Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kompaktkamera är bra om man har mininal packning?

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Min fru skall springa ett Ultradistans-löpar-lopp Chamonix - Mont Blanc, 168 kilometer nonstop genom tre länder. Eftersom det är magnifik miljö och en väldigt krävande tävling tänkte vi att hon skall fotografera under tiden hon springer, dels utsikterna men också de utmaningar hon kommer ställas inför.

Men, jag skall erkänna att jag har ganska dålig koll på dagens kompaktkameror.

Bildkvalité bör vara jämförbart med en modern mobiltelefon eller helst bättre, kameran skall väga väldigt lite, behöver ingen superzoom. Om hon lyckas fullfölja tävlingen skall bilderna gå att använda vid tex föreläsningar. Den bör vara av typen Point-and-shoot eftersom trött hjärna knappast kommer klara av några komplicerade manövrar. Jag funderar på om automatiskt lock över linsen kan vara bra, eller om optiken skjuter ut när man sätter på kameran. Jag funderar på om ett öra för en snodd också är en bra grej, för att inte tappa kameran. Det kan finnas risk att kameran försvinner så priset bör vara så överkomligt att en förslust eller vattenskada inte känns som världens undergång. Och så det viktigaste, batteriet får inte ta slut inom 46 timmar som är maxgräns för tävlingen. (Innan nån föreslår just mobiltelefon, så är batteritiden för kort med mobiltelefon)

Vad kan vara lämplig kamera för ett sånt här påhitt? teaservideo finns här:
http://www.dailymotion.com/video/x2eqj8c_utmb-2014-beautiful-landscapes_sport
 
En tålig kompakt med gps torde vara en lämplig utgångspunkt. I cyberphoto-länken här ovan skrivs om fyra sådana. Olympus saknades dock, men deras senaste testades nyligen på dpreview: http://www.dpreview.com/articles/6000322829/olympus-tough-tg-4-review

Frågetecken dock för om hon vill ha sökare för att kunna se ordentligt även vid starkt solsken. Då får man lämna de tåliga kompakterna och kika t ex på Sony HX90 eller Panasonic TZ70.
 
Lätt, enkel och öva

Jag har fotat mycket långfärdsskridskor i farten, både med kompakt och systemkamera. Jag skulle rekommendera en lätt kamera med enkla reglage. Fotar man med vidvinkel minskar behovet av sökare eller tydlig skärm. Men man får ofta beskära och räta horisonter i efterhand.

Jag tror inte hon behöver en extra tålig kamera såvida den inte måste klara att vara under vatten.

Det är bra om kameran har ett sportprogram eller annan funktion som prioriterar korta tider. Normalt auto-läge ger ofta för långa tider för att förhindra rörelse- och skakningsoskärpa vid aktivitet.

En utmaning kan vara att varierande ljus kan kräva lite olika inställningar och fototeknik, men särskilt grynings/skymningsbilder kan bli väldigt effektfulla inte minst i bergslandskap.

Även om hjärnan blir trött finns mycket tid att tänka ut bilder. Särskilt motiv som sakta växer fram längs vägen.

Mitt främsta råd är att öva mycket. Ta med kameran på träningspass. Öva fota i olika ljus.
 
Nu har jag spanat igenom lite. Jag tror det blir en enkel kamera runt tusenlappen. Vi hade en Nikon Coolpix 220-nånting som en j-vla väsktjuv stal. Vi köper nog en snarlik så fort försäkringspengarna kommer. Planen är följande så här långt och kan komma att ändras. Telefon köptes i dag, en Nokia 215 som räcker i 30 dagar standby. Väger otroligt lite även med batteri och har tryckknappar, så man kan ringa även i mörker genom att känna på knapparna. Laddas med USB vilket är bra. Smartphonen kommer ligga kvar på rummet. Kameran blir nån sorts Nikon Coolpix runt tusenlappen. De vi känt på hittills väger väldigt lite och ser i alla fall på pappret ut att vara jämförbart med en ny smartphones kamera. On-knapp och avtryckare och saknar sökare. Det räcker bra och en modernare kamera än den vi hade verkar ha väldigt bra ISO-prestanda och auto-profilering på vy-typ även på de enklaste modellerna. Man har GPS-sändare och tracker, och det kommer sms med prognos om tid för nästa checkpoint så det behöver vi inte grubbla över.
Pannlampor är köpta och även en liten ledlampa, så det vi behöver öva på är att byta batterier med förbundna ögon i fall ledlampan inte funkar. Vi hade en TOMTOM aktionkamera som stals av samma väsktjuv, men den hinner vi inte ersätta, utan får låna en GOPRO istället. Lite synd att behöva byta ner sig, men inget att sura över. Det svåraste var nog att hitta en GPS-klocka som hade tillräckligt med batteritid.
Det blev ju lite kul konversation i sportaffären, att säga att batteritid var viktig och försäljaren försäkrade att klockan kommer räcka, men tystnade när hans åtta timmars batteritid inte räcker. Nu gäller det att hålla tummarna att rep-tiderna inte förstör alltihop nu. Vi åker på tisdag och tävlingen är på fredag. (Google streetview hade föresten bilder från toppen av mont blanc. Det var otippat.)
 
Jag plåtade och sprang en terrängultra i Transylvanien förra året (dock bara 55 km) med en Panasonic GX1 med 14-42/3,5-5,6. Det funkade bra. Den fick hänga i i vätskebältet i någon form av tillbehörsväska från Thinktank.

Jag hade kikat på ganska många alternativ. Bland dem var finalisterna:
Fuji X10/X20
Canon G1X
Sony RX100.
Olympus Tough 3.
Nikon AW1.

Att det blev GX1:an berodde dels på att jag redan hade objektivet, att autofokusen är snabb och säker, att uppstartstiden är kort. Jag hade den i en handlovsrem när jag inte hade den undanstoppad. Jag kände aldrig att den var i vägen, och bilderna höll för en artikel i Runners World.

Idag hade jag nog tittat närmare på en Olympus Tough 4, då den fått råformat. Nikon AW1 hade det blivit om jag kunnat satsa så mycket pengar på det där knäppa projektet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.