Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Macro till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikg

Aktiv medlem
Har en Tokina 100mm f/2.8 Macro idag, men tänkte sälja den och köpa Canon istället ("fel" filterdiameter på Tokinan och kör hellre Canon över hela linjen) Har idag ett EF-S 17-85 IS USM (som på sikt ska bytas mot 17-40L eller liknande), och ska inhandla ett 50mm f/1.4.

Frågan är nu om jag ska satsa på EF-S 60mm f/2,8 Macro eller EF 100mm f/2,8 USM Macro?

Tänkte ha den som en lite skarpare (än 17-85:an) porträttglugg och för macro, och har hört att "idealet" för porträtt ligger mellan 85-100mm brännvid (60mm x 1,6=96mm med min 30D)

Tester på dessa verkar inte visa vägen (båda ungefär lika bra), så jag tar tacksamt mot erfarna råd.

Mvh

/Fredrik
 
Fredrikg skrev:
Har en Tokina 100mm f/2.8 Macro idag, men tänkte sälja den och köpa Canon istället ("fel" filterdiameter på Tokinan och kör hellre Canon över hela linjen) Har idag ett EF-S 17-85 IS USM (som på sikt ska bytas mot 17-40L eller liknande), och ska inhandla ett 50mm f/1.4.

Frågan är nu om jag ska satsa på EF-S 60mm f/2,8 Macro eller EF 100mm f/2,8 USM Macro?

Tänkte ha den som en lite skarpare (än 17-85:an) porträttglugg och för macro, och har hört att "idealet" för porträtt ligger mellan 85-100mm brännvid (60mm x 1,6=96mm med min 30D)

Tester på dessa verkar inte visa vägen (båda ungefär lika bra), så jag tar tacksamt mot erfarna råd.

Mvh

/Fredrik

Om det där med filterstorleken är avgörande på något sätt så har EF 50mm f/1,4 och EF 100mm f/2,8 macro båda 58mm. EF-S 60mm har 52mm filtergänga.
Men det kan väl ändå inte vara det som avgör

Både 60mm och 100mm Macro från Canon är skarpa men det trodde jag även Tokinan var.
EF-s 60mm är lättare och mycket smidigare än EF 100mm macro. Men kolla om du gillar det kortare arbetsavståndet du får med 60mm
 
Vad tror du att du vinner på att byta bort ditt Tokina? Enligt de här testerna är den skarpare än Canons hundramillimeters. Dessutom är Tokinan testad på en kamera med högre upplösning, så den är väl ännu bättre vid direkt jämförelse:

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_100_28/index.htm
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/tokina_100_28/index.htm

Dock ger Tokinan viss mer CA, om man tycker att det är viktigt (observera att det kan bero på kameran till viss del).
Jag kan inte begripa vad det är för vits med "Canon över hela linjen" heller.
 
Vilken macro.

Jo det är svårt att svara på.
Tycker du att närgränsen är ok. på 60 :an. Så är väl den bra. Snygg oskärpa och bra på allt annat med. Snabb autofokus. Och billigare än 100:an.

100 macrot är kanon den med. Skarp och fin bokeh, snabb i autofokus.

Skillnad mot Tokinan är väl framför allt då att du slipper utdraget, vid macrofotografering, då Canonerna
har innerfokus.

Själv körde jag tidigare Tamron 90macro, men bytte för en månad sedan till Canon 100 macro.
Jag ser ingen skillnad på bilderna, med någon av dom här optiken. Men Canonen är goare att jobba med bättre känsla.

Egentligen borde valet vara lätt. Då all optik i den här gruppen verkar vara skitbra. Eller är det det som gör det svårt.

Mvh Greger.
 
Tack för svaren. Jag har redan ett objektiv med 58mm så det skulle ju vara en fördel att kunna använda samma filter på 3 objektiv.

Tokinan är det inget som helst fel på annars. Men eftersom jag köpt den i USA och kan köpa där igen så gör jag ingen förlust i pengar.

En annan försdel med Canons 100 är att den verkar ha lite snabbare AF, något jag skulle ha nytta av.

Tokinan är lite slö och jagar en del.

Annars hade jag fått för mig att dom var likvärdiga i bildkvalitet möjligen med reservation för Tokinans något högre CA på f2,8

Jag får kika lite på länkarna och fundera.

Tacx!
 
Tro mig - 100:ans AF jagar som en seg lus på en tjärad sticka den också.

I macroanvändning är det enbart manuell fokus som går (i praktiken) att köra med.
 
Jag köpte nyligen Canons 100-makro och det är suveränt - smidigt, tyst, snabbt och skarpt. Eftersom jag ville ha ett makro som kommer att fungera på en framtida 5D, så var inte 60-makrot aktuellt för mig av den anledningen. Läs gärna mina (och andras) recensioner om det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.