Annons

Vilken gänga bak på gammalt Tokina 400/6,8 till Yashica? Adapter till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Min far har två gamla tele-objektiv till Yashica, och han skulle av någon anledning vilja använda åtminstone Tokina 400mm f/6,3 på Nikon F5/F6/D200.Objektiven har i bakänden en gänga med ca 47 mm diameter och på denna gängas adaptern, i nuläget en M42-adapter. Han har jagat runt efter motsvarande adapter 47 mm - nikonbajonett (som han vet finns) utan att hitta den.

Är det någon som vet vad gängan bak på objektivet, den som är ca 47mm, har för typbeteckning och var man kan hitta adaptern?

/Pontus

Gamla teleobjektiv mm brukar använda T- eller T2-adapter. Photax säljer T2-adaptrar för bl a Nikon. Titta i prislistan.
Dock har T/T2-adaptrarna en diameter på ca 42 mm, inte 47. Nån adapter med diametern 47 mm har jag inte hört talas om.

Olle

Tack Olle!

Han menar att gängan är ca 47mm, men det kan ju vara fel...

Jag skrev också fel i rubriken. Tokina 400mm f/6,3 ska det vara!

/Pontus

Pongu skrev:
Han menar att gängan är ca 47mm, men det kan ju vara fel...
Min gamla T-adapter har en gängdiameter på ca 42 mm. Om objektivet är lika gammalt som kameran (det var länge sen Yashica bytte från gänga till bajonett) är det säkert avsett för T-adapter. Nästan alla tredjepartstillverkade långa telen på den tiden var det.

Om jag förstått det hela rätt, så kan man använda den något "modernare" T2-adaptern även på objektiv ursprungligen avsedda för T-adapter.

Jag såg att även Cyberphoto säljer T2-adaptrar. Lite billigare än Photax dessutom.

T4 och TX har jag tyvärr aldrig hört talas om.

Olle

Jag hade ett Tokina 400mm till min Yashica TL Electro och det var M42 gänga utan adapter på den gluggen, d v s samma som Pentax, Praktica, Chinon, mfl använde.
Objektivet köpte jag -76 om det kan vara till någon ledning.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar