Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera för 10000

Produkter
(logga in för att koppla)

noz

Guest
Jag behöver lite tips från er som är duktiga på fotografering.

Ska köpa en ny digitalkamera, den får kosta max ca 10000. Jag är ganska nybörjare på fotografering men jag tycker att det är kul och tänkte gå ett steg vidare med en "bra" kamera.

Jag gillar sport "action" foto.

Mina till tilltänkta kandidater.

Canon powershot C5

Minolta dimage 7hi

sony dfs f717

Har jag glömt någon?

Har du en av ovannämda kameror tipsa gärna om för/nackdelar.

Tips och åsikter motages tacksamt.

Mvh Martin

Om du gillar att fota "action" så undersök om någon av kamerorna har en oacceptabelt lång fördröjning mellan avtryck och bildtagning.

En fuji finepix S602z kan ju kanske vara något att tänka på om du gillar action foto, den smäller av 5bilder/sekund, sonyn tar 2,8, canon 2 och minoltan vet jag ej.

Fujin har iofs bara 3M pixel men kan med någon teknik i kameran interploera upp bilderna till 6M pixel, hur dom bilderns står sig mot andra kameror i 6M pixel klassen vet jag ej?

Kollar du på sonyn, som jag tror är en väldigt bra kamera iofs, så bör du veta att minneskorten till den är av typen memorystick som är väldigt mycket dyrare än exempelvis comapctflash. För jag antar att du lär behöva mer än 32mb till en 5M pixel kamera.

En annan sak att tänka på är ju att om du köper en canon eller nikon och köper en blixt till denna så kan du ju använda den även på en
framtida dslr.

Du har två till kameror som ligger i samma prisklass, nikon coolpix 5400 och olympus camedia 5050Z.

ja, lycka till med ditt köp
själv väntar jag på fujis nya S7000...

..lite angående fördröjningsproblemet bara, det är väl något alla digitalkompakter dras med lite? Men det är väl främst fokuseringen som är boven i dramat, så fokuserar du innan, om du nu vet var du ska fota, så tror jag fördröjningen blir mycket mindre.

Fujin har iofs bara 3M pixel men kan med någon teknik i kameran interploera upp bilderna till 6M pixel, hur dom bilderns står sig mot andra kameror i 6M pixel klassen vet jag ej?
Den står sig klart bättre än andra 3MP, men inte mot en "äkta" 6MP. Dock så har dom visst fog i att ange en högre upplösning för sin SuperCCD.

Jag skulle rekommendera Coolpix 5000, eller nya 5400. Själv har jag en 5000 och är extremt nöjd med den. Bra bildkvalite, liten storlek, men ändå en "riktig-kamera-känsla" ExtraObjektiv finns och riktigt bra macroegenskaper.

Pris lite drygt 8000

5.1m Pixlar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar