Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken.ICC används?

Produkter
(logga in för att koppla)

aj.

Medlem
Hej,

Gjorde nyligen en ny färgprofil med hjälp av Adobe Gamma som jag döpte till andreas.icc. Hade sedan tidigare två stycken äldre varianter som då döptes till:

andreas 31/3/07.icc
standard.icc

Nu vill jag ju vara helt säker på att jag verkligen använder mig av den nya (andreas.icc) och ingen annan.
När jag tittar i properties (engelskt xp) och under färghanteringen så ligger mycket riktigt den nya profilen andreas.icc där.

I Photoshop CS2 har jag Adobe 1998 inställt.

Men:

I Photoshops färginställningar finns fortfarande den gamla profilen andreas31/3/07.icc kvar??

Och:

Ibland när jag sparar bilder så vill Photoshop bädda in andreas31/3/07.icc, vilken ju inte ska existera??

Dessutom när jag letar upp alla mina profiler kör ett högerklick på min nya profil andreas.icc och tittar under fliken Profile Information så står där andreas31/3/07.

Ibland blir det bara för mycket!! Måste få veta att den nya profilen verkligen används..

//Andreas

Du kan enkelt kolla att Photoshop verkligen arbetar med systemets skärmprofil genom att öppna dina 'Color Settings' och klicka på 'Working Spaces RGB'. Ovanför din Adobe RGB arbetsfärgrymd hittar du Monitor RGB och den skärmprofil Photoshop arbetar med.

Om det är där du hittar din gamla profil, så är antingen din nya profil inte systemprofilen eller så anser inte PS att det är systemprofilen.

Prova att radera alla gamla skärmprofiler, flytta din senaste skärmprofil från systemfoldern, flytta temporärt ut Adobe Gamma från start-up foldern och starta om datorn. Nu borde både XP och Photoshop använda sRGB som skärmprofil.

Lägg tillbaka din nya skärmprofil i systemfoldern (C:\WINDOWS\SYSTEM32\SPOOL\DRIVERS\COLOR), flytta tillbaka Adobe Gamma till start-up foldern och starta om datorn igen.

Kolla igen att allt stämmer. Om inte så har jag ingen aning vad du gör.

Säkerställ att du har ställt in 'Color Settings' korrekt och att du får en varning ifall bilden saknar inbäddad profil. Att du får skärmprofilen som förslag på profil att bädda in när du sparar, tyder på att du inte jobbar med arbetsfärgrymden på ett korrekt sätt.

Bilagor

• cs.jpg
    cs.jpg
    77.7 KB · Visningar: 618
Hej Lars,

Känner mig lite halvdum men när du menar start-up foldern, menar du då autostart via msconfig eller är det start menyn (C:\Documents and Settings\All Users\Start Menu) du menar?

Har än så länge korrigerat Photoshop enligt din bild
och tagit bort en av de äldre profilerna i (C:\WINDOWS\SYSTEM32\SPOOL\DRIVERS\COLOR).

Det märkliga är att den som photoshop har hakat upp sig på och som mycket riktigt enligt photoshop ligger som monitor rgb heter andreas 31/3/07.icc, problemet är att den ju inte finns i (C:\WINDOWS\SYSTEM32\SPOOL\DRIVERS\COLOR) och alltså inte går att ta bort.

Bilden visar den nya profilen som ju också skärmen använder. Det märkliga är att i nästa flik så säger den att den heter andreas 31/3/07.icc?

Bilagor

• icc.jpg
    icc.jpg
    91.7 KB · Visningar: 578
Jag har ett litet program till min kalibrator som laddar skärmprofilen när datorn startar och det programmet ligger i foldern C:\Documents and Settings\All Users\Start Menu\Programs\Startup. Jag kommer inte ihåg var Adobe Gamma lägger sig, men någonstans under startmenyn hittar du filen.

Har du manuellt bytt namn på din skärmprofil? En icc-profil har ett internt namn och ett filnamn. Filnamnet kan du döpa om som en vanlig fil, men för att ändra det interna namnet behöver du speciell programvara.

Om du manuellt har döpt om filen andreas 31/3/07.icc till andreas.icc, så heter profilen fortfarande andreas 31/3/07.icc internt.

Man kan döpa om profiler med Microsoft Color Control Panel Applet som går att ladda ner från:

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/prophoto/colorcontrol.mspx

Ja då ska vi se! Ska försöka bena ut det här nu efter att ha följt dina råd:

- Raderat gamla profiler
- Flyttat ut den nya Icc profilen och Adobe Gamma tillfälligt.
- Startat om

Resultat:

- Windows visar ingen profil alls, helt tomt?
- Photoshop visar sRGB som Monitor

Så långt nästan rätt i alla fall. Flyttade nu tillbaks allt och startade om igen.

