ANNONS
Annons

Vilken liten systemkamera

SilverFang

Medlem
Hej,

Har idag en gammal kompaktkamera Sony CyberShot DSC-HX100V som jag tycker är för stor och tung (525g).
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=819465

Tar bilder på allt för att komma ihåg minnen.
Naturen, byggnader, familjen, etc och mest under dagtid när det är ljust ute.

Har testat Sony A6000 som jag gillar, mycket mindre och tar bilder snabbare än den jag har idag.
Också testat Canon EOS M3 som fokuserade för sakta, den är går bort.

Har plötsligt kollat på Sony A6300 som är dyrare än A6000 för den kan filma i 4K, men är inte nödvändigt.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?...503442,3521782

Vill helst inte ha flera objektiv att bära runt.

Finns det nån kamera som ni rekommenderar för max ca 8000kr.

Tack på förhand
 
Kika på tex. någon av Fujifilms kameror då. Eller tex. GX-80, eller annan m43 systemkameramotsvarighet till LX100 som det tipsades om ovan.

Både Fuji X och Olympus/Panasonic m43 har bättre ekosystem gällande framtida optik för dig att välja på än vad Sony APS-C för spegellöst har, och klart bättre än vad Canons spegellösa har.

Men svårt att rekommendera en mer precis kameramodell och framförallt rätt objektiv, utan att veta mer om dina krav och din typ av fotografering som du tänkt.
 
Senast ändrad:
Kan vara svårt att kombinera liten lätt kamera med att samtidigt önska sig ett brett objektiv spann, låt säga upp till 100-400 eller liknande. Många mindre kameror kan vara idealiska med mindre objektiv, men passar sämre med stora tyngre objektiv, beror mycket på hur och vad man vill fota. ju mindre och lättare kamera man tittar på så blir knappar och reglage av naturliga själ också mindre tillika batteriets kapacitet för antalet bilder mellan laddningarna.
 
Tack, ska kolla på de.

Kravet är att kameran ska vara mindre, lättare och ta bättre bilder än gamla kameran, och det gör alla dagens kameror och mobiler.
Reser ofta och tycker det är jobbigt att bära runt på en tjock och tung kamera, vill helst ha den runt halsen så man är redo att ta kort.

Tack
 
Tack, ska kolla på de.

Kravet är att kameran ska vara mindre, lättare och ta bättre bilder än gamla kameran, och det gör alla dagens kameror och mobiler.
Reser ofta och tycker det är jobbigt att bära runt på en tjock och tung kamera, vill helst ha den runt halsen så man är redo att ta kort.

Tack

Det mesta av bildkvalitén ligger ändå i objektivet(och såklart i handhavandet), så sett till bildkvalité spelar det inte så stor roll vilket kamerahus man väljer. Det som främst bildmässigt skiljer mellan olika kamerahus/sensorer är brusprestanda och dynamiskt omfång.

Personligen tycker jag bland det viktigaste när man väljer kamerahus är ergonomi och användarupplevelse. Kameran ska vara skön att hålla i och snabb och smidigt att använda.
 
Kan vara svårt att kombinera liten lätt kamera med att samtidigt önska sig ett brett objektiv spann, låt säga upp till 100-400 eller liknande. Många mindre kameror kan vara idealiska med mindre objektiv, men passar sämre med stora tyngre objektiv, beror mycket på hur och vad man vill fota. ju mindre och lättare kamera man tittar på så blir knappar och reglage av naturliga själ också mindre tillika batteriets kapacitet för antalet bilder mellan laddningarna.

Tack, ska kolla på de.

Kravet är att kameran ska vara mindre, lättare och ta bättre bilder än gamla kameran, och det gör alla dagens kameror och mobiler.
Reser ofta och tycker det är jobbigt att bära runt på en tjock och tung kamera, vill helst ha den runt halsen så man är redo att ta kort.

Tack


För en liten och lätt kamera, men med brett zoomfång så är svaret enkelt; Panasonic TZ100. Kompakt med 1" sensor, precis som andra kvalitetskompakter som ur den utmärkta RX100-serien, men med just ett klart bredare zoomomfång som TS uppenbarligen verkar efterfråga.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=TZ100sv
 
Jag vill ha möjligheten att byta objektiv när jag lärt mig mer om kameran osv.

Tack

Problemet är du lätt blir begränsad av kamerans storlek, om du vill ha mera andra eller mer avancerade objektiv. T.ex. blir det svårt att hålla ett längre tele stadigt om kameran inte ger tillräcklig greppyta. Om kameran har liten sensor blir det svårt eller åtminstone dyrare att hitta bra riktigt vidvinkliga objektiv.

Japanska ingengörsgenier kan idag göra kameror som ger utmärkt bildkvalitet nästan hur små som helst, men olyckligtvis har inte vi männsikor hängt med i evolutionen. Våra händer och fingrar är fortfarande lika stora och allför små kameror blir pilliga att använda, dels för att reglagen blir mindre och ofta får fler funktioner, dels för att fler funktioner ofta hamnar i kamerornas menysystem för att det helt enkelt inte finns plats för ett vettigt fysiskt reglage. Ska du ha något som fungerar bra med tele behöver du en riktig sökare där du håller kameran till ögat och kan ta stöd mot huvudet när du fotograferar.

Så om du tänker bygga ut systemet så småningom är det frågan om det är vettigt att välja något som är så mycket mindre och lättare än det du har nu. 500g inkl optik är en ganska lätt kamera och det blir nog svårt att hitta något mindre lättare som ger vettig ergonomi. Kanske skulle du titta på hur du bär din kamera. Om kameran är ivägen i en rem runt halsen kanske du skulle fundera på någon form av bältesklipp eller att bära kameran som en axelväska i höfthöjd med remmen tvärs över bröstet. En bra sådan rem är Black rapid där remfestet skruvas fast i kamerans stativgänga så att kameran hänger upp och ned nere vid höften.

Nu vill du kanske ha ny kamera även om en bättre rem eller bältesfäste skulle lösa problemet med att den är ivägen, i så fall titta på Fujifilm X-T10 som är rimligt liten, har bra reglage, bra sökare och utmärkt objektivprogram.
 
Köp Panasonic GX80 med kitobjektiv 12-32, cirka 5400:-

Köp till ett Sigma 60/2,8, cirka 1500:-

Då har du ett bra och lätt paket som du klarar dig långt på.

Vill du så brukar man hitta Olympus 40-150 billigt, runt 1500:- Finns motsvarande Panasonic också men vet inte om de är lika bra eller ej.

Vill du ha ett lätt system på är M43 (Olympus, Panasonic) i mina ögon den bästa kompromissen.

Mitt fotograferande fick sig ett lyft för drygt 5 år sedan när jag köpte min första Olympus. Äntligen en kraftfull kamera som jag alltid kan ha med mig. Min Canon EOS 450 fick sällan följa med och resultatet blir lite fotograferande. Som alltid är den bästa kameran den du har med dig.

Min Panasonic GM1 med Panasonic 20/1,7 väger drygt 300g.
 
Köp Panasonic GX80 med kitobjektiv 12-32, cirka 5400:-

Köp till ett Sigma 60/2,8, cirka 1500:-

Då har du ett bra och lätt paket som du klarar dig långt på.

Vill du så brukar man hitta Olympus 40-150 billigt, runt 1500:- Finns motsvarande Panasonic också men vet inte om de är lika bra eller ej.

Vill du ha ett lätt system på är M43 (Olympus, Panasonic) i mina ögon den bästa kompromissen.

Mitt fotograferande fick sig ett lyft för drygt 5 år sedan när jag köpte min första Olympus. Äntligen en kraftfull kamera som jag alltid kan ha med mig. Min Canon EOS 450 fick sällan följa med och resultatet blir lite fotograferande. Som alltid är den bästa kameran den du har med dig.

Min Panasonic GM1 med Panasonic 20/1,7 väger drygt 300g.

Bättre i sådana fall att välja Panasonic GM5 som är i ungefär lika stor, eller snarare lika liten. Den har riktig sökare vilket gör den bättre att använda i starkt solljus, och du håller den stadigare eftersom du håller den närmare kroppen och kan ta stöd mot huvudet. GM5:an och förmodligen även GM1:an är så små att de upplevs som leksaker av omgivningen, speciellt om man väljer en läcker version i rött, vilket kan vara en fördel ibland. Funderade själv på att köpa en GM5:a ett tag och lånade en och provfotograferade lite, bilderna var väl OK men kameran föll bort för att den var för liten och pillig att använda. Men har man extremt små händer kanske det fungerar.
 
Bättre i sådana fall att välja Panasonic GM5 som är i ungefär lika stor, eller snarare lika liten. Den har riktig sökare vilket gör den bättre att använda i starkt solljus, och du håller den stadigare eftersom du håller den närmare kroppen och kan ta stöd mot huvudet. GM5:an och förmodligen även GM1:an är så små att de upplevs som leksaker av omgivningen, speciellt om man väljer en läcker version i rött, vilket kan vara en fördel ibland. Funderade själv på att köpa en GM5:a ett tag och lånade en och provfotograferade lite, bilderna var väl OK men kameran föll bort för att den var för liten och pillig att använda. Men har man extremt små händer kanske det fungerar.

Jag har storlek 10 i handskar och har inga problem med GM1. Men inte den jag rekommenderade utan GX80 som har bättre användargränssnitt.Mest använder jag Olympus OM-D E-M10 men GM1 är perfekt att alltid ha med sig.
 
Håller med om GX-80 som en mycket vettig "standardstorlek" på ett m43-hus. Både ganska vettig att använda ergonomiskt, men ändå såpass lätt och smidig att ha med så att man utnyttjar den möjliga mobiliteten i m43-systemet.

Ett bra lätt resesystem för mig (om jag inte skall nöja mig med mobilen eller kompakt) är just ett GX-80-hus och med ett GM5-hus som backup. Sedan en 2-4 bra objektiv till de så klarar jag det mesta vanliga situationer fint.

Sedan har jag även den lite större GX-8 om jag vill ha lite rejälare grepp till mina lite större m43-objektiv (men där någonstans så börjar den hamna i samma storleksklass som mitt minsta Fujihus i form av XT-10), samt den pyttelilla GM1 (världens minsta digitala systemkamera, mig veterligen). Dock så använder jag normalt hellre GM5 som har EVF, och normalt hellre GX-80 än GX-8 av storleks/viktskäl.

Men alla har olika behov, bakgrund och preferenser. Beror ju mycket även på vilka eventuella övriga kamerasystem man har (jag har ju som sagt standardiserat på Fuji APS-C som normalt mellansystem, och Nikon F som mitt stora system för sport, max ljusstarka objektiv, och riktigt långa telen).
 
GX-80 verkar man kunna hitta till bra pris just nu, men om man inte är så priskänslig så är nog Fuji X-T20 en bättre kamera, ger tillgång till Fujis fina optik och är varken större eller tyngre än GX-80.
 
Orkar inte läsa alla inlägg.....
Jag valde bort Sony pga objektivutbudet. Har ägt en Fujifilm xe1 i 3 år och äger sedan nyligen en xt10. Båda två är jättesmå och smidiga kameror med grym bildkvalitet. Fujis objektiv är superbra. Det objektiv som kanske har suttit på allra mest är dock ett gammalt tokina 400/5,6 eftersom jag är "jakt"-intresserad. Jag har ingen erfarenhet av bulkigare kameror med bättre handgrepp, men jag tycker att det har fungerat fint med min utrustning.
Tittar du på begagnatmarknaden så kan du få kamerahus (tex xe1, xe2, xt10, kanske xt1) och objektiv för under 8000kr totalt. Alla har samma sensor så bildkvaliteten blir bra oavsett.

Annars så är m4/3-världen ingen dum värld att leva i heller...
 
... fast tittar man igen på vad TS är ute efter så är ju både GX-80 och X-T20 alldeles för stora och tunga. Kanske ett Nikon 1-system?
 
GX-80 verkar man kunna hitta till bra pris just nu, men om man inte är så priskänslig så är nog Fuji X-T20 en bättre kamera, ger tillgång till Fujis fina optik och är varken större eller tyngre än GX-80.

Och är man priskänslig säljs föregångaren, till storleken mer eller mindre identiska, Fujifilm X-T10 ut till bra priser just nu.
 
... fast tittar man igen på vad TS är ute efter så är ju både GX-80 och X-T20 alldeles för stora och tunga. Kanske ett Nikon 1-system?

Är inte Nikon 1-systemet dött? Har för mig att det gick en massa rykten om detta i vintras. Kommer dock inte ihåg om Nikon sa något formellt. Men det har väl inte släppts något det här året. Kanske låter det självdö.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.