Annons

Vilken glugg till D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zab

Medlem
Hejsan är ny både här o i dslr världen, ska köpa Nikon D80 under nästa vecka. Den kommer dock med 18-55 glugg och jag känner att jag vill ha typ 70-300 eller liknande har dock relativt begränsad budget så jag har kollat på Tamrons 70-300 och undrar härmed helt enkelt om det är ett bra objektiv eller finns det bättre i ungefär samma prisklass? Kommer mest att fota allmänna bilder såsom natur djur barn hundar liknande men vill även gärna ha lite macro.

Undrar även om D80 med 300 glugg går ner "obehindrat" i en Lowepro slingshot antingen 100 eller 200 modellen ? Har nämligen blivit lite kär i deras slingshot modeller då de dels inte ser ut som en fotoväska samt "rotationen" när man ska skjuta verkar himla smidig. För mer info fråga gärna

Hejsan är ny både här o i dslr världen, ska köpa Nikon D80 under nästa vecka. Den kommer dock med 18-55 glugg och jag känner att jag vill ha typ 70-300 eller liknande har dock relativt begränsad budget så jag har kollat på Tamrons 70-300 och undrar härmed helt enkelt om det är ett bra objektiv eller finns det bättre i ungefär samma prisklass? Kommer mest att fota allmänna bilder såsom natur djur barn hundar liknande men vill även gärna ha lite macro.

Undrar även om D80 med 300 glugg går ner "obehindrat" i en Lowepro slingshot antingen 100 eller 200 modellen ? Har nämligen blivit lite kär i deras slingshot modeller då de dels inte ser ut som en fotoväska samt "rotationen" när man ska skjuta verkar himla smidig. För mer info fråga gärna

Ta en 55-200 vr istället. Jag hade den förut till min D40 men sålde hela kitet och uppgraderade mig till D80 och 18-200vr.

Tyckte att det blev för begränsat med 50-200. var tvungen att backa hela tiden när jag skulle fota saker som var för nära...så det var ju kasst. Kan tänka mig att du får backa ännu mer om du köper ett tele som börjar på 70.....

Bästa kanske e o köpa de rediga 18-200 så du slipper byta glugg hela tiden när du vill fota sånt som är nära dig utan att behöva backa 10 meter för o få med motiv i bild.. Man kommer redigt långt med 200 mm. om man inte ska fota sällsynta isbjörnar. en älg blir tillomed bra med 200 t.om

Håller med om att titta på 55-200 vr om du har begränsad budget eftersom att det objektivet spöar både sigmas och tamrons alla 55-200 och 70-300 objektiv. Däremot håller jag inte med att skaffa 18-200 eftersom att det är ett överskattat objektiv som precis som alla andra superzoomar är en optiskkompromiss. Tycker hellre att du borde kika på Nikons 70-300vr om du vill ha optik i det omfånget eftersom att det är betydligt bättre än alla de tidigare nämnda objektiverna :)

Håller med om att titta på 55-200 vr om du har begränsad budget eftersom att det objektivet spöar både sigmas och tamrons alla 55-200 och 70-300 objektiv. Däremot håller jag inte med att skaffa 18-200 eftersom att det är ett överskattat objektiv som precis som alla andra superzoomar är en optiskkompromiss. Tycker hellre att du borde kika på Nikons 70-300vr om du vill ha optik i det omfånget eftersom att det är betydligt bättre än alla de tidigare nämnda objektiverna :)

Jag har en 70-300 Nikon med VR o är verkligen JÄTTENÖJD. Tycker de e skarpt som tusen o snabbt. Visst...70-200 VR 2,8 e säkert betydligt bättre men det kostar ju nästan 4 ggr så mycket så skam vore det väl annars.

till den kombinationen passar 55-200 vr perfekt men om du har lite mera budget så satsa på ett 70-300 vr känn efter vad du vill ha och kolla vad du tycker budgeten tillåter jag tycker inte att du ska köpa något tredjeparts objektiv i dom lägre pris klasserna utan köp nikon orginal
istället i alla fall då dom inte kostar skjortan.

ok det verkar osm om majoriteten rekomenderar 55-200 kollade cyberphoto och de har ett Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6 G ED för nästan samma pris som Tamron 70-300 jag kollade på innan. Är det nmågon osm kan svara på om D80 med 55.200 går ner i de mindre slingshot väskorna eller måste man upp som tusan i storlek innan "allt" ryms ?

Du får nog in d80 med batterigrepp och 55-200 med monterat motljusskydd utan problem i Aw 200 om du kollar på cyberphotos hemsida..

Ok tackar så mycket blev lite osäker på om det skulle funka, men blir himla glad om det gör det :p

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto