Annons

Vilken gamma?

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Har en fråga om vilken gammainställning man bör ha på sin skärm:

Jag har tidigare haft gamma 1,8 (5000° K), men läste idag att den "nya branchstandarden" är 2,2. Dock har ju en del, t.ex. Excellera i Malmö, 1,8 som gamma om man lämnar digitala bilder för utskrift hos dem.

Det viktigaste för mig är att det blir rätt i tryck, dvs trycksaker, t.ex. magasin, som trycks på vanliga tryckerier. Någon som har koll på vilken gamma det är som gäller då?

Och, kan man lösa det med olika profiler i PS som har olika gamma? T.ex. att man ställer Excellera-profilen (1,8 gamma) om en bild ska till dem och en annan profil om en bild ska till tryckeriet? Går den profilen så att säga förbi systemets (Mac OS 9) gammainställning då?

Någon som kan reda ut det lite? :)

/Jens

Bildprofilen ska, vad jag vet vara den som gäller före skärmprofilens gamma. Men ett tips är att köra skärmen på 2.2 ändå, då de flesta utgår ifrån det. 1.8 är eg. rätt uråldrigt då Apple valde detta för bättre WYSIWYG till sina skrivare.

Det korta svaret är; så länge du jobbar i Pshp spelar det ingen roll vilket Gamma du ställt skärmen på så länge du talar om för operativsystemet vilket du valt. Visningen på skärmen anpassar sig så en kalibrerad skärm med Gamma 1,8 visar en bild på samma sätt som en med 2,2. I Pshp alltså.

Skälet till att 2,2 blivit en ny standard (fast ISO-standarden säger ingenting om vilket gammavärde du skall välja) är att vi jobbar numera med ”Cross media” för både webb och tryck. Eftersom majoriteten av användare sitter med windows som oftast ligger nära 2,2 så är det lämpligt att ha det som standard, då ser det ganska lika ut i alla program.

Oj, kund som vill fika. Återkommer snart...

Mmm, bullar från nöjd kund som hämtade bilder...

Som sagt, jobbar du i Pshp 6-7 så kan du använda det Gamma du vill, skärmen ändrar visningen så det ser lika ut oavsett valt Gamma. Och bilden är oförändrad så den kommer inte förändras vad gäller pixelvärdena.

Ytterligare ett skäl till att använda Gamma 2,2 är att många skärmar får jämnare tonåtergivning i mörka partier, en del skärmar kan ge svag ”bandning” med ett lägre Gamma-värde. Men nu är det finlir vi pratar om.

Att 1,8 lever kvar som standard beror på att Mac är vanligast i många grafiska sammanhang för reklam och tidningsproduktion.
När den första svartvita laserskrivaren kom för cirka 17 år sedan visade det sig att om man hade skärmen på ett Gamma av 1,8 blev utskrifterna ganska lika skärmens visning.
Den första skrivaren hade en punktförstoring som gjorde att 1,8 på skärmen gav lika ljushet på mellangrå toner. Och sedan lever 1,8 kvar i Applevärlden.

Mer intressant är vilken profil du bör använda för förhandsvisning i Pshp, säger de någonting om det? Finns det någon profil eller vill de att man skall använda Adobe RGB eller Apple RGB?

Tack för svaren!

Det är lite olika beroende på vilket tryckeri som trycker. Det jag mest gjort saker åt har ingen digital färgstryrning alls. Det är bara att kalibrera sin skärm på en höft och hoppas på det bästa. Efter ettt tag lär man sig hur ett visst tryckeri trycker, så det är inte så farligt.

Dock var jag på ett annat tryckeri idag och de har betydligt modernare utrustning, med ICC-profiler och allt. Ska ladda hem dem och se.

/Jens

jensohlsson skrev:
Dock var jag på ett annat tryckeri idag och de har betydligt modernare utrustning, med ICC-profiler och allt. Ska ladda hem dem och se.

Det är trevligt med tryckerier som är riktigt nogranna "ICC-fetichister" när man har kalibrerad skärm och en GTLLite (eller liknande ljusbox), och vet att det blir 99,9% överensstämmande i tryck.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar