Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken macbook

Produkter
(logga in för att koppla)

solvargen

Aktiv medlem
Macbook eller macbook pro.
När jag kollar priserna tycker jag det skiljer ganska mycket mellan macbook resp. pro. Om jag konfigurerar en macbook 2,16ghz med 2gb ram-minne,160gb hårddidsk och applecare kostar den 17340:- . Macbook pro har 0,02mer ghz, större skärm och ett bättre grafikkort men dock 5540:- mer. För mig är det svårt att avgöra om den större skärmen och det bättre grafikkortet är värt mellanskillnaden och skulle gärna vilja höra synpunkter på varför ni som har macbook pro valde den. Ang. den större skärmen skulle jag ochså vilja veta om den är lättare att ställa in för bild-snabbredigering än 13,3skärmen.
Mvh Thomas

Jag var i valet och kvalet också. Blev dock en Macbook Pro med 15" skärm, 1gig ram och 2.16GHz.

Anledning)
1.Grafikkortet
2.Möjlighet till 3gig ram (har förvisso macbooken enl sidor på www).
3. Den där expansionssloten vad den nu heter
4. Byggkvaliten (som var den slutliga avgörande faktorn).

Så här i efterhand är jag nöjd. När jag kör Lightroom+CS3 så segar datorn en del så 1gig till står på inköpslistan.

Som alltid nämns i "vilken kamera" trådarna - gå och känn på dem.

Hej Fredrik.
Jo, 2gb ram är minimumkrav för egen del. Kommer köra svenska cs3 men dock inte bestämt rawkonverterare ännu. Hur upplever du bildskärmen när du redigerar från din mac?
Mvh Thomas

Min erfarenhet av macbook är att den är väldigt plastig och har ett dåligt tangentbord - nog det sämsta jag någonsin använt på någon dator bortsett möjligen sinclair zx81 (ok, en lätt överdrift - spectravideo 318 hade sämre tangentbord också :) ).
Allvarligt talat så är faktiskt tangentbordet dåligt. Hade datorn inte haft så dåligt tangentbord hade jag kunnat tycka den var intressant inte minst för att den är liten, relativt billig, men ändå har bra processor etc.

/erik

Det funkar... ganska liten. Har en extern Eizo L568 17" som jag använder också. Eizon visar bilderna med lite mer mättade färger. Beställde nyligen bilder från Crimson och de flesta bilderna var redigerade direkt på macbookens skärm och resultatet var det var förväntade mig (bra). Har ingen Spyder eller likn utan bara kalibrerat med OS X's inbyggda program. Skärmfetischister är förmodligen av en annan mening...

Jag håller inte alls med Erik, förstår inte vad det skulle vara för fel på tangentbordet? Jag tycker det är riktigt trevligt, likson hela datorn. Plastig javisst, men läcker! Sen kan man i stort sett köpa två macbooks till priset av en Macbookpro, inte riktigt men ändå. Vad jag har förstått så är väl inte det kraftigare grafikkortet i pro:n så intressant om man bara håller på med bildredigering, kan dock tänka mig att det krävs lite mer om man håller på med film, 3d eller spelande.

Just det med grafikkortet spelar vad jag hört inte så stor roll om man endast skall bildredigera. Däremot skulle jag tänka mig att det skulle kunna bli lättare att bildredigera från macbook pro då skärmen är större. En annan sak som slår mig är att apple-care för macbook kostar 2995:- och för macbook pro 4.195:-. Varför denna mellanskillnad på 1200:-??
Mvh Thomas

Tangentbordet på Min MacBook är strålande fint och en långt bättre upplevelse än bla den PowerBook G4 1,5Ghz jag hade innan. Låga och skönt dämpade tangenter på MacBook..

Jag skulle välja PRO om skärmen var viktigast. En 15tums PRO är inte många mm större än en 13,3 MacBook så det kan ju också vara en anledning att gå för den dyrare.

MacBook har ruggigt mycket dator runt själva skärmen.. det är tråkigt. Nästan precis lika stor som min gamla powerbook, men med mycket mindre skärm.

Men oj så det svänger om MacBook med 2Ghz och 2GB RAM,,, ingen powerbook i hela världen hänger med :)

MVH Niclas,

Smaken är tydligen ganska delad vad avser tangentbordet. När jag använder macbook blir jag helt galen på tangentbordet som jag upplever som indistinkt, och dessutom är vissa tangenter på tok för små för mig (ffa return och piltangenterna). Här vet jag dock inte hur macbook pro är i jämförelse.
Mot bakgrund av att det är så många som verkar gilla tangentbordet, ska väl inte OP lyssna så mycket på mig.

/erik

Hej Niklas.
Vet du skrev om att det var svårt ställa in bildskärmen rätt för din macbook i en annan tråd. Hade ochså svårt med det. Fasingen inte lätt att välja här pga skärmen...känns lite synd att betala så mycket mellanskillnad för någon "futtig" extra tum på macbook pro även om prestanda är bättre över det hela.
Mvh Thomas

Ja Thomas, de där pengarna emellan och upp till Pro hade bara varit överflödig lyx för mig. MacBook är den mest effektiva dator jag haft till idag.

Skärmen går helt klart att jobba med men den är inte superbra, som sagt.

Sitter man mycket vid datorn och jobbar med bilder så, hmm... ja då är nog en Promodell att föredra. Vad gäller storleken på MacBooks skärm så är den mer än stor nog för seriöst bildarbete enligt mig. Jag som inte sitter mycket med bilder i PS hade dock gärna haft 12" och mindre plast runt skärmen vilket hade genererat i en dator med nästan lika stor skärm men mycket mindre yttre format.

Själv så sitter jag minimalt vi PS. Jag fotar för bilderna och inte för att hålla på i datorn. Hade jag hellre jobbat med bilderna i PS än fotat så hade bilderna knappast blivit "lika bra".. nog tid för att bedriva båda delarna är ju icke existerande!

MVH Niclas,

Själv upplever jag MacBookens upplösning som lite för liten. Det blr svårare att arbeta, men lite får man offra när man är på rymmen. Ska man arbeta dagligen mot laptopens skärm så anser jag att MacProns högre upplösning är att rekommendera. Sedan är ju alu-chassit klart tåligare.

Niklas.
Så sant att man helst inte vill arbeta för mycket med sina bilder i efterhand men tyvärr är det väl nästan oundvikligt.

Jesper
Tål att tänka på om man skall arbeta mycket på resa att en högre upplösning samt stryktåligare chassi är att föredra. Brukar ju vara borta 3-5mån/år och det blir en del bilder som behövs redigera. Missade mkt av det förra resa då det kändes emot att bildredigera på såpass liten skärm som macbook.
Ja,inte f-n lätt det här. Får helt enkelt ta mig ner till ett apple-center igen och känna,klämma och få intryck av de båda modellerna.
Tyckte att apple-care var bra men tyvärr endast 90dagars assistens.
Mvh Thomas.

Angående prissättningen på Applecare, så tror jag att det beror på att den är dyrare att reparera samt att Pro-modellen förväntas användas hårdare än en MacBook. Det som jag gillar med applecare, är att man kan vänta tills den vanliga garantin nästan är slut. Men det är ändå en ganska dyr "försäkring" mot driftsfel.

Jeppe skrev:
Angående prissättningen på Applecare, så tror jag att det beror på att den är dyrare att reparera samt att Pro-modellen förväntas användas hårdare än en MacBook. Det som jag gillar med applecare, är att man kan vänta tills den vanliga garantin nästan är slut. Men det är ändå en ganska dyr "försäkring" mot driftsfel.
Jo,det verkar ju realistiskt att man kanske använder macbook pro betydligt mer än macbook och därav den lite dyrare apple.care-kostnaden. Om man slår ut de båda på 3år skiljer det dock inte mycket per månad och kanske är den värd ett köp tack vare främst 1,7tum mera skärm,bättre chassi,grafikkort och "blink" bara få nämna pro inger respekt..Hhum.
Mvh Thomas

Om man köper en ny Macbook Pro vilken skärm är då att föredra om den främst skall användas till foto?

MacBook Pro 15-tums widescreenskärm eller MacBook Pro 15-tums glänsande widescreenskärm

..kostar lika mycket

en macbook är inte ett bra val whatsoever för rawhantering... aperture stressar din GPU rejält och det är inte så roligt med en integrerad junk-krets tyvärr.

Att sedan macbookpron kostar skitmycket är en annan femma. Sjuttontummaren är dock ganska prisvärd (dock jättemycket pengar att lägga på en dator).

Fujitsu och Sony har bäst skärmar. Skärmarna i macarna är för dåliga för foto, och datorerna är för sega för stora bibliotek med rawfiler i aperture / lightroom. Dessutom föredrar jag att kunna ha en laptop i knät.

Jag kan backa upp påståendet med att jag försökt få det att fungera med bärbar mac men byter själv till pc, med fotoapplikationer som enda skäl.

Är på väg att köpa en powerbook pro. Vilken av hårddiskarna bör man välja? Hur mycket gör det när det gäller Photoshop att ha 2.4 istället för 2.2?

Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar