Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimozabe

Guest
Hej
Jag är på gång att skaffa en ny systemkamera. Jag håller just nu på att förkovra mig i diverse, för mig, nya termer och likhterer samt skilnader mellan olika märken och modeller.
Prisklassen som är aktuell är 5000-7000kr för kamerahuset.
Minolta var min första tanke och då föll blickarna på Dynax 5 (visserligen ligger denna under den aktuella prisklassen) men nu har blickarna fokuserats på Nikons F80. Det finns mycket blandade uppfattninar om denna kamera och jag är alltid noga med att mina inköp skall vara väl planerade, där kvaliteten är av yttersta vikt.
Jag ber er alla ödmjukt om vägledning och tips.
Vad det gäller objektiv... vad är det viktiga att tänka på då? "f-talet" gissar jag är mycket viktigt och undrar också hur de ska "se ut"...för att det ska vara ett bra AF zoom-objektiv (24-105mm)
Tack på förhand Richard
 
Hej Richard

Om proffstyckarna här ute skulle råda dig så blir det ett evigt bråkande om Nikon respektive Canon. Verkligen inget fel på någon av fabrikaten. Men ibland känns hela deras ändlösa tuggande mer likt pajkastning i sandlådan. -Min kamera är minsan den bästa den har XX saker. -Din skitkamera har bara YY därför är jag bäst... Se över de och inse det hela handlar om tycke och smak. Är en Volvo en bättre bil än en Saab ? Vissa tycker om Volvo vissa tycker om Saab. Att utse en vinnare ja det känns bara töntigt.

Nej se till ditt behov istället och köp den kamera du trivs med. Gå till handlarna och be att få känna på grejorna. Hur känns kameran i handen ? Trivs du med menysystemen ? Får du förtroende för grejorna ? Samt tillsist tänk igenom länge vad ditt mål är med fotograferandet ? Vad är målet med att köpa en system kamera ? Vill du bräcka grannen ja men köp då en DSL av värsta slag och njut i de fem sekunder den är hipp. Eller också köper du en analog bra nybörjarkamera du kan växa i. Det finns och den kamera du själv tittade på. Minolta Dynax 5 har fått toppbetyg i alla tester. Du får maximalt med kamera för pengarna. Visst inte lika hippt som det stora grabbarna. Men tja jag låter de gladerligan kasta sina pengar i sjön så satsar jag mina pengar på att bli en bättre fotograf istället.

Mina små tankar om att köpa en systemkamera.

//Håkan
 
Du har antagligen ungefär 12 inlägg att vänta i den här tråden som handlar om att du borde söka i forumet istället för att starta en ny tråd. Egentligen håller jag väl med, men jag skriver en rad ändå i all välmening. =) (Och jag har också startat trådar kring ämnen som säkert avhandlats tidigare, och jag är lika irriterad på de som gnäller som på de (oss =)) som startar trådarna.. =)

SÅ!

Dynax 5 är en fin kamera, om du inte ser något direkt behov för någon annan kamera så ser jag heller ingen anledning till varför du ska lägga ut mer pengar en nödvändigt..

Objektiv har också avhandlats i oändlighet, men.. Rent generellt kan man säga att ju längre tal du hittar efter f/, desto bättre glugg. Eller rättare sagt, ljusstyrka.. En f/4 kan dock mycket väl vara en mycket bättre glugg än en f/2.8. Det finns mycket som spelar in..

Men jag rekommenderar dig ändå att söka i forumet, där står en massa klokt och läsvärt!

Lycka till!

Mvh. Adrian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.