Annons

Vilken ljussättning vid denna typ av bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Silverstolpe

Ny medlem
Hej alla,
jag har hittills endast arbetat med naturligt ljus när jag kört modell-sessioner inomhus, mycket beroende på att jag har haft som mål att lära mig att behärska den typen av ljussättning, och dels för att studio-blixtar och tillbehör kostar en del pengar och är bökigt att släpa med sig (det finns såklart en massa fördelar med det också, men det lämnar vi därhän just nu). Det har inneburit att jag kör med största bländaren (kör alltid i AP-läget på min Canon 5D) och det gör jag även för att jag bill ha kort DOF och trevlig bokeh. Jag har eftersträvat att låta ljus sippra in genom tunna gardiner eller annat för att få en jämn belysning, men även aktivt lekt med skuggor (t.ex. när ljus strilar in genom persienner eller någon form av mönstrat tyg). Men, nu ska jag köra en session med en modell som föreslagit en annan typ av bilder som jag tycker känns riktigt spännande :) Det finns ett klädföretag som heter American Apparel och deras produkt/modell-bilder är tagna på ett väldigt naket och "rått" sätt när det gäller ljussättningen och det är detta jag vill försöka fixa till. Min fråga är enkel: När jag tittar på bilderna nedan så ser det ut som att de är tagna med 1 blixt, förmodligen monterad på kameran (eller kanske lite bredvid?), vilket gör att man får de markanta och ganska hårda skuggorna, plus (vad jag kan se) det tydliga blixt-skenet på modellernas hy och kläder. Är det så enkelt gjort, eller vad säger ni kamera-rävar? Och en annan sak: Någon av bilderna är märkbart mörkare i kanterna; är detta bara en vinjetterings-effekt eller är det en inställning för blixtens omfrång eller ljus-område? Kan tillägga att min plan är att använda en Speedlite 430 II för sessionen.

Jag hoppas att bilderna inte är alltför ekivoka eller utmanande, i så fall får någon moderator plocka bort dem eller be mig göra det.
/Kalle
 

Bilagor

  • americanapparel_86675521.jpg
    americanapparel_86675521.jpg
    16.6 KB · Visningar: 745
  • american_apparelrecrute01.jpg
    american_apparelrecrute01.jpg
    10.7 KB · Visningar: 2,286
Den översta bilden ser ut att använda paraply/softbox/beautydish och blixt, då skuggorna ligger för långt ifrån kroppen för att komma från blixt monterad på kameran, dessutom är skuggkanterna för mjuka för det.

På den andra är förmodligen scenariot liknande fast det är svårare att avgöra när kropp och bakgrund är såpass nära varandra ( skuggkanterna blir skarpare och mörkare ).
 
Den översta bilden ser ut att använda paraply/softbox/beautydish och blixt, då skuggorna ligger för långt ifrån kroppen för att komma från blixt monterad på kameran, dessutom är skuggkanterna för mjuka för det.

På den andra är förmodligen scenariot liknande fast det är svårare att avgöra när kropp och bakgrund är såpass nära varandra ( skuggkanterna blir skarpare och mörkare ).

Tack för snabbt svar :) Jag Googlade vidare lite och hittade ett exempel på en liknande bild tagen med extern blixt i paraply, där paraplyet/blixt var monterat precis ovanför huvudet på fotografen och blixten slagen rakt på modellen. Men, jag har inget paraply och ingen extern blixt så frågan är om man kan komma i närheten med en Speedlite monterad på kameran. Försökte hitta en softbox eller beauy dish som kan monteras direkt på en Speedlite som sitter på en kamera för jag har för mig att jag sett det nånstans, men hittar det inte.
 
Med en radiosändare kan man ha sin externa blixt placerad lite varsom helst, på stativ med paraply tex.
Använder själv Cactus radiosändare till mina kamerablixtar ... Cactus V5 är den senaste versionen ...

http://www.kaffebrus.com/cactus-v5-transceiver-1559.html

Å andra sidan får man ju ett helt studioblixtpkaet idag, för kostnaden av en normal kamerablixt ( ca 2500:- för två studioblixtar med stativ och paraplyer/softbox ).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.