ANNONS
Annons

Vilken kvalitét/storlek bör bilder vara vid försäljning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Perw

Aktiv medlem
När jag nu ska sälja bilder, brända på en cd, vilken kvalité bör jag spara dom i ut från Lightroom?

Bilderna kommer att användas i tidningar/broschyrer, på plancher (vet ej storlek) på hemsidor och som tryck på USB-minnen stora som kreditkort bland annat.

Ska jag skicka dom i absolut högsta kvalitét och som .TIFF, 16 bitar och 240dpi (runt 100Mb/bild)
eller bör jag spara ner det som en lägre kvalitativ .JPEG i högsta kvalité (runt 10Mb)

Bilderna är alla 18Mp.

Royaltyfria bilder enligt SFF's prislista värderas efter storlek mellan 1Mb till 50Mb och 300 dpi
Antar att dessa är menade att sändas som .TIFF's eller hur fungerar det?

Hur gör ni när ni säljer bilder?

Tacksam för svar!

/Erik
 
Ingen som har något bra att komma med?

Säljes bilder "uteslutande" som .JPEG när det i slutändan kommer att användas i tryck?

Eller rättare sagt: När säljs bilder som .JPEG och när som .TIF?

Vad gör det för skillnad i slutändan vid tryckning?
 
Ingen som har något bra att komma med?

Säljes bilder "uteslutande" som .JPEG när det i slutändan kommer att användas i tryck?

Eller rättare sagt: När säljs bilder som .JPEG och när som .TIF?

Vad gör det för skillnad i slutändan vid tryckning?

Det gör mycket liten skillnad om det är jpeg eller tiff när bilden väl är redigerad och klar. Du bör dock undvika att spara bilden i jpeg under redigeringen.

Kolla på www.felboken.se för att se hur du kontrollerar att bilderna är OK.

Stefan
 
Som Stefan och Erland skriver går det oftast alldeles utmärkt att leverera bilder i jpg. Senast jag sålde bilder (till en reklambyrå) ville de dock ha råfilerna då de skulle utsätta bilderna för ganska kraftig efterbehandling, och det var viktigt de kunde justera färgerna så de passar i kundprofilen. Det är dock enda gången jag levererat i råformat.
 
Ok, stort tack för era hjälpfulla svar Stefan, Erland och Anders!

En mycket användbar länk/sida du skickade med där Stefan, stort tack!

/Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.