Annons

Vilken kamera bör jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag behöver hjälp. Jag vill ha en digital systemkamera, och den jag har kollat på är Canon EOS 300D, men den har faktiskt inte minskat nämnvärt i pris (begagnad) det senaste året, och jag har inte tillräckligt med pengar. Så jag tänker mig att det borde finnas någon annan kamera som skulle kunna duga, 300D kanske har "för många" funktioner som jag egentligen inte kommer att använda. Det jag egentligen främst vill ha hos min kamera är:
*Bulb-exponering.
*PASM-exponering.
*Bra medföljande objektiv, för jag har inte råd med att köpa ett separat, tror jag.
*Relativt snabb uppstart.
*Snabb autofokus och biltagning.
*Relativt bra upplösning (så klart).
*Bra seriebildstagning är också önskvärt men inte nödvändigt.

Min budget ligger på runt 3500-4000 kr.

Några förslag?

(Jag ber om ursäkt om detta är fel ställe att fråga, eftersom detta är första gången jag skapar en ny tråd på detta forum)

Finns flera på blocket, bara och pruta hårt.
Har aldrig betalat utsatt pris på något på blocket

Canon EOS 300D + Canonobjektiv 18-55mm 4 900:-
Canon EOS 300D kamerahus 4 000:-
Canon 300D + 18-55 m.m 5 000:-

dessa fanns här på fotosidans köp & sälj

300D + 18-55 + 128Mb + 256Mb + Hoya 1B UV 4500:-
Canon EOS 300D + Kit. 4 600:-

Om du kan hitta en Pentax istDL begagnad kanske den ryms i din budget. En ny kostar idag med 18-55 linsen 5.500, så det borde inte vara omöjligt.

Seriebildtagningen är 2.8 bilder/s upp till 5-6 bilder, bufferten är inte så stor. I övrigt tror jag den klarar din spec.

Det du ska ha (vill ha) är nog en canon 350D eller 20D/30D. För dom pengar du nämner så blir det nog ganska svårt om du ska ha ett "bra" objektiv också.

Systemkameror kostar, billigare än 300D kan du nog inte komma om du ska ha den specen du snackar om. Sedan räcker oftast itne ett objektiv till en systemkamera. Så pengarna rinner iväg även om du är försiktig med objektiv inköpen. Nya objektiv som har hyfsad kvalitet _börjar_ med prislappar på minst 3000:- och slutar vid runt 15.000:- för normalobjektiv.

Tänk noga efter vad du behöver och vill ha. Sedan gör du upp en budget för kommande utgifter/inkomster ochser om du kan spara till en kamera. Annars skulle jag rekomendera en bra kompaktkamera. Där har du "allt" i kameran redan och många är snabba idag.

Ta en funderare

Jag skall åka till Japan om en månad och såg att nya K100D finns där redan. Kommer att uppgradera till den och sälja mitt nästa nya DL-hus för 3500, utan objektiv. Hör av dig om du är intresserad.

Jag funderade på det Kalle_B skrev, att jag skulle kolla på en bra kompaktkamera, och jag har efter att ha kollat på diverse recensioner bestämt mig för en Konica Minlota Dimage Z5, som jag hittade med många tillbehör för 3000:-.

Tack för tipsen iallafall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar