Annons

Vilken kamera rekommenderar ni efter en eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Nina W

Aktiv medlem
Min Eos 300D har gått vidare och lämnat mig:-(
behöver nu läsa på och försöka hitta en ny.
Har ni ngt bra tips?
ekonomin är tight så inga fantasi summor helst.
Vill inte byta ner mig vad gäller kvaliteten på kameran heller, var jätte nöjd men 300:an.
Snälla vilka kameror är det som gäller nu, hinner inte lägga ner så mycket tid på "research" med två härliga blöjbarn som pockar på uppmärksamhet.
 
Min Eos 300D har gått vidare och lämnat mig:-(
behöver nu läsa på och försöka hitta en ny.
Har ni ngt bra tips?
ekonomin är tight så inga fantasi summor helst.
Vill inte byta ner mig vad gäller kvaliteten på kameran heller, var jätte nöjd men 300:an.
Snälla vilka kameror är det som gäller nu, hinner inte lägga ner så mycket tid på "research" med två härliga blöjbarn som pockar på uppmärksamhet.

En Nikon (he he). Förlåt, jag kunde inte låta bli.

Skulle välja 450D, 40D eller 50D i den ordningen mycket beroende på ekonomi.

En Nikon D90 är väl ett bra alternativ om man vill byta system, vilket du inte vill antar jag.

Alla snöar ju in på sitt märke av olika orsaker och sedan sitter man där med massa grejjor som kostade massa pengar men som inte är värt något vilket gör det svindyrt att byta system. :-/
 
Nikon njae då har jag nog lagt inlägget i fel forum:)
Tack för ett snabbt svar, skall kolla upp dem du rekommenderar.
Hoppas kunna ha en ny kamera SNART.
 
Nikon njae då har jag nog lagt inlägget i fel forum:)
Tack för ett snabbt svar, skall kolla upp dem du rekommenderar.
Hoppas kunna ha en ny kamera SNART.

Kolla även pryltorget (här på fotosidan) och blocket, det kanske finns något kul begagnat om du vågar vara lite äventyrlig.

Fast då bör man nog sitta och kolla av marknaden lite så man får känsla för vad priserna ligger.

Fast du borde nog byta till Nikon ;-)

Föresten, har du koll på hur många bilder du fick ur 300:an innan den gick hädan?
 
Kolla även pryltorget (här på fotosidan) och blocket, det kanske finns något kul begagnat om du vågar vara lite äventyrlig.

Fast då bör man nog sitta och kolla av marknaden lite så man får känsla för vad priserna ligger.

Fast du borde nog byta till Nikon ;-)

Ja kanske skall fundera på en Nikon...
ok funderat klart Nej tack:)
 
Nog borde mina objektiv passa till en eos 450D.
Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6
Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1
Har kollat lite och om det står "EOS-kompatibla objektiv samt EF-S" borde ju mina passa.

Ska ju inte bestämma mig i kväll ang kamera, men vore trevligt om det "bara" var en kamera jag behövde införskaffa.
 
Nog borde mina objektiv passa till en eos 450D.
Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6
Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1
Har kollat lite och om det står "EOS-kompatibla objektiv samt EF-S" borde ju mina passa.

Ska ju inte bestämma mig i kväll ang kamera, men vore trevligt om det "bara" var en kamera jag behövde införskaffa.

Jag vet inte, men jag har mycket svårt att tro att objektiven inte skulle passa.
Om det visade sig vara så, ja då skulle nog jag byta till Nikon om jag var du.
(Skulle bli synnerligen sur om objektiven inte passade nämligen.)

Gå till FotoVideo och titta, de var inte alls dyra på huset (5300:)
Då kan du ju dessutom få ett riktigt svar på frågan om ingen riktig Canon-nörd hinner svara här.
 
Objektiven passar, det är lugnt.

Jag gick från 300D till en Canon 30D för något år sedan, det var ett rejält lyft i snabbhet. Jag tycker att du skall skaffa dig en begagnad 40D istället för att köpa en 450D. XXd-modellerna är snabbare i autofokus m.m. än XXXd-modellerna.

Så att hitta en Canon 40D är mitt förslag.

(Själv så sålde jag min 30D efter jul och köpte en Nikon D700 samt en D2X istället, men det är ju bara jag ;)
 
Självklart passar dina objektiv. Ditt Canon EF-S 18-55 passar dock inte på en fullformatskamera, men det verkar ju inte vara aktuellt i ditt fall. Om du söker något ännu billigare än en 450D finns också 1000D. Kostar runt 4000, har fått betyget "Toppklass" av Cyberphoto.
 
Jag gick från 300D till en Canon 30D för något år sedan, det var ett rejält lyft i snabbhet. Jag tycker att du skall skaffa dig en begagnad 40D istället för att köpa en 450D. XXd-modellerna är snabbare i autofokus m.m. än XXXd-modellerna.

Nix, AF är snabbare i 450D än både 40D och 50D. AF är däremot mer avancerad i XXD än XXXD, fler korspunkter. 450D nöjer sig med en i mitten, och f.ö. hjälpstreck (mer lik ex.vis Canon 5D eller Nikon D90). Seriebildstagning är en faktor för en del, XXD tar runt 6 bilder/s, 450D stannar på 3.5.

XXD är rejält större kameror, en del ser det märkligt nog som en fördel, andra inte.

Landar du på 450D tycker jag du ska fundera över att inkludera det nya kitbjektivet 18-55IS som är en helt annan division än det du har (enl. samstämmiga recensioner). Du får det "nästan gratis" i samband med husköp.
 
Mesch: Nej jag kom att tänka på det i går kväll, att jag inte vet hur många bilder min 300 förärade mig med! Över 13 000 är det i alla fall.
Hur mycket ska de klara?
 
Mesch: Nej jag kom att tänka på det i går kväll, att jag inte vet hur många bilder min 300 förärade mig med! Över 13 000 är det i alla fall.
Hur mycket ska de klara?

Vet inte, låter lite lågt tycker jag, min D80 har gjort 18000st nu.
Tror inte Nikon säger någon siffra för konsumentkameror, säkert inte Canon heller.
Har hört en siffra på 50000 på nikons konsumentsegment men det behöver inte vara sant.
Pro husen ligger på 300000 exponeringar.
 
Senast ändrad:
100000 på slutaren på 40D påstår canon, men inte säkert att slutaren är det som dör först heller. Vid normalt fotande så är det iaf 5år eller så och på fem år kan mycket annat ha hänt.

Begagnat är sällan problem, men gillar du inte det så säger jag 1000D eller 450D beroende på vad din plånbok gillar.
 
Kan varmt rekomendera 450D'n då jag har en själv.
Skulle välja 450'n före 1000D'n
Jag har även det Tamron Macrot som du har och det blir riktigt riktigt nice ihop med 450D'n ! ;)
 
Tror tyvärr inte att det är slutaren det är fel på.
Nu tror jag att det är ngt med batteriet.
Fick kameran att funka efter en liten sandstorm i mas palomas, ngn månad vila och sedan lite blås rengöring så funkade den.
Sedan tog jag ur batteriet och laddade den och STENDÖD har testat allt jag kan komma på!!
 
40D är något av det mest prisvärda man kan köpa just nu. Introduktionen av 50D har tryckt ner 40D i prisnivå.

Glöm det där att 450D skulle ha bättre autofokus än 40D/50D. Även om det skulle gå att hitta något läge där den jobbar snabbare (fast enligt tidningen FOTO är 40D med EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM det snabbaste de någonsin mätt upp), är det i praktiken så att 40D/50D fokuserar betydligt bättre än kameror som 400D/450D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.