Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Hej.

Vill i vissa lägen komplettera min ljusmätning med infallande ljus och söker en trevlig mätare i hyffsad prisklass. Det räcker med infallande ljus, blixtmätning är ej aktuellt. (Synd att inte recensionbanken är indelad i mätare med eller utan blixtljusmätning). Det bör vara möjlighet till "bländarförval". Kom gärna med några tips. Kan mycket väl tänka mig begagnat.

Mvh, Dan
 
Det finns billiga mätare för infallande ljus hos märken som Seconic och Gossen.

Photax säljer Polaris, men de tror jag har blixtmätning och är därför inte superbilliga även om de är billigare än många andra blixtljusmätare.

På begagnatmarknaden finns Quantum som importerades av Hasselblad och som är extra robusta.

minolta är ett av de bästa märkena och en begagnad Minolta är ett bra köp som håller.
 
Jag har en Gossen digisix, liten som en tändsticksask och fullt funktionell. Kostade en dryg tusen lapp ny.....

Den mäter infallande och reflekterande...så där fiffigt att du kan kolla skillnaden mellan två olika belysta ytor......

Bra skit faktiskt !
 
Eftersom du inte behöver blixtmätning kanske det bör påpekas att Gossen Sixtomat finns även utan "Flash". Lite billigare. Mäter både reflekterat och infallande ljus.

Olle
 
En röst till på Digisix. Den ger i alla fall mig jämna exponeringar i massvis med olika situationer. Den försumbara vikten är också ett stort plus.
 
Digisix

Digisix är en bra ljusmätare (har en själv), men den har INTE bländarförval.
Den visar bara ljusintensiteten i EV, sen får man vrida en skiva för att se vilka bländar/slutartidskombinationer det aktuella EV motsvarar. EV systemet funkar gôrbra om man har en kamera som använder d:eek:.
 
Jag köpte i somras en Sekonic L-358 II från Hongkong (genom Ebay). Ordniarie pris 4500 kr, jag gav 1850 kr inkl frakt, ingen moms/tull.

Kan glatt rekommendera Ebay, de flesta i HK har inget emot att skriva "Gift" eller "Sample" på innehållsdeklarationen.
 
Titta även på Multiblitz Flash Meter (jag har recenserat den). Den är identisk med Gossen Sixtomat Flash, men mycket billigare. Men den är å andra sidan dyrare än Digisix...

/Micha
 
Tack för alla nyttiga svar!

Gossen Digisix verkar ju smidig och till ett överkomligt pris! Kanske att den är "för" liten och en aning plottrig? Men det verkar himla smidigt att ha en hel skala med möjliga bländar/tids-kombinationer läsbara på en gång!

Hur fungerar det med bländarförval på t. ex. Gossen Sixtomat Digital? Efter en mätning, kan man enkelt växla bländarvärden och se resp. exponeringstider utan att göra en ny mätning med det nya bländarvärdet?

Som jag uppfattar produktbladen från Gossen så mäter Digisix "bara" exponeringstider upp till 4 minuter jämfört med 60 minuter för Sixtomaten. Funderar på hur det står sig ifall man vill använda den för mätning ute i naturen om natten t.ex.?
 
danneman skrev:
Hur fungerar det med bländarförval på t. ex. Gossen Sixtomat Digital? Efter en mätning, kan man enkelt växla bländarvärden och se resp. exponeringstider utan att göra en ny mätning med det nya bländarvärdet?

Jepp, det stämmer.

-- Nicke
 
danneman skrev:
Som jag uppfattar produktbladen från Gossen så mäter Digisix "bara" exponeringstider upp till 4 minuter jämfört med 60 minuter för Sixtomaten. Funderar på hur det står sig ifall man vill använda den för mätning ute i naturen om natten t.ex.?
Mer intressant för nattfotografering än längsta slutartid är exponeringsmätarens känslighet.

Sixtomat digital mäter ned till -2,5 EV, Digisix 0 EV. Sixtomat är alltså 2,5 steg ljuskänsligare.
-2,5 EV motsvarar vid ISO 100 t ex bländare ca 2,4 och 30 sek slutartid.

Olle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.