Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera? D70 vs D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Bertilson

Medlem
Hej!

Jag är nybörjare på foto och har tänkt att skaffa mig min första systemkamera.

Jag väljer mellan följande:

1. en helt ny Nikon D40/18-55II http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=310821
2. Olympus E-410/14-42 + 40-150 http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=1068087

Eller
3. En beganad, välvårdar Nikon D70 med lite tillhörande utrustning.

Priset är ungefär det samma: ~5.000:-

Vad bör jag välja?? Kommer att fotografera mest min bebis som föds i maj, familjen samt naturbilder och djur.

Har själv haft en D70 (dock en D70s, men är ju samma kamera fast lite lite större skärm...). Jag tycker helt klart en begagnad D70. De börjar krypa ner riktigt i pris. Förutsatt att skicket är bra får du en mycket trevligare kamera än då två övriga i mitt tycke (har känt och testat bägge). Försök hitta någon som säljer med t.ex. ett fast 50mm eller liknande som är hyfsat ljusstark om du ska ta familjebilder/porträtt på bäbisen!

En D70 med 18-70 kitgluggen är inte heller dumt, men ett fast ger dig en helt annan skärpa.

Sen kan du alltid komplettera med Nikons billigare 55-200 med VR till dina eskapader i naturen. Visst, lite plastig, men fungerar kanon att börja med. Bildstabiliseringen är inte dum.

Jag skulle valt någon av Nikonkamerorna mest för att Olympusen har mindre sensor vilket ger sämre bildkvalité. Dessutom tycker jag det verkar som att Olympus har ett mindre utbud sv objektiv och andra tillbehör.