Så oberoende av FX kamera (D600, D610 D700, D750, D800, D810, Df, D3, D3s, D4, D4s) så är färgåtergivningen den samma? Om övriga variabler hålls oföränderliga?
Njae, jag är ingen expert som sagt var. Andra får stå för det 100% korrekta svaret.
Men, sensormässigt. Jo det skiljer naturligtvis mellan sensorer CCD/CMOS, vilka typer av filter som är pålagt framför sensor etc.
Däremot är kamera processorns uppgift att tolka om detta till Nikons "mall", som då i fallet jpeg sparas i den. I fallet RAW läggs på som en initialinställning tillsammans med sensorns rådata.
I den processen blir resultatet jäms med Nikons preferensmall.
Däremot är det så att RAW konverteraren med "Picture Controll" ställer om detta beroende på den profil du valt, eller den profil du skapat. Eller lämnar naturligtvis oförändrat om du inte rör. Då blir det kamerans färgprofil som gäller.
Men poängen som Mats G också förmedlade är att det är förhållandevis små variationer och det är svårt att utse vilken som skulle vara bäst. Vad som är bäst i hudtoner är också en aning subjektivt.
RAW konverteraren och dess profiler är det som mer ger skillnaden.
Jag, kanske feltaktigt tolkar din fråga till att vara. "Vilken FX sensor kommer jag att tycka bäst om vad gäller hudtoner". Slutresultatet blir att mer bero på din efterbearbetning. Samtliga sensorer har förmågan att återgå hudtoner.
Men, jag är inte inom mitt eget område nu. Låter andra svara.