikten.

Till rimliga priser

Visst det finns fler contax tex men vem vill satsa på den kommer det finnas reservdelar till den överhuvudtaget?
Hasselblad H1 underbar kamera men den kostar en större slant.
Så om hon inte kör proffesionellt med skapliga intäckter så finns det inte så mycket andra alternativ om hon skulle vilja hänga på ett bakstycke i framtiden.

2 handsvärde

Jag körde själv pentax 6x7 i 3 år andra handsvärdet på den var ju knappast lysande det bästa valet är nog Hasselblas H1 då är man med i matchen vad som än händer i framtiden.Allt beror på vad man behöver för kvalite o vad man har för kunder=intäckter.

Då är man med även om man vill köra film eller digitalt.

Re: Till rimliga priser

snap skrev:
Visst det finns fler contax tex men vem vill satsa på den kommer det finnas reservdelar till den överhuvudtaget?
Hasselblad H1 underbar kamera men den kostar en större slant.
Så om hon inte kör proffesionellt med skapliga intäckter så finns det inte så mycket andra alternativ om hon skulle vilja hänga på ett bakstycke i framtiden.

Snälla Ove, vem har pratat om Hasselblad H1?
Du kan ju haka på ett PhaseOne på vilken bladare du vill i 500-serien. Krävs ingen H1. Däremot verkar det säljas H1 i paket med bakstycken.

Men nu glider vi definitivt från ämnet.

Det hela handlade om vilken mellanformatare Lina skulle titta efter som passade hennes kravlista.
Och då är t ex Pentax 67 / 67II mitt förslag.

Är den lätt?

Pentax 6x7 är defenitft inte lätt så ska vi hålla oss till ämnet o vad Lina ville ha så passar nog tex 645 kamerorna bättre.
Om man tex publicerar ett omslag i tex tidningen foto så passar 645 bättre in än 6x7 bilden samtidigt får du 16 bilder per rulle o inte 10st.

Kvalietsmässigt i tryck på uppslag blir det ingen större skillnad jag har haft bägge tryckta många gånger.
+ att ljusmätningen är bättre i 645N än tex 6x7 pentaxen.
Det var du som ville ha fler exempel på kameror som kunde ta bakstycken därför nämnde jag H1 i det följande inlägget.
Jag skulle inte rekommendera 6x7 den är klumpig o seg att jobba med o filmkostnaden är mycket större samt att byta film hela tiden är ingen hit.220 film är det knappt några som framkallar längre därför är enn 6x7 kamera ett dåligt i mina ögon.

Re: Är den lätt?

snap skrev:

Det var du som ville ha fler exempel på kameror som kunde ta bakstycken därför nämnde jag H1 i det följande inlägget.

Jag skrev som en replik till ditt inlägg att Mamiya inte var direkt ensam om att kunna ta bakstycken. Bad inte om några exempel.

Nåväl, vi kanske ska lämna semantiken dithän?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar