Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera för nybörjare 4-6000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindstrom

Ny medlem
Jag är helt ny på det här med foto så jag skulle behöva lite hjälp i djungeln av alla märken och modeller.
Jag är ute efter en digitalkamera med runt 5 milj pixlar och runt 6 ggr optisk zoom. Har letat lite på nätet och har hittat dessa:

Fujifilm FinePix S5500 Pris 3000 kr
Fujifilm FinePix S7000 Pris 4400 kr
Nikon Coolpix 5700 Pris 5400 kr
Nikon CoolPix 8700 Pris 6400 kr
Konica Minolta Dimage A2 Pris 6400 kr
Konica Minolta Dimage A200 Pris 6400 kr

Till dessa kameror medföljer ett minneskortpå 16 MB så man får väl lägga till en tusenlapp för ett riktigt kort.
Jag kommer mestadels fota utomhus. Vill ha en kamera som man inte måste vara civilingenjör för att förstå sig på.
Är dessa kameror nåt att satsa på eller finns det några bättre i samma prisklass?
Är tacksam för alla tips/synpunkter.
Mvh Jocke
 
Finepix s7000 är ett riktigt bra val. Jag var själv inne på att köpa en sådan (innan jag valde en canon eos 300d för 10000 mer). Har testat den och den är riktigt skön. Enda nackdelen är bruset i bilderna, speciellt när kameran interpolerar bilden upp till 12M, det är dock ganska onödigt att använda detta läge. Att man kan fokusera/zooma manuellt är också ett plus. Det är som en SLR-kamera fast utan utbytbar optik. Menysystemet är enkelt och den kan både användas av nybörjare och mer avancerade användare. I den prisklassen är den det absolut vettigaste valet.
 

Bilagor

  • fujifilm_finepix_s7000.jpg
    fujifilm_finepix_s7000.jpg
    15.7 KB · Visningar: 387
Var faktiskt och kollade på S7000 igår. Jag var på Expert i Västerås och där var en kille från Fuji och visade kameror. Det verkade vara en bra kamera, fast det kan ju bero på att han jobbade åt Fuji.
Vet inte varför, men på något sätt så har jag ändå fått för mig att Nikon och Konica Minolta gör kameror av högre kvalitet och med bättre teknik. Har jag fel?
Läste någonstans att Nikon kamerorna var ganska snåla på batterier stämmer det?
 
Har ingen egen stor erfarenhet av Nikon kameror, med har grejat en del med en coolpix (5100 tror jag den hette). Annars har jag läst mig till det mesta. Canon är nog det märke som är batterisnålast, på pappret iallafall. En nackdel med dem är att de flesta kräver specialbatteri, jag använder BP-511, 1400 mAh. Canon har väldigt dåligt sortiment för den avancerade amatören som inte vill satsa på d-slr. IXUS serien är ganska bra, du kanske borde kolla på dem också. Annars så tycker jag att s7000 är ett bra val. Har klämt på den i två olika affärer. Det är skönt att ha en ring att vrida på, ökar känslan. Fast ringen är ju inte manuell så den går i hack, inte så bra. Kolla på http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms7000/ där finns jättebra information.
 
Tack för tipsen.

Har letat lite i gamla trådar och det verkar som S7000 är ett bra val för mig, den verkade faktiskt hyfsat enkel att förstå sig på. Eftersom den är såpass billig så kan jag lägga lite mer pengar på minneskort och andra tillbehör.

Nån som vet hur det fugerar med minneskorten. Måste man använda Fujis egna eller fungerar det även med de billigare av annat märke?

Har även en fundering om hur jag gör när jag är utomlands och minneskortet är slut. Ska man köpa på sig lite billiga kort utomlands eller kan man lösa det genom att gå till en fotoaffär och få allt nerlagt på en cd-skiva och skicka hem den, eller är det risk att det blir dålig kvalitet?
 
Lindstrom skrev:
Nån som vet hur det fugerar med minneskorten. Måste man använda Fujis egna eller fungerar det även med de billigare av annat märke?

Jag har Lexmark CF och Olympus xD och har inte haft något krångel med något av dem.

/ Pia
 
Vilket XD-card som helst bör funka. Kan hända att du måste formattera kortet för kameran första gången du använder det.
Det bästa sättet ifall inte minneskortet räcker är att köpa en bärbar hårddisk/bildvisare. Då har du mellan 30-60Gb till dina bilder och kan desutom se på bilderna på den inbyggda skärmen. Det finns från runt 3000:- på http://www.scandinavianphoto.se/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.