Annons

Vilken känd fotograf fotar porträtt med miljö? Tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle gärna vilja riktar in mig lite mer på porträtt fast inte porträtt med nästan uteslutande fokus på ansiktet utan porträtt där även miljön berättar någon om människan. De två bilderna som jag bifogar visar lite grann vad jag menar.

Jag tycker det här är svårt och jag skulle gärna vilja hämta lite inspiration från någon som är duktigare än mig. Men vilka fotografer sysslar med sånt, i Sverige eller internationellt? Eller kallar man den här typen av foto ens för porträtt om så mycket runt omkring är med?

Tar gärna emot tips på namn eller fotoböcker.

Bilagor

• _DSC0867-Edit-Edit.jpg
    _DSC0867-Edit-Edit.jpg
    113.2 KB · Visningar: 61
  • 20131004-20131004_00052__DSC0937-Edit.jpg
    20131004-20131004_00052__DSC0937-Edit.jpg
    47.8 KB · Visningar: 65
Den första jag kommer att tänka på är Alec Soth, men nämner gärna också Sally Mann. Jag vet att Alec Soth har en hemsida där mycket av bilderna ur serierna i hans böcker går att hitta.

Kanske mindre relevant än Alec Soth och närmare Sally Mann på sätt och vis är svenska Anna Clarén. Hannah Modigh, också svensk, är kanske närmare det du söker. Båda har hemsidor med mycket bilder på.

Igen kanske inte precis vad du söker, men jag har svårt att inte nämna Nan Goldins bildserie/bok The Ballad of Sexual Dependency, men hur relevant den är påverkas kanske av just hur formellt du närmar dig begreppet porträtt.

Faktiskt kan man också kolla vissa av William Egglestons bilder för inspiration. Finns några passande i hans första bok Guide.

Kollade i bokhyllan och tror att Drottninglandet av Elin Berge skulle vara ett bra exemplar på vad du frågar efter. Hon har också gjort boken Kungalandet, men den har jag bara bladad igenom själv. Tyckte Drottninglanded var bättre, men båda är troligtvis lika relevanta.

Kommer närmast att tänka på Ola Terje, som gjort många fina bilder av konstnärer i miljö, men även ett större projekt om livet i Emmaboda. Din andra bild av tanten vid skrivbordet påminner mig mycket om just Ola Terje.

Ola gav ut en liten lärobok i ämnet, som helt enkelt heter "Porträttfotografi" och som handlar både om studiojobb och om miljö- och grupporträtt. Värd att jaga antikvariskt. Men det finns ju hur många namn som helst (ser att förslagen strömmar in medan jag skriver...).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar