Annons

Vilken konverter passar till Sigma 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Vet någon vilken konverter som passar Sigma 70-200 /2,8?

Jag har varit inne på B&H:s hemsida, men eftersom detta är nytt område för mig så är risken att jag väljer ngt som inte passar. Jag har i alla fall kollat efter Kenko då många nämnt den. Canon är för dyr.

Dessa kenko hittade jag:

1. 1.5x DG AF Teleplus Teleconverter for Canon EOS

2. 2x AF Teleplus MC4 Autofocus Teleconverter for Canon EOS

3. 2x MC7 DG AF Teleplus Autofocus Teleconverter for Canon EOS

Vad är det jag ska kolla efter för att veta att konvertern passar just en sigma 70-200?

Kollade på denna för ett tag sedan, menm den är Out of Stock:
Sigma 1.4x EX APO Teleconverter for Canon EOS

Tacksam för svar!
//Marie

Helst ingen av dessa. Att köpa ett dyrt objektiv och sätta en billig konverter är inte så bra. Då blir det fina objektivet inte så fint längre.

Kenko Pro 300 1.4x eller 2x

Det kanske inte skiljer så mycket i pris mot sverige?

Om du har en Sigma EX70-200/2,8 HSM APO så ska du välja Sigmas egen teleconverter EX 1,4x APO eftersom den och objektivet är konstruerade tillsammans.

Att den är slut hos B&H gör inte så mycket eftersom den är billig även i sverige. Köp den hos tex Scandinavian Photo.

/Erik

eon skrev:
Om du har en Sigma EX70-200/2,8 HSM APO så ska du välja Sigmas egen teleconverter EX 1,4x APO eftersom den och objektivet är konstruerade tillsammans.

Att den är slut hos B&H gör inte så mycket eftersom den är billig även i sverige. Köp den hos tex Scandinavian Photo.

/Erik
Hade inte skrivit det bättre sjläv! :)

Jag köpte ett sigma 70-200 förra veckan och en 1,4x konverter idag. Provade att ta bilder med och utan konverter för att se skillnaden i skärpa. Båda bilder tagna med f/4, 1/100, ISO 800 och på ett stativ. 100 % corp.

Den övre bilden är utan konverter och den undre med.

Bilagor

• med_utan_konverter.jpg
    med_utan_konverter.jpg
    92.8 KB · Visningar: 278
Den understa bilden var verkligen mycket sämre än den övre. Kommer du att använda konverten något mer om "macro"bilder blir av denna kvalité?

Jag är numera helt inne på macroobjektiv, de ger bästa kvalité både vad det gäller färg och skärpa.

Har provat Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM och den är helt enastående!

Jag kommer huvudsakligen använda den vid fotbollsfotografering och där gör skärpeförlusten så mkt. Vid macrofotografering skulle jag absolut sattsa på ett äkta macroobjektiv.

GrAcK skrev:
Jag kommer huvudsakligen använda den vid fotbollsfotografering och där gör skärpeförlusten så mkt.

Du menar ... gör skärpeförlusten INTE så mycket ;)
Skulle du kunna ta en bild på något långt ifrån
t ex en fotbollsmatch med konverter och utan?
Detta kan vara något för mig, som också har sigma 70-200, när jag vill fota något på långt håll.
Vore jättetacksam!

//Marie

Ja, självklart menar jag att det INTE gör så mkt.

Ska fota fotboll för första gången med den gluggen och konverter ikväll. Kan lägga ut nån bild här under helgen sen.

Atena skrev:
Du menar ... gör skärpeförlusten INTE så mycket ;)
Skulle du kunna ta en bild på något långt ifrån
t ex en fotbollsmatch med konverter och utan?
Detta kan vara något för mig, som också har sigma 70-200, när jag vill fota något på långt håll.
Vore jättetacksam!

//Marie

Jag har ett Canon 70-200 2,8 och en av dom första konvertrarna du nämnde. En Kenko MC7 2X. Jag ska se om jag kan ta en bild med den och skicka den. Själv tycker jag den är för dålig egentligen och sneglar på Canon orginal eller Kenko Pro, men jag har (i en annan tråd) blivit övertygad om att tygla mina begär och nöja mig med en 1,4X. Ska se var jag kan lägga upp en testbild, för här blir dom lite väl små?

Håkan och Viktor!
Det skulle vara jättesnällt av er om ni visade mig och andra intresserade hur en bild blir med en konvertor och utan.

Håkan, är det alltså mycket skillnad mellan olika konvertormärken?
vad var argumentet som övertygade dig att använda 1,4X?

Atena skrev:
Håkan och Viktor!
Det skulle vara jättesnällt av er om ni visade mig och andra intresserade hur en bild blir med en konvertor och utan.

Håkan, är det alltså mycket skillnad mellan olika konvertormärken?
vad var argumentet som övertygade dig att använda 1,4X?

Håller på att ladda ner testbilderna nu. Sitter inlåst i en lokal, så det fick bli inomhusbilder. Ska jag maila dom om du vill ha dom i större format?
Det som övertygade mig var helt enkelt bilder jag sett med olika konvertrar.
Märket spelar i sig ingen roll, men det är väl allmänt vedertaget att vissa sorter är bättre än andra. Rent generellt kan man nog säga att titta på priset så ser du hur bra dom är :)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto