Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

SarahOhrn

Ny medlem
Jag har tidigare haft systemkameror men sålde min systemkamera för ett par år sen då jag tappade intresset. Men jag saknar att ha en lite bättre kamera än mobilkameran åtminstone. Jag vet med mig att en systemkamera orkar jag inte släpa runt på då det mest blir vardagsbilder ändå men vill ha en hyfsad kompaktkamera att ta med på resor, fotografera barnen med osv.

Då är frågan VILKEN kompaktkamera! Jag har ingen jättebudget så runt 2500 känns som MAX. Helst mindre såklart men jag vill ändå ha tips upp till runt 2500-2700 kr. Den jag är mest inne på just nu är Nikon coolpix s9900 som jag vet att en vän har och är väldigt nöjd med men har ni några åsikter om den eller finns det någon bättre i samma prisklass eller under enligt er?

Mycket tveksam om en kompaktkamera i 2000-kronors-klassen ger så mycket bättre bilder än en modern mobiltelefon. En kompaktkamera är lite bättre att hantera, men bildkvaliteten är ungefär densamma som en iPhone eller Samsung

Canon s120

Jag har en Canon S110 som jag gav 2000:- för ny. Verkar inte finnas till salu längre men nyare versionen s120 går att få för 2740:- på Fotokungen. Cyberphoto tar inte mycket mer.

Fördelar: Liten utanpå. Tar bra bilder - i hyfsat bra ljus riktigt bra bilder. Jag använder RAW. Jpegbilderna i autoläget är OK men inte samma tycker jag.

Nackdelar: Måttlig batterikapacitet. Ingen vikbar skärm.

Sammantaget är jag helnöjd med tanke på priset. (Vill inte betala för mycket för en kamera som ligger i fickan jämt och får ta emot damm och törnar - jag har förbrukat tre stycken på 10 år fast jag är tämligen försiktig och gärna behåller bra grejor länge.)

Kolla gärna recensionen på Cyberphoto.

Beggad Sony RX100? Kanske RX100 II om man stretchar budget lite? Bättre än så blir det nog inte.

Om inte det är zoom som saknas, och det låter som det är bildkvalitet som saknas, så kommer ingen vanlig kompakt med 1/2,3" sensor som den Nikon som nämts ge bättre bildkvalitet än en mobilkamera. Man måste upp i sensorstorlek till minst 1/1,7" eller 2/3" eller helst 1" för att det skall vara någon idé. Manfår leta beg: Olympus XZ1/2, Fuji XQ1 (båda ca 1500:- beg) eller Sony RX100 version ett (ca 2000:- beg eller ca 3500:- ny). Jag listar inte Canon S120 då Omympus XZ kamerorna har bättre ljusstyrka till den relativt små sensorn på 1/1,7". Bäst bildkvalitet ger nog Sony följt av XQ1 (1" resp 2/3" sensorer).

Om inte det är zoom som saknas, och det låter som det är bildkvalitet som saknas, så kommer ingen vanlig kompakt med 1/2,3" sensor som den Nikon som nämts ge bättre bildkvalitet än en mobilkamera.

En kamera (och bildkvalitet) är mycket mer än sensorn. Givetvis ger en kompakt som S110, i rätt händer, mycket bättre bilder än en mobiltelefon.

Fast jag håller inte alls med. Visst kanske inte är jätteskillnad men i olika ljus blir en mobilbild mycket grynigare än en med en bra kompaktkamera. Likaså om du zoomar in rejält. Vad jag vet har en iPhone inte lika många mp som en bättre kompaktkamera. Nu spelar mp mindre roll men om man vill zooma in och beskära osv blri det skillnad helt klart! Likaså zoom och blixt t ex. 30x optisk zoom har man ju inte direkt på en mobiltelefon. Så jag tycker det är stor skillnad även om det bara är en "dålig kompaktkamera"... Tycker även en telefon t ex tappar fokus mycket lättare osv. Sen är det ju att den blir full hela tiden så skönt att ha foton på ett minneskort och inte i telefonen jämt.

Men tack för era tips ska kika in dem! :)

Vid bra och enkla förhållanden är skillnaden liten. Dessa tre bilder är tagna med en iPhone 4, en Nikon AW1 och en Canon 7D:

Ingen större skillnad tycker jag.
Sen är det lika enkelt att ladda över bilder från en mobiltelefon till en dator som från en kamera.

Bilagor

• tre bilder.jpg
    tre bilder.jpg
    187.5 KB · Visningar: 198
Fast jag håller inte alls med. Visst kanske inte är jätteskillnad men i olika ljus blir en mobilbild mycket grynigare än en med en bra kompaktkamera. Likaså om du zoomar in rejält. Vad jag vet har en iPhone inte lika många mp som en bättre kompaktkamera. Nu spelar mp mindre roll men om man vill zooma in och beskära osv blri det skillnad helt klart! Likaså zoom och blixt t ex. 30x optisk zoom har man ju inte direkt på en mobiltelefon. Så jag tycker det är stor skillnad även om det bara är en "dålig kompaktkamera"... Tycker även en telefon t ex tappar fokus mycket lättare osv. Sen är det ju att den blir full hela tiden så skönt att ha foton på ett minneskort och inte i telefonen jämt.

Men tack för era tips ska kika in dem! :)

Tänk över vad som är viktigaste funktionerna som du kräver av kompaktkameran. Vill du ta bra bilder inomhus utan att använda blixt så kan det vara bra att satsa på en med stor sensor (Fuji X100, Ricoh GR etc, De brukar gå för runt 3000 begagnade här). Vill man ha mycket zoom-möjligheter så får man nöja sig med en lite mindre sensor (finns mellanting typ canon G1X som har lite zoom men ändå hyffsat stor sensor). "Superzoomarna" med 30x och liknande och oftast den minsta sensorn. För att det ska bli bra bilder när man zoomar in så krävs nog ganska bra ljusförhållanden. Men testa din kompis kamera i lite olika ljusförhållanden så ser du hur den här. Det skiljer kanske lite mellan märken men skillnaden mellan "stor sensor" och "superzoom" är med största sannolikhet mycket större.

För överföring av bilder från mobilen så tycker jag dropbox-appen funkar utmärkt. Den går i bakgrunden och kopierar över allt och man kan ta bort bilder/videos från kameran när det behövs (efter att ha dubbelkollat att saker kopierats över). Går att ställa in så den bara säkerhetskopierar när man har wifi tillgängligt för att spara trafikdata.

Tack för tipsen!

Just överföring av bilder är ett mindre problem med min mobil då jag har en Apple-dator också så synkar dom automatiskt så behöver aldrig manuellt föra över bilderna utan dom hamnar på datorn bara jag startar den typ.

Så lite meckigare från kameran men det är ett mindre problem :)

En bra kompaktkamera är helt överlägsen en bra mobiltelefon. Visst, det går att ta enstaka jämförelsebilder där skillnaden är förvånansvärt liten men vid praktisk fotografering är det stor skillnad.

Marknaden för kompakter krymper dock hela tiden och i den prisklass som TS tittar på så händer det inte så mycket. Utvecklingen tycks istället ske i de högre prisklasserna.

Begagnad Powershot SXXX eller Sony RX100 är nog inte fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar