Annons

Vilken macro till objektfotografering i studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik80

Aktiv medlem
Vi haller pa att bygga upp en studio i Indien. I en del av studion ska vi ha objektfotografering (eller vad det kallas) pa ett bord. Vi ska kopa ett macro-objektiv, och nu undrar jag vilken som passar bast for studio fotografering. Vi fotar med en Canon eos 10d sa forlangningen blir 1.6x. Tycker ni 100 mm eller 180 mm skulle funka bast? Riskerar man att hamna pa ett bokigt langt avstand med en 180 mm? A andra sidan kanske det ar bra att man far mer avstand for att minska risken att hamna i blixtljuset? Eller ar 100 mm ett battre (och billigare) alternativ for ett bekvamare avstand? Hur nodvandigt ar det med en ringblixt?

Tacksam for all hjalp,

För den typen av fotografering skulle jag absolut överväga TS-E 90.

Möjligheten att tilta skärpeplanet är grymt bra för närbilder av produkter där skärpedjupet är ett evigt problem. Och brännvidden tycker jag är perfekt, speciellt när man kombinerar den med beskärningsfaktorn på en 10D.

Det har 0,5 m närgräns och ger 0,29x förstoring. Sen går det ju att komplettera med mellanringar om man behöver större avbildningsskalor.

Hej.
Är du säker på att ni klarar er med bara 1 (!) glugg till produkt/objektfoto :) ??

Varför inte prova Canons 50mm Macro. Lagom kort tele, för dom lite större grejjerna. Och macro, för dom lite mindre.

Annars är kan ni ju använda ett vanligt kort tele och komplettera med mellanringar för macrofunktionen.

/Jacob vP

Hej Jacob,

For macro nojer vi oss med ett objektiv tills vidare. Vi har en del andra objektiv ocksa nar vi fotar storre grejer. Med 50 mm objektivet, finns det inte en risk att man ibland maste ga sa nara att man skymmer blixtljuset?

Det önskade skärpedjupet är viktigt att ta i beaktning!

Arbetsavståndet spelar inte så stor roll i studio bara man inte skuggar för ljuset,,,

Håller med om att ett TS objektiv hade varit fint!!

Den linsen med ngr mellanringar i kombo med ett 180mm torde ge många möjligheter!!

Mvh Niclas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar