Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kurs ska jag gå?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scatkatt

Aktiv medlem
Någon som har tips på en kvällskurs hos någon av studieförbunden som passar en nybörjare på digital systemkamera (Nikon D80)?
Jag behöver lära mig kameran, alla termer och vad som händer vid olika inställningar o.s.v.
Bor i Malmö.
Har tittat i några av studieprogrammen men tycker det är svårt att veta vilken jag ska välja, dom flesta står det om mörkerum och det står inte specifikt om bara digital systemkamera.

Mycket tacksam för lite vägledning!

Scatkatt skrev:
Jag behöver lära mig kameran, alla termer och vad som händer vid olika inställningar o.s.v.
Direktkontakt med en lärare kan aldrig ersättas av nätet, men...

Under "Artiklar, Fotoskolan" i menyn här ovan hittar du bra information. Jag kan också rekommendera Tutorials på www.cambridgeincolour.com

Fördelen med digitalfoto är att du kan experimentera och se resultaten direkt. Inlärningen kan gå snabbt.

Börja med att läsa tidningen FOTO´s häfte "systemkameraskolan".
Det kanske finns en nyare variant som behandlar den digitala världen också.

Glöm inte bort att mycket inom fotografin är tidlöst, oberoende av digitalt/analogt.

Gamla fotoböcker från 60-talet kan förklara objektiv, ljussättning, blixt osv. väldigt bra.

Bildkomposition etc fixade Rembrandt på 1600-talet bättre än de flesta moderna fotografer.

Allt är inte digitalt :)

Praktiker

Tack för alla tips, men jag glömde skriva att jag är en praktiker och har svårt för att läsa mig till saker. Lär mig lättare när någon förklarar för mig och jag kan fråga direkt.

Men jag ska ändå kolla era tips!

Finns "systemkameraskolan" i varje nummer av tidningen FOTO? Eller man kan hämta den från nätet kanske?

Re: Praktiker

Scatkatt skrev:
Tack för alla tips, men jag glömde skriva att jag är en praktiker och har svårt för att läsa mig till saker. Lär mig lättare när någon förklarar för mig och jag kan fråga direkt.

Men jag ska ändå kolla era tips!

Finns "systemkameraskolan" i varje nummer av tidningen FOTO? Eller man kan hämta den från nätet kanske?
Nä du kan köpa ett häfte av dem, runt en hundralapp och värt varenda öre.
Kort, informativt och välskrivet, perfekt för den som inte vill läsa mycket.

ANNONS