Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maaia23

Ny medlem
Hej! Jag har ganska länge funderat på att köpa en ny kamera. Har haft en Casio exilim ett par år och den tar inga bra bilder. Till hösten ska ja börja på en "fotokurs" i skolan och tycker jag borde ha en bättre kamera. Jag är 15 år och har inga stora erfarenheter. Det ska vara en bra kamera till ett ganska billigt pris. Jag bor i Finland. :)

Vad tycker ni skulle vara en bra kamera?

Har funderat på en system kamera som canon eos 1000d eller 450d, men börjar 450d bli lite gammal? Eller en Nikon d3000?
Vad tycker ni om en Canon Powershot sx210is?

Har ni några andra förslag?

Tacksam för svar :D

Hej!

Det är intressant att du nämner en kompaktkamera, jag anser att tex min Canon G9 i mycket fyller mina behov av att kunna kontrollera bildskapandet. Jag kör också en D300, den ger egentligen inget mer än just bättre teknisk kvalitet på bilderna om man grovt förenklar saken.

Den kamera som jag skulle köpa om jag var så ung som dig skulle vara den absolut billigaste begagnade systemkameran jag kunde hitta, jag föredrar Nikon men alla märken är lika bra. Satsa på bra objektiv som håller värdet och som säkerligen överlever flera kamerahus.
Ett exempel på kameror som har "alla" funktioner men lite till åldern komna är Nikon D70/70s/80 alt D50.
En dyrare kamera är oftast snabbare, AF, bildframmatning osv men alla bra bilder kommer av bra bildseende och rätt användande av den utrustning man använder.

Canon sx210is verkar inte bra vad jag tycker, kolla in isf sx120is ist, billigare, bättre reglage, kanske för stor...

Hans

Hej! Jag har ganska länge funderat på att köpa en ny kamera. Har haft en Casio exilim ett par år och den tar inga bra bilder. Till hösten ska ja börja på en "fotokurs" i skolan och tycker jag borde ha en bättre kamera. Jag är 15 år och har inga stora erfarenheter. Det ska vara en bra kamera till ett ganska billigt pris. Jag bor i Finland. :)

Vad tycker ni skulle vara en bra kamera?

Har funderat på en system kamera som canon eos 1000d eller 450d, men börjar 450d bli lite gammal? Eller en Nikon d3000?
Vad tycker ni om en Canon Powershot sx210is?

Har ni några andra förslag?

Tacksam för svar :D
Vad är din budget?
Vill du utvecklas som fotograf så köp en systemkamera.
Alla instegskameror är bra, inte bara Nikon och Canon.
Både 1000d och d3000 är utmärkta kameror. Låt prisskillnaden avgöra, och köp fast objektiv för mellanskillnaden. 50/1,8 eller 35/1,8 tex, kostar ca 1000-2000 kr.

Köp en Nikon D 3000 säljs som kit med objektiv väska och minneskort det är en bra kamera som du kommer bli nöjd med
/Simon

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar