Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken kamera är bäst?
Vill uppgradera mig har nu en Canon eos 600d funderar på 5d mark 2 eller 7d?
Fotar mest mina barn (full action;) )och på inredningen.

Bortsett från den relevanta frågan som ställts så skiljer sig dessa kameror på ett fundamentalt sätt:
5DII prioriterar bildkvalitet (2,56x större sensor än 7D) på ffa mer stilla motiv då dess autofokus är ganska enkel. 7D serien prioriterar snabb response och snabb autofokus. Kontenten blir den att får du väl barnen i fokus ger en 5DII bättre teknisk bildkvalitet, ffa i sämre ljus som t ex inomhus, medan 7D serien ökar chansen för att få dem i fokus.

Gamla 7D är rätt gammal idag liksom 5D II. Jag skulle föreslå att du överväger 80D (samma sensorstorlek som 7D) som har en bättre autofokusmodul än den första 7D och en mycket bättre sensor som inte heller blir så mycket sämre i dåligt ljus än 5DII och som faktist är bättre i bra ljus än 5DII, ffa om du ljusar upp skuggor. Allt som oftast dyker 80D upp för 10.000kr ny eller runt 7500kr beg.

Om du tänker gå upp till fullformat är det inte givet att dina objektiv passar (EF-S, DC och Di II objektiv är inte lämpade för FF). I så fall kan du även titta på Nikon. Deras FF kamera D600 kan köpas beg för nedåt 5000kr och har bättre autofokus än 5DII. D800/D800E är ännu bättre men hamnar runt 8500kr eller lite mer beg.

En 80D är betydligt bättre alternativ för dig än en 5D mark ii eller en 7D.

Till 5D’n behöver du fullformats objektiv och den är relativt snabb men misstänker att en 80D är minst lika snabb och har en minst lika bra sensor eftersom den inte är så gammal. Ska du ha en 5D är det mark iii du bör kolla på.

7D’n är snabb men den har inte speciellt bra ISO eller sensor överlag vilket gör att en 80D är mer passande för dig. Du fotar liksom lite barn osv du har inget behov av en proffisionel sport kamera. (Som nu är några år gammal och det finns bättre alternativ för de flesta, är få jag skulle rekomendera en 7D)

Om ni tillåter mig generalisera väldigt mycket så är 600D, 7D och 5mkII från ungefär samma teknikgeneration, och kommer att ge ungefär liknande bildkvalitet. 5mkII ger något bättre bilder, 7D har något bättre autofokus, båda alternativen har ett proffsigare och tåligare hus.

Jag har den lite äldre 550D, som jag tror har samma sensor som din 600D. När jag fotade med 550D som andrakamera till min 7D så kunde inte jag se någon som helst skillnad i bildkvalitet mellan husen.

Vilken kamera är bäst?

Lomography Instant Square.

https://shop.lomography.com/en/came...ra/lomo-instant-square-camera-white-with-lens

Vill uppgradera mig har nu en Canon eos 600d funderar på 5d mark 2 eller 7d?
Fotar mest mina barn (full action;) )och på inredningen.

Var det inte en Canon M3 du uppgraderade till bara för något halvår sedan?

Det sagt så är det väldigt olika kameror. 5DmkII har dålig AF (inget jag skulle rekommendera, vänta och spara till mkIII istället) och 7D inte någon modern sensor eller direkt höjdare gällande DR.

Canon har många bättre DSLR:er än dessa två, och har du inte många bra kvalitetaobjektiv så behöver du inte ens begränsa dig till enbart Canon (just sayin').

Glöm inte heller bort att satsa på bra kvalitetsoptik. Oftast där du har störst skillnad gällande bildkvalitet (annars så är det lätt att slösa bort pengar på ständigt nya kamerahus).

ANNONS