ANNONS
Annons

Vilken gammal kompaktare skall jag leta efter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Midnight

Ny medlem
Jag är egentligen digitalsnubbe och älskar min 350d, pilla med photoshop och all den mångsidighet som detta innebär. Men nu känner jag att jag saknar det analoga lite grand. Jag har kvar min EOS 1n, fantastisk kamera, men den känns som ett slagskepp i jämförelse. Jag skulle vilja ha en liten, äldre kompaktkamera, med ”känsla”, att fota analogt med.

Mina sökkriterier är:
Fast optik c:a 35mm, 2,8 eller helst ljusstarkare
Manuell bländare med slutarautomatik
Robust litet hus i metall (gärna vädertåligt)
Batterier möjliga att få tag i
Bra kvalité överlag utan att vara Leicadyr…

Finns säkert massvis med modeller som passar på det här, men vad skall jag leta efter? Vilka är mest prisvärda? Det säljs ju hur mycket som helst sånt här på begagnatmarknaden. Tacksam för tips och erfarenheter.
 
Jag har en Konica Hexar och är supernöjd med den. Mycket bra objektiv med ljusstyrka 2.0 samt förvånansvärt bra autofokus samt automatik. Rekommenderas!
 
Olympus XA är fin. Och Minox 35. Båda med 35/2,8. XA med mätsökare, Minox med genomsikt. Båda med manuell skärpa och bländare.
 
Midnight skrev:
Mina sökkriterier är:
Fast optik c:a 35mm, 2,8 eller helst ljusstarkare
Manuell bländare med slutarautomatik
Robust litet hus i metall (gärna vädertåligt)
Batterier möjliga att få tag i
Bra kvalité överlag utan att vara Leicadyr…

Finns säkert massvis med modeller som passar på det här, men vad skall jag leta efter?
Jag tror inte det finns någon kamera som uppfyller all dina krav. Närmast kommer nog Contax T. Den liknar Minox, men är gjord i metall och har mätsökare. Objektivet är ett Zeiss Sonnar 38/2,8.
De av dina krav den inte uppfyller är att den inte är mer vädertålig än dom flesta andra kameror och att den kanske fortfarande är relativt dyr.
http://www.dantestella.com/technical/contaxt.html

Olle
 
Konica Auto S3.
Fast 38mm f1.8 optik, skarp som få. Brukar kallas för en "fattigmans leica" då den har minst lika bra optik men ett betydligt lägre pris.
Tyvärr har den inte manuell bländare, den har manuell tidsinställning och bländarautomatik. Smidigt exponeringslås gör dock att det fungerar smidigt.
Batterier går att få tag i men kan vara lite småklurigt. Vet att det fanns nån hemsida som sålde batterier som funkar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.