Annons

Vilken kompaktkamera som komplement?

Produkter
(logga in för att koppla)

NikX

Aktiv medlem
Hej på er

I dagsläget har jag en Canon EOS 1100D, till denna det standard 18-55 EF objektiv som medföljer.
Är dock sugen på 1 eller 2 kompletterande kompaktkameror, Detta då jag önskar att ha med mig en riktig kamera var jag än går, och slippa använda min iPhone som komplement till min systemkamera.

Jag funderar på ex. Canon PowerShot G15 som lite vassare kompaktkamera (kompakt systemkamera skulle man kunna säga) och någon av de vassare IXUS modellerna att ha i ena fickan när man är på språng?

Det jag önskar av denna kompletterande kamera är inte att den ska motsvara en systemkamera i mindre format, utan att kunna ta bra bilder när man är på språng, givetvis är ju enklare inställningar av ISO, slutartid etc. att föredra, om mjöligt en sökare och inte endast display...

Vad tror ni om detta?
Erfarenheter av G serien?
Vilken IXUS modell kan passa?

Nicke
 
Om det inte måste vara Canon så hade jag tittat på Sony rx100. Den verkar kunna vara både G och ixus i en och samma kamera. Något dyr men du behöver nog inte en till då...? :)

Annars är Canon S100 och S110 mycket kompetenta kameror för sin storlek.
 
Om det inte måste vara Canon så hade jag tittat på Sony rx100. Den verkar kunna vara både G och ixus i en och samma kamera. Något dyr men du behöver nog inte en till då...? :)

Annars är Canon S100 och S110 mycket kompetenta kameror för sin storlek.

Måste och måste, njae det måste inte vara en Canon, men av de olika tillverkare jag har provat, både mina egna, släkt och vänners kameror så fastnar jag allt som oftast mest för just Canons prylar ;)
Tackar dock för tips, och skall givetvis undersöka även RX100 ;)

S100 & 110 säger du, jag kikar även där ;)
 
Jag hade samma funderingar för någon månad sedan. Efter Parisresan i höstas, där jag släpade med mig den stora systemkameran men där jag ändå inte hann fotografera på riktigt eftersom familjen inte delar det intresset, insåg jag att jag behöver en liten kamera som jag kan ta med på t.ex. storstadssemestrar. I Paris blev det mest snapshots vilket gjorde att jag kände att jag släpade med mig den tunga kameran lite i onödan. När jag kom hem så sonderade jag terrängen och valde mellan de flesta små modellerna på marknaden. Större modeller som t.ex.Canons G-serie och Nikons P-serie föll bort efter ett tag då jag tycker att de är så stora att jag lika gärna kan ta med mig systemkameran. Bestämde mig för en riktigt liten kamera och valet föll på Canon S100 som är både liten och numera riktigt prisvärd. Jag vägde för och emot mellan de olika modellerna och jag tycker att S100 passar mig bäst av de modeller som finns om man räknar in pris, kvalitet, bildkvalitet och funktioner.
 
Jag hade samma funderingar för någon månad sedan. Efter Parisresan i höstas, där jag släpade med mig den stora systemkameran men där jag ändå inte hann fotografera på riktigt eftersom familjen inte delar det intresset, insåg jag att jag behöver en liten kamera som jag kan ta med på t.ex. storstadssemestrar. I Paris blev det mest snapshots vilket gjorde att jag kände att jag släpade med mig den tunga kameran lite i onödan. När jag kom hem så sonderade jag terrängen och valde mellan de flesta små modellerna på marknaden. Större modeller som t.ex.Canons G-serie och Nikons P-serie föll bort efter ett tag då jag tycker att de är så stora att jag lika gärna kan ta med mig systemkameran. Bestämde mig för en riktigt liten kamera och valet föll på Canon S100 som är både liten och numera riktigt prisvärd. Jag vägde för och emot mellan de olika modellerna och jag tycker att S100 passar mig bäst av de modeller som finns om man räknar in pris, kvalitet, bildkvalitet och funktioner.

Där har vi en nice, story som liknar en del av bakgrunden till att jag önskar ett komplement.
Som sagt man vill ju kunna fotografera och göra det bra, men inte alltid tiden finns till, eller tålamodet med ressällskapet etc.

ytterligare lite hurra för S serien då, jag jämför 100 & 110 just i denna stund :D
 
Är S100 den föregående modellen till S110, så att S110 är bättre då gissar jag?
Anledningen till frågan är att jag har EOS 1100D, som ju är efterföljaren till EOS 1100D. Men inte för den sakens skull bättre, eller ja kameran är väll vassare, men det finns ju inga tillbehör någonstans specade för just EOS 1100D... :/

Nicke
 
Hej!

Visst är en G15 lite klumpigare än en S100 eller motsvarande men jag har använt en G9 i flera år nu som komplement till D300. En bra funktion är blixtskon vilket gör kamerakombinationen fantastisk i sitt syfte att ersätta en en systemare. Det går utmärkt att ha kameran lös i vilken ryggsäck som helst i sitt fodral. Det största avsteget som jag anser jag gör är snabbheten och brusigheten på högre iso över typ 400, med tillfälligt väggstöd och VR så kommer jag långt. Jag rekomenderar alltså en G15 eller en äldre G12 på blocket då man kan hitta såna för en tredjedel av vad en ny G15 kostar. Dessutom kan man lättare manövrera en större kamera med handskar vilket inte kan underskattas så här års.

Hans
 
Hej!

Visst är en G15 lite klumpigare än en S100 eller motsvarande men jag har använt en G9 i flera år nu som komplement till D300. En bra funktion är blixtskon vilket gör kamerakombinationen fantastisk i sitt syfte att ersätta en en systemare. Det går utmärkt att ha kameran lös i vilken ryggsäck som helst i sitt fodral. Det största avsteget som jag anser jag gör är snabbheten och brusigheten på högre iso över typ 400, med tillfälligt väggstöd och VR så kommer jag långt. Jag rekomenderar alltså en G15 eller en äldre G12 på blocket då man kan hitta såna för en tredjedel av vad en ny G15 kostar. Dessutom kan man lättare manövrera en större kamera med handskar vilket inte kan underskattas så här års.

Hans

Spännande där vill jag lova. :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.