Silverstolpe
Ny medlem
Hej alla,
jag har hittills endast arbetat med naturligt ljus när jag kört modell-sessioner inomhus, mycket beroende på att jag har haft som mål att lära mig att behärska den typen av ljussättning, och dels för att studio-blixtar och tillbehör kostar en del pengar och är bökigt att släpa med sig (det finns såklart en massa fördelar med det också, men det lämnar vi därhän just nu). Det har inneburit att jag kör med största bländaren (kör alltid i AP-läget på min Canon 5D) och det gör jag även för att jag bill ha kort DOF och trevlig bokeh. Jag har eftersträvat att låta ljus sippra in genom tunna gardiner eller annat för att få en jämn belysning, men även aktivt lekt med skuggor (t.ex. när ljus strilar in genom persienner eller någon form av mönstrat tyg). Men, nu ska jag köra en session med en modell som föreslagit en annan typ av bilder som jag tycker känns riktigt spännande Det finns ett klädföretag som heter American Apparel och deras produkt/modell-bilder är tagna på ett väldigt naket och "rått" sätt när det gäller ljussättningen och det är detta jag vill försöka fixa till. Min fråga är enkel: När jag tittar på bilderna nedan så ser det ut som att de är tagna med 1 blixt, förmodligen monterad på kameran (eller kanske lite bredvid?), vilket gör att man får de markanta och ganska hårda skuggorna, plus (vad jag kan se) det tydliga blixt-skenet på modellernas hy och kläder. Är det så enkelt gjort, eller vad säger ni kamera-rävar? Och en annan sak: Någon av bilderna är märkbart mörkare i kanterna; är detta bara en vinjetterings-effekt eller är det en inställning för blixtens omfrång eller ljus-område? Kan tillägga att min plan är att använda en Speedlite 430 II för sessionen.
Jag hoppas att bilderna inte är alltför ekivoka eller utmanande, i så fall får någon moderator plocka bort dem eller be mig göra det.
/Kalle
jag har hittills endast arbetat med naturligt ljus när jag kört modell-sessioner inomhus, mycket beroende på att jag har haft som mål att lära mig att behärska den typen av ljussättning, och dels för att studio-blixtar och tillbehör kostar en del pengar och är bökigt att släpa med sig (det finns såklart en massa fördelar med det också, men det lämnar vi därhän just nu). Det har inneburit att jag kör med största bländaren (kör alltid i AP-läget på min Canon 5D) och det gör jag även för att jag bill ha kort DOF och trevlig bokeh. Jag har eftersträvat att låta ljus sippra in genom tunna gardiner eller annat för att få en jämn belysning, men även aktivt lekt med skuggor (t.ex. när ljus strilar in genom persienner eller någon form av mönstrat tyg). Men, nu ska jag köra en session med en modell som föreslagit en annan typ av bilder som jag tycker känns riktigt spännande Det finns ett klädföretag som heter American Apparel och deras produkt/modell-bilder är tagna på ett väldigt naket och "rått" sätt när det gäller ljussättningen och det är detta jag vill försöka fixa till. Min fråga är enkel: När jag tittar på bilderna nedan så ser det ut som att de är tagna med 1 blixt, förmodligen monterad på kameran (eller kanske lite bredvid?), vilket gör att man får de markanta och ganska hårda skuggorna, plus (vad jag kan se) det tydliga blixt-skenet på modellernas hy och kläder. Är det så enkelt gjort, eller vad säger ni kamera-rävar? Och en annan sak: Någon av bilderna är märkbart mörkare i kanterna; är detta bara en vinjetterings-effekt eller är det en inställning för blixtens omfrång eller ljus-område? Kan tillägga att min plan är att använda en Speedlite 430 II för sessionen.
Jag hoppas att bilderna inte är alltför ekivoka eller utmanande, i så fall får någon moderator plocka bort dem eller be mig göra det.
/Kalle