Resultat:

- Windows visar den nya andreas.icc som profil
- Photoshop visar andreas 31/3/07

Det ändå jag gjort är att jag döpte icc profilen när jag profilerade med Adobe Gamma. Så jag har inte manuellt bytt namn på den. Men det känns som om du är på rätt spår vilket i mitt fall skulle innebära att min nya profil har filnamnet andreas.icc vilket skärmen visar och det interna namnet på nåt sätt har hängt med och fortfarande heter andreas 31/3/07 och att Photoshop i så fall läser det interna namnet.

Känns lite rörigt det här nu, men är mycket tacksam för ditt engagemang. Vad är det för ett program du har som laddar skärmprofilen istället för Adobe?

Men vi vet ju nu att andreas.icc och andreas 31/3/07 är samma profil, så jag tror du kan vara rätt säker på att PS använder systemprofilen på rätt sätt. Dock har skärmprofilen av någon anledning ärvt namnet på din tidigare profil. Det är så länge sedan jag använde Adobe Gamma, så jag minns inte riktigt hur den fungerar. Möjligen utgår den från din gamla profil när du gör en ny och byter inte internnamnet, fast det låter märkligt. Du kan ju slänga den skärmprofil du nu använder och göra en helt ny, alternativt installera MS Color Control Panel Applet och döpa om internnamnet om det stör dig.

Den kalibrator jag använder är den gamla SpyderPro och programmet heter Optical. Numera heter den Datacolor Spyder3. Finns en annan populär skärmkalibrator som heter X-Rite Eye One Display2. De kostar några tusenlappar, men ger naturligtvis bättre skärmkalibrering än vad du kan åstadkomma med Adobe Gamma och är att rekommendera om du vill ha ett mer noggrannt kalibreringsresultat.

aj. skrev:

Resultat:

- Windows visar den nya andreas.icc som profil
- Photoshop visar andreas 31/3/07

Var ser du andreas 31/3/07 i Photoshop? I Färginställningar ska du ju inte se din skärmprofil mer än under Monitor RGB i din inställning för Workspace: RGB. Sedan ska du ju inte använda denna färginställning för din RGB arbetsfärgrymd.

Stefan

Ditt antagande är nu bekräftat, jag installerade Color Control Panel Applet och som du ser på bilden så finns det inga tvivel om att det är en och samma profil med ett internt namn och ett filnamn.Man kan av detta också dra slutsatsen att Adobe Gamma mycket riktigt behåller namnet, förmodligen som en start punkt vid en nykalibrering. Märkligt men men...

Varför i hela världen kan inte Microsoft baka in detta program från början, verkar helt vansinnigt enligt mig men tack för tipset hade ingen aning om att det fanns.

Så då stämmer allt, frustrerande men skönt.Har funderingar på att skaffa ett bättre kaliberingsverktyg men min budget tillåter tyvärr inte det just nu.Stort tack!

Bilagor

• profile.jpg
    profile.jpg
    97.2 KB · Visningar: 419
stefohl skrev:
Var ser du andreas 31/3/07 i Photoshop? I Färginställningar ska du ju inte se din skärmprofil mer än under Monitor RGB i din inställning för Workspace: RGB. Sedan ska du ju inte använda denna färginställning för din RGB arbetsfärgrymd.

Stefan

Hej Stefan,

Du har helt rätt den syns inte annat än under Monitor RGB. Nä nä jag använder inte den i Photoshop utan Adobe 1998.

Nu har jag fått allt bekräftat vilket känns skönt, man vill bara ha koll på grejerna och att saker ska ha riktiga namn, blev väldigt konfunderad över om skärmprofilen verkligen kördes eller inte.

Mvh
Andreas

Så här säger readme filen till Color Control Paneln Applet:

"Some color profiles generated by display calibration software may contain color gamut information (in the form of an ICC 'VCGT' tag) that can be used to dynamically update the color gamut of your display. These color profiles are displayed with an ' * ' in the Color Control Panel Applet. When you choose one of these profiles as the default profile for your display and click Apply, Windows applies the color gamut adjustments to the display dynamically. (Note that this is not supported using the built-in Windows Display Properties user interface; you must use the Color Control Panel Applet to update the default profile to see this adjustment.) A professional photographer might use this feature, for example, to change the display profile on the fly when giving a presentation using an external projector and a notebook computer. The display profile can be quickly reverted to that for the built-in display when the presentation is finished."

aj. skrev:
Så då stämmer allt, frustrerande men skönt.Har funderingar på att skaffa ett bättre kalibreringsverktyg
Tyvärr blir ju inte din kalibrering bättre av att du löst detta. Vid tester visar det sig att Adobe Gamma idag är rätt oanvändbart när man kalibrerar platta skärmar. Jag säger det rätt ofta, men en kalibrator måste finnas rätt högt upp på önskelistan.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar