Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Mamiya?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Då jag tänkte satsa på mellanformatet så undrar jag vilken Mamiya jag ska satsa på?

Vilken är mest lätthanterlig på fri hand och mest kompatibel med digitalbakstycken?

Har tittat på 645 AF.. men kanske mest för att den är såååååå snygg :) Kan den vara ett bra köp?

Eller är kanske Hasselblad ett bättre alternativ? Är bara så rädd att jag kommer tröttna på kvadraten tillslut..

645 är ett trevligt format.Har själv Pentax o med den får du ut 16 kort per 120 film har för mig att med Mamaiya 645 får du 15.
Har även kört 6x6 samt 6x7 o tidningsformat kataloger etc är lite mer avlånga så 645 passar rätt bra så det behövs inte skäras ner.
Däremot kör du 6x7 så kommer det kapas så fördelen med större neg/dia äts upp då så att säga.Filmkostnaden blir ju mycket dyrare eftersom det går bara 10 kort per rulle på 6x7 o på 6x6 får du 12kort.

645 kamerorna är som småbild lätta o lättjobbade ljusmätarn i pentax 645 är ruskigt bra det var sällan man fick felexponerade bilder trots man körde med dia.
Fördel med Mamaiya mot Pentax är att om du skulle få lust att hänga på ett digitalbakstycke så kan du göra det på den men inte på Pentaxen.
I dessa digitala tider så får man melliskamerorna gratis nästan o det är därför jag själv har behållit en del av dom jag har.
Så om man gillar att kolla dior på ljusbord o låter kunders repro ta hand om bilder som ska tryckas så är det inga problem vill du däremot få ut bra kvalite själv på papper behövs en bra scanner eller ett labb som gör det(dyrt).

Hasselblad är alltid trevligt o formatet en vanesak men om man ser i tidningar etc så är fyrkantigabilder inte så vanlig.Själv tycker jag 645 är mer lättjobbat än bladarn men det är en smaksak.

skaffade en mamiya rz 67 (6x7) för 6 mån sen. är grymt nöjd med den. skärpan och detaljerna man får ut ur den är oslagbart.
visst är den stor och otymplig, jag fotar mest skate med den och har faktisk släppat med den nästan varje dag, även utomlands, är värt det.
digitalaren används mest till att kolla blixtarna nuförtiden.
sen har den blixtsync på alla tider vilker ger en snabbaste blixtsynk på 1/400.
billiga på ebay också.
skulle kanske satsa på 645 1000s om jag inte brydde mig om blixtsyncen och att få så stora neg/dior.

Danlo skrev:
Har tittat på 645 AF.. men kanske mest för att den är såååååå snygg :) Kan den vara ett bra köp?

Eller är kanske Hasselblad ett bättre alternativ? Är bara så rädd att jag kommer tröttna på kvadraten tillslut..
Jag kan inte uttala mig om just Mamimya 645 AF, men ett tag körde jag med två Mamiya 645 Super med motorer. De var inget vidare. Motorerna orkade inte dra fram filmen ordentligt, magasinen lossnade ibland om jag lyfte kameran i dem, de låste sig titt som tätt.... Tröttnade och skaffade bladare istället; 503CXi. Ångrade det inte en sekund, krånglade aldrig.

Mamiya RZ hör jag inte många klagomål på, men de är ju desto större. En annan typ av kamera.

Jag har en Mamiya 645 Pro med motor och prismasökare. Jag tycker den är kalasbra att hantera. Visserligen har jag inte haft den särskilt länge så jag kanske inte är rätt person att uttala mig om dess för och nackdelar.

Men mitt intryck hittils är att jag släpper den aldrig :)

Är det bara jag som tycker att 645-formatet är tråkigt med tanke på likheten med småbild? Jag hade nog skaffat en 6x7 om det just ska vara Mamiya.

Hej Daniel!

Har haft den du nämner (645AF) var mkt nöjd med den och vad den presterade. Se även min recension.
(http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=7047)
Hade ju innan dess ringa erfarenhet av mellanformat och tyckte övergången var mkt behaglig. Dels för att handhavandet inte skilde sig nämnvärt från en vanlig systemkamera samt möjligheten att avnjuta och arbeta med negativ i en större storlek.

Den behöver dock uppgraderas för att vara kompatibel med ev. digitala bakstycken.

Sålde den (tråkigt nog), men är nere i 6x6 träsket numer sedan jag lagt vantarna på en "bladare" under sommaren. Skiljer sig lite då jag fotograferar i ett lugnare tempo med "bladaren" till skillnad från "645:an"

Mats

Tror jag ska skriva och lägga mina "2cents" till denna diskution.

Mamiya 645 är inget dåligt alternativ, objektiven är inte lika skarpa som Hassie H eller Contax men f-n så mycket billigare. Mer överkomligt med andra ord.

Ett varnings finnger dock. Där finns tre generationer: AF, AFD och AFDII
Håll dig borta från AF, den har ingenting gemensamt med dom andra två modellerna utom själva kamerahus. Internt är det helt olika kameror. AF har en fruktansvärt svag slutare som inte håller särskilt länge. Mycket förbättrad på AFD och ännu bättre på AFDII. Om du har tankar att skaffa ett digitalt bakstyck så kan det vara svårt att få ett kompatibelt med AF medans AFD och AFDII, AFDII har en autofocus som också är förbättrad, AFD/AFDII använder ett helt annat kommunikations interface då dom är ämnade för digital kommunikation. Dessutom om du också är intresserad af Mamiya RZ PRO IID (Inte RZ PRO II)så använder den samma interface och där finns en adapter platta så bakstycket kan anvöndas både på RZ'an och AFD /AFDII

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar