Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danzap

Medlem
Jag är en ganska färsk amatör som tröttnat på min vanliga Minolta Dimage 500.
Det känns som jag vill ha ngt som ger lite mer möjligheter.

Men då kommer frågan....vilken.
Jag har spanat in 3 olika varianter och tänkte om ngn vänlig själ kunde guida mig i denna djungel.

Alt 1. Nikon D80
Alt 2. Canon EOS 350D
Alt 3. Sony A100

De är de som jag sett hittills och vad tror ni om de.
Fördelar/nackdela etc.
Har ni ngn annan som är ngt för mig?

Tacksam för svar

Bara ett inlägg....

Jag vet att det finns massor med trådar angående detta men jag behöver svar utifrån mina kunskaper också.
Jag tycket det är skitskoj att fotografera men är inte särsklit erfaren i fotografering som "konstform".

Därför gjorde jag en ny tråd...;P

Lägg till Pentax K100D i din lista. Föreslår att du söker lite i trådarna. Gör sedan en lista på vad du vill ha i en kamera, gå till en butik och kläm lite på dom olika modellerna. Alla dom kamerorna kommer att ge dig bra bilder.

Danzap skrev:
Jag är en ganska färsk amatör som tröttnat på min vanliga Minolta Dimage 500.
Det känns som jag vill ha ngt som ger lite mer möjligheter.

Men då kommer frågan....vilken.
Jag har spanat in 3 olika varianter och tänkte om ngn vänlig själ kunde guida mig i denna djungel.

Alt 1. Nikon D80
Alt 2. Canon EOS 350D
Alt 3. Sony A100

De är de som jag sett hittills och vad tror ni om de.
Fördelar/nackdela etc.
Har ni ngn annan som är ngt för mig?

Tacksam för svar

Gå in på DPreview.com och läs testen på 400D, så kommer du att inse att du skall köpa en D80(!)

Hälsningar

Adam

Frågan har ställts tusen gånger och kommer att ställas tusen gånger till...

Om du är så fotointresserad att du vill ha en systemkamera så vill du förmodligen ha ett system också. Titta på utbud av objektiv m.m. och stirra dig inte blind enbart på kamerahuset.

Känn på husen. Det som ligger rätt i just din hand bör du köpa, om inte argumentet ovan känns viktigare.

Alla modeller som nämns här ger mycket bra bildkvalitet.

saken är ju den att jag har dålig koll på vad som är "bra" objektiv osv.

En del saker som står om dem vet jag knappt vad det är.
Jag är definitivt inte sugen på att slänga ut 8-10 tusen och bli uppsnurrad av ngn hal försäljare och senare få veta att en annan modell är bättre.

Visst beror det säkert från användare till användare också.

Jag vill tex kunna ta bra bilder i mörker utan att de ska som med min kompaktkamera bli jättesuddiga pga jag inte använder blixt.

Tackar så mycket att ni tar er tid trots att det är ett uttjatat ämne..
Det är en liten annan vinkling bara när man tänker på min erfarenhet.

Ett mycket bra råd som jag såg här för ett tag sedan är "se till att din andra kamera blir perfekt, inte den första".

Köp en avancerad kompakt eller billigaste systemkamerakitet, och känn efter vad du gillar och vad du saknar. Sedan kan du i värsta fall åtminstone sälja den kameran med rimlig förlust innan du lägger en förmögenhet på det du verkligen vill ha.

Danzap skrev:
saken är ju den att jag har dålig koll på vad som är "bra" objektiv osv.

En del saker som står om dem vet jag knappt vad det är.
Jag är definitivt inte sugen på att slänga ut 8-10 tusen och bli uppsnurrad av ngn hal försäljare och senare få veta att en annan modell är bättre.

Visst beror det säkert från användare till användare också.

Jag vill tex kunna ta bra bilder i mörker utan att de ska som med min kompaktkamera bli jättesuddiga pga jag inte använder blixt.

Tackar så mycket att ni tar er tid trots att det är ett uttjatat ämne..
Det är en liten annan vinkling bara när man tänker på min erfarenhet.

OM du inte redan har en analog systemkamera så föreslår jag att du börjar enkelt. Det du verkar behöva är en enkel DSLR med ett normalobjektiv (50/1.4) frö att komma igång. Eftersom du inte haft någon förut skulle jag börja enkelt. Köp en begagnad första eller andra generationenkamera och en 50/1.4. Pruta ordentligt på kameran, inte mycket andrahandsvärde på gamla digitalkameror. Hittar du en riktigt billig lösning så behöver du inte fundera på märke nu, utan lär känna din kamera och hur du kommer att använda den. Då kan du köpa något annat senare om du skulle behöva. Om du känner att du bygger in dig i ett märke, så titta på objektivpriser i första hand (på den typ av objektiv do tror dig komma att behöva), det är ju kanske ett par extra objektiv du behöver köpa senare.
Alla systemkameror tar BRA bilder, sedan är det lite olika finesser som skiljer dem åt, men knappast något som är viktigt för en nybörjare. Framförallt om man inte riktigt vet vad man behöver ännu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar