Annons

Vilken kulled? 486rc2 eller 488?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan.morck

Aktiv medlem
Vilken av dessa manfrottokulleder? Absolut maxpris 650kr. Skall sitta på ett Manfrotto 190CLB (med medeltung zoom samt andra vanliga gluggar).

486RC2: Höjd 9,2cm, vikt 0,46kg, max belastning 6kg. Pris ca 600kr. Fördel: snabbkopplingsplatta och något lättare.

488: 11,2cm, vikt 0,56kg, max belastning 8kg.Pris ca 620kr. Fördel, separat panoreringslås (om jag inte missminner mig) och kraftigare.

Vad värdesätter ni och varför? Frågan är om JAG (med min fotostil och uppsättning) verkligen behöver en snabbplatta och om de på rc2-modellerna verkligen är bra?
 
Jag skulle bli tokig om jag inte hade snabbplatta... Om Du blir det eller ej har jag svårt att bedöma... ;)

Jag köpte först 488RC2 (i Sverige) men lämnade tillbaka den och köpte en 486RC2 (i USA dvs halva priset mot 488RC2). Ingen av kulorna är särskilt bra (saggar när man har dragit åt mm). 468:an funkar hyggligt och är hälften så tung som 488RC2... 488:an är givetvis lite stabilare + panoreringsfinessen...
 
Båda kulorna har den fördelen att det är "spår" både framåt och bakåt så du slipper vrida kulan vid +/- tiltning. Dock är en det en stor brist hos 486 att det är väldigt lätt att stöta till spaken så att kameran tippar med risk för mosat motljusskydd eller lins. Den lilla plattan är heller inte speciellt stadig och blir lätt sliten.
Kula 488 RCO är skapligt stabil och lättare att manövrera tack vare riktigt "spännhjul".
Är mer än nöjd med min egen och absolut värd dom extra kronorna.
Mvh/Gunte..
 
Jonas, tack för infon men någon 468 blir det INTE, för dyr helt enkelt. Varför bytte du mot en sämre modell? Eller har du bara skrivit fel modellnamn?

Gunte, är inte RC0 för större kamerahus, typ mellanformatskameror? Hur stora är plattorna. Hade snabbplattor för LÄNGE sedan och stördes lite av plattorna när jag väl INTE använde stativ. DÅ frågan är om jag huvudtaget behöver snabbplatta och om RC2 helt enkelt inte duger. Det samma lär väl gälla 488 med RC2. Men dessa är ju dyrare än RC0, nästan hundra spänn.

Betänk att jag INTE har några planer på någon turbotung utrustniong och om det väl inträffar så får jag väl byta upp mig då, kanske ett annat stativ också. Nu pratar vi uppsättning som hamnar runt 2kg.
 
johan.morck skrev:
Jonas, tack för infon men någon 468 blir det INTE, för dyr helt enkelt. Varför bytte du mot en sämre modell? Eller har du bara skrivit fel modellnamn?
Sorry ska vara 486RC2. Jag bytte helt enkelt för att jag inte var nöjd med 488:an. Så här var det; jag fick mitt stativ (benen) 2 veckor innan jag skulle åka till USA. Köpte 488:an för att kunna fota överhuvudtaget med det nya stativet ;p, var inte nöjd med kulan så jag lämnade tillbaka den med tanken att köpa en bättre i USA. Väl i B&H så köpte jag så mycket annat att jag bestämde mig för att en billig kula fick duga sålänge. Så det fick bli en 486RC2 som ändå är hyfsat lätt för ca 400 riksdaler. Men som sagt kulan är kass men uppfyller funktionen i förhållande till priset.. :)
 
Frågan är dom om jag kommer att behöva snabbfäste? OM jag inte väljer det så kommer jag väl antingen sakna det efter ett tag ELLER vara missnöjd med att det glappar, att det har en tendens att släppa eller lätt lossna. Så Jonas, du menar att 488 inte har bättre "grepp" än 486? För som jag känner det nu så satsar jag hellre på ett bra grepp än snabbfäste? Men är det ingen större skillnad på 488 och 486 "grepp" så får vi se.
 
Johan,
Jag kan inte riktigt uttala mig om 488 vs 486 då jag inte har jämfört dem sida vid sida...
Skulle dock tro att 488RC2 har lite bättre grepp.

Jag har ännu ej märkt att snabbfästet har en tendens att glappa på 486RC2.

Som sagt, personligen hade jag blivit tokig utan snabbfäste...
 
Jag hittade en 488RC4 begagnat, så det fick bli den. Passar mig perfekt med en hyfsat stadig kulled med en stabil snabbplatta (mycket stadigare platta än RC2). Kan rekommenderas. Anstränger budgeten ett par hundringar till och ökar vikten med 240 gram jämfört med 488 utan snabbplatta :(

Tittade en del på 486RC2 innan och jag upplevde den som mindre stabil även om skillnaderna inte är gigantiska.
Beror förstås mycket på vilken utrustning du skall hänga på. Är det "bara" 18-70-objektivet (i din "kameraväska") räcker nog 486RC2 långt. Jag tyckte att det blev lite väl klent om man har ett längre tele uppåt 200-300mm.

Kanske 486 utan snabbplatta kan vara något? Både lättare och billigare än de andra alternativen!

P.S.
Regeln att inte snåla på stativ gäller i allra högsta grad även kulleder.
D.S.
 
Jo, det har jag i bakhuvudet hela tiden men jag är redan i överkanten av budgeten. Anledningen till att jag ställde dessa kulor mot varandra var just för att stabilitet var viktigare än flexibiltet. Vill jag inte ha snabbfäste och jag inte kommer att köra med några tyngre objektiv så vore säkert 486 kelt OK. Men jag planerar att köpa ett större tele (tillsammans med en ny vidvinkel) så det blir det ju lite tyngre (ett tele på 800-1300kg).
RC4 verkar ju lite bättre än RC2 men ändå, behöver jag snabbfäste eller ej. Ser också att man kan få 488RC0 på hegethorns mycket billigare än på andra ställen: http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=35339&returnPath=par=343
Men plattan verkar vara så stor, för mellanformatskamera kanske.
 
johan.morck skrev:
Jo, det har jag i bakhuvudet hela tiden men jag är redan i överkanten av budgeten. Anledningen till att jag ställde dessa kulor mot varandra var just för att stabilitet var viktigare än flexibiltet. Vill jag inte ha snabbfäste och jag inte kommer att köra med några tyngre objektiv så vore säkert 486 kelt OK. Men jag planerar att köpa ett större tele (tillsammans med en ny vidvinkel) så det blir det ju lite tyngre (ett tele på 800-1300kg).
RC4 verkar ju lite bättre än RC2 men ändå, behöver jag snabbfäste eller ej. Ser också att man kan få 488RC0 på hegethorns mycket billigare än på andra ställen: http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=35339&returnPath=par=343
Men plattan verkar vara så stor, för mellanformatskamera kanske.

Visst sticker plattan utanför botten på kameran och visst passar den även en mellanformatare men vadå, den monteras ju loss på 5 röda om du vill ha kameran fri ibland.
Det som irriterade mig mest med 486:an var ju som sagt att spaken var så lätt att stöta vid som jag skrev om tidigare.
Priset hos Hegetorns gör ju valet tämligen lätt :)
Mvh/Gunte..
 
Lutar nog trots allt mot en 488 pga av panoramafunktionen i låst läge. Måste fundera lite till. tycker samtidigt att 488-huvudet verkar så himla stor och klumpigt. Det är ju trots allt BARA ett 190CLB. De bygger ju en del op höjden faktiskt. RC0 13,4cm enligt manfrotto. Mer info nedan:
 

Bilagor

  • kula.gif
    kula.gif
    8 KB · Visningar: 221
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.