Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kompakt/spegellös kamera för inomhusfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Hade tänkt köpa mig en kompakt alt. spegellös kamera som komplement till systemkameran vid inomhusfoto/filmning.

Kraven är då att bruset ska vara bra upp till 1600-3200, af ska fungera bra vid svagt ljus.

Fota raw.

Bra filmläge när det gäller kvalité och af samt gärna även ett uttag till extern mic.

Får gärna vara en kamera som går ner i fickan men kan även tänka mig att ha den hängandes på axeln.

Kort sagt...hyffsat kompakt, bra att hantera brus vid höga iso samt bra af vid svagt ljus. Både stillbild och vid filmning.

Pris: 0 - 7-8000:-

Har kikat runt och hittat dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2027197,2142255,1078456,968918

Kan även tänka mig någon kamera med utbytbar optik.

Har du kikat främst på Fuji xXE1...

Tacksam för alla tips/förslag!

Spegellös kamera med bra AF? Spegellös kamera med bra AF i dåligt ljus??
...- Hörrdu du...

Spegellösa kameror har det AF de har. Vilket blivit lite rappare med åren, men klarar inte av servo-mode alls, eller inte särskilt väl, och därför knappast kan kallas "bra". Exaktheten i dåligt ljus är heller inget vidare, det är ett visst avstånd uppåt till det som skall kallas "bra" AF. Det betyder ju dock inte att det på nåt sätt är odugligt, absolut inte. Men frågeställningen måste ju bli vad det är du tror, alt. begär, att AF'en skall klara av? Du kommer absolut att få skarpa bilder i normal inomhusbelysning t.ex. Det är inget problem.

Det låter ju på ISO-kravet som om du skulle behöva en APS-C sensor kamera. Vilket väl då också låter som en systemkamera?

Förutom Fujin, tycker jag du också skall titta på Sony's Nex 5T och 6.
Den sista versionen av Sony Nex 5T samt Sony Nex 6 är inte så pissiga. En kompis har provat en 5T i ganska mörk tillämpning och det gick väl hyfsat. De har hybrid-AF på sensorn så de är lite bättre än en vanlig spegellös. Den kan t.o.m. klara av lite följande AF, åtminstone i bra ljus. Eftersom det är en Sony så filmar den nog också bra, men jag vet faktiskt inte. Jag brukar inte hålla reda på kamerors filmegenskaper, eftersom jag själv är så lite intresserad av det. Men full-HD klarar de absolut. Nex'arna har ett meny-system som inte är så uppskattat, men det kan nog vara individuellt, det finns de som gillar det. Nex 6 har en sökare, vilket ju kan vara kul om du använder den utomhus. 5T är billigare och kompaktare. Tips är också att skaffa extra batteri och en laddare.

Nex 7 är ju toppkameran i serien, men den är ju också äldst, så jag tror den har sämre AF. Jag tror t.ex. att den bara har kontrast-AF. Den har också fler Mpixlar på sensorn vilket borde vara sämre för filmning i dåligt ljus. Och åtminstone Nex 6 tar jättebra bilder med sin 16 Mp sensor, även på höga ISOn. Jag skulle misstänka att 5T är lika bra, men man skulle kanske försöka få bekräftat att den har samma sensor som 6, därför att tidigare 5-modeller var inte så bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar