Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

Rubing

Medlem
Jag känner ett behov av en ljusmätare och med en begränsad budget väljer jag mellan 2 små mätare...

Sekonic L 308BII och


Gossen Digiflash

Det som jag undrar är att Gossen har ju en kontrastmätning men inte Sekonic är det nån fördel och blir det bättre med Sekonics heldigitala fönster jämfört med Gossens vridbara analoga skiva.

Tacksam för svar / Anders
 
Det är mycket smidigare att jobba med en digital mätare som går att läsa av i bländar- och slutartidskombinationer och där man kan knappa upp och ned mellan kombinationerna. Å andra sidan har digiflashen ett tilltalande format.

Kontrastmätningen kan vara småbekvämt ibland men det går lätt att göra manuellt och är inget jag skulle låta fälla avgörandet.
 
Bara några tankar. Jag har tyvärr inte använt Gossensmätaren, däremot L-308BII som är en mycket lättanvänd och trevlig liten mätare. Jag tycker om digital avläsning, det går väldigt enkelt och minskar risken för felavläsning på en skala.

Angående kontrastmätning så använder jag det på min lite större Sekonic ganska ofta, så det är en finess jag kan rekommendera. Det är skönt att bara trycka på en knapp och se skillnaden i ljusmängd i steg istället för att räkna ut det själv. Inte för att det är en svår operation, men ju färre möjligheter att göra fel, desto bättre i min mening... Samtidigt så är ju frågan om du tror dig komma använda den. Jag vet fotografer som inte använder den. Det skiljer lite i arbetssätt.

Vilken skulle jag valt av dessa två? Svårt val faktiskt. Jag sparade väldigt länge till min ljusmätare och är idag glad att jag inte köpte en mindre. Visserligen kostar nästa Sekonicmodell nästan 50% mer, men skulle jag stått i din sits skulle jag dragit åt svångremmen, bitit mig hårt i tungan och sneglat mot en L-358.

Annars är båda dessa bra mätare. En vän hade en Gossen Digisix (dvs liknande Digiflash fast utan blixtmätning) ett tag innan han bytte upp sig till en Sekonic L-558. Till mig sade han bara gott om Digisix. Dessutom är de små jämfört med de större monstren.

Ledsen om jag inte hjälpte dig sådär jättekonkret. Kanske någon annan har mer ingående erfarenhet av just dessa två modeller.
 
Jag har en L-358 och är supernöjd med den. Köpte min från Hongkong för 1800kr inkl. frakt (ingen tull eller moms) så det behöver inte bli svindyrt. Sök på Ebay efter HKSupplies, de är schyssta och hjälpsamma.
 
Photax säljer en Nissin D4001i för 2450 kr.
Jag har en sådan sedan flera år och är mycket nöjd. Den har bland annat belysning av displayen. Den har inte spotmätning. Den kan addera ljuset från flera blixtar slagna efter varandra. De har en jämförandetabell med ett antal andra mätare så du kan se vad de klarar av.
 
Håll utkik efter en begagnad Minolta Autometer IV, väldigt bra och billig mätare som iofs kräver tillbehör för spotmätning, annars blixt och infallande ljus.
 
Efter att ha använt en Seconic 308BII under minst 5 år så kan jag mycket väl lägga ett gord för den. Jag vet yrkesfotografer som använder den i studion och låter sin dyrare mätare med flera och krångligare finesser få vila i sin väska.
 
Jag köpte en 358 från Hksupplies och det gick jättebra varken moms eller tull.

Var ute och fotade lite mellanformat igår.

Tack för alla svar. / Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.