Annons

vilken kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

rolles

Medlem
Hej vilken kamera ska man välja ,, canon 5D ii eller en nyare 7D-80D eller en 6D har en 600 D men vill ha en fullformat / väder/damm tät canon ,, har pratat lite här o där med fotointresserade och fick som svar köp en nyare kamera istället för ca-5Dii (för gammal enl en) bättre bilder med 80D,, 6D om du vill ha en fullformat till bra pris ,, någon som vill ge synpunkter

Rolle

Hej nej men är lite av kvalite på fotona jag är ute efter vill bara veta om det är lönt att köpa en fullformat av äldre modell eller köpa en aps-c av nyare årsmodell

Köper du inte fullformat nu när du sått tanken till dig själv, så kommer du alltid sukta efter en ff trots ev nyköpt aps-c.
Skippa äldre ff och invänta gärna kampanj på 6d mk2 eller nått:)

5d mark iii går för acceptabla priser begagnat nu. Det eller en 6D skulle jag köpa. 6d mark ii är att kasta pengarna i sjön om man vill ha mycket prestanda för pengarna. Speciellt när en begagnad 5d mark iii kostar lika mycket eller mindre.

6d’n är bra på allt utom autofokus i princip. Den är helt okej men inget mot tex en 5d eller 7d mark ii

Ska du fota djur på långt avstånd så kan aps-c kännas mera rätt då du upplever att du kommer längre bort med den.
ok jag har ett sigma 120-400 (aps-c blir 192-640 ) tänkte då att FF blir bättre o klarare bild

aps-c är 22x13 ca medan FF 36x24 lite skillnad på censorn,, är jag fel ute eller ????

Rolle

ok jag har ett sigma 120-400 (aps-c blir 192-640 ) tänkte då att FF blir bättre o klarare bild

aps-c är 22x13 ca medan FF 36x24 lite skillnad på censorn,, är jag fel ute eller ????

Rolle

Om du tar samma bild 400mm på fullformat och motsvarande 640 på aps-c så blir det inte klarare bild om du beskär bilden i efterhand på fx bilden tänker jag. Förutsatt att båda kameror har lika megapixlar då.

ANNONS