Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera? (Fuji S7000, Nikon 5700, DiMAGE A1)

Produkter
(logga in för att koppla)

ren

Medlem
Okej, har funderat på det här ett tag nu, pratat med kompisar och läst massvis med recensioner, men jag vill gärna höra fler åsikter innan jag bestämmer mig. I alla recensioner verkar kamerorna bra, men det är aldrig riktigt nån som jämför kameror, det är därför jag frågar här.

Det var nära att jag tog A1:an men närgränsen är 13 cm vilket känns lite illa då närbilder verkar tämligen intressant, men jag vet inte riktigt.

Jag kommer att fota allt möjligt, inget speciellt motiv som jag har fastnat för riktigt, så kameran ska vara bra "allround".

För och nackdelar? vilken skulle du ha tagit och varför?

- FinePix S7000
- CoolPix 5700
- DiMAGE A1

MVH emil ren
 
Jag kan inte svara för Fine/Coolpixen men A1:an är en bra kamera.
Jag har haft den sedan november & har goda erfarenheter. Nackdelen är väl att den brusar ganska mycket vid ISO 200 och uppåt, så Neat Image är ett måste om man vill nå hög kvalitet.

Att den "bara" har en närgräns på 13 cm ser jag inte som något stort problem, men visst är du ute efter macro kanske A1:an inte är precis rätt.

Som en allround kamera är A1:an mycket bra, väl avvägda bilder. Den har lite pissig AF i mörker, men vilken digitalkamera i den klassen har inte det?
Att sedan Minolta släppte A2:an & kommande Dynax 7 verkar bara i rätt riktning prismässigt.

Sök lite i forumet efter kamerorna, du lär nog hitta lite info där...

Mvh Jimmy
 
Skulle välja A1, den har bildstabilisator, utmärkt grepp och vertikalgrepp som tillbehör.
 
Jag har var inne i en fotoaffar idag och kikade pa A1. Jag tvivlar ocksa pa den, med tanke pa nargransen, men butiksbitradet presenterade ett set av tre linser som man kan satta pa objektivet och darmad fa en nargrans pa bara nan cm men i utbyte mot en viss kvalitetsforlust, inget markvardigt dock.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.