Annons

Vilken FX ger bäst hudtoner i studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

J-Bq

Aktiv medlem
Av FX segmentet har jag använt D700 och D3s. Tycker att D3s är lite väl tung behöver inte snabba serier längre (fågelfoto) utan fotar hellre porträtt både i studio och utomhus. Därför har jag börjat fundera på ett byte till något lättare. Och EV mer högupplöst.

Som titeln lyder: Vilken FX ger bäst hudtoner? Vilken FX tycker du är bäst för studiojobb & t.ex. bröllop?

Fast frågan var inte enbart vilken som var mest högupplöst, utan vilken som ger bäst färgåtergivning. Vete sjutton om inte en Pentax 645D (förvisso ingen FX) eller Leica M9 kan ge D810 en match när det gäller just det.

Fast frågan var inte enbart vilken som var mest högupplöst, utan vilken som ger bäst färgåtergivning. Vete sjutton om inte en Pentax 645D (förvisso ingen FX) eller Leica M9 kan ge D810 en match när det gäller just det.

Jo har nog sneglat åt Pentax håll. Men det är allt för dyrt att byta allt tycker jag. Sitter ju på en hel del nikonutrustning Som kan dublera som både studiokamera och som t.ex. bröllopskamera.

QP kort / RAW konverterare

Förvisso ger olika kameror skillnader i färgåtergivning. Objektiven varierar även de, i bland mycket hur de återger valörer.
Likaså är nog valet av RAW program avgörande för hur ex. hudtoner återges.

Med QP kort/mjukvara kan man skapa en specifik profil för hela kedjan: Ljus, kamera, objektiv, Raw konverterare.

Min erfarenhet säger att Nikon är "gulare" och Canon "magenta" allmänt.

Ingen egen erfarenhet av specifikt FX sensor valet.
Men dock erfarenhet av DX modellerna sensorer.

Jag var lite inne på samma spår som Mats G.
Är det inte så att det iaf. inom Nikon inte spelar någon roll om du använder RAW och Nikons egna program som t.ex. Capture NX.

Mellan kamerorna D40x, D200 och D300 kan jag inte se någon som helst skillnad när jag använder Capture NX som RAW konverterare.
Ja, initialt gör jag det eftersom kameran i RAW sparar den inställning som färgprofilen i kameran hade. Samt också de andra inställningarna som skärpa, konstrast etc.
Men när jag i Picture Control växlar mellan andra kameraprofiler blir slutresultatet identiskt.

Kort tagna i valfi kamera, blir när jag t.ex. väljer D2x profilerna identiska i hudtoner. Enda skillnaden mellan korten jag ser är brusnivån på högre ISO mellan modellerna.
Som jag förstått det kringgås Nikons bildprocessor när man öppnar den RAW i Capture NX eftersom den jobbar direkt med sensordatan och inte det kameran jobbat fram (utöver initialinställningarna menar jag) .

Jag kanske inte har 100% färgseende, vad vet jag.

Använder jag däremot Adobe RAW är det en helt annan sak. Där verkar det som Adobe inte tar tillvara Nikons färgprofiler utan utvecklat en egen algoritm istället. Jag får helt enkelt inte till det i Adobe.
Så jag går alltid genom Capture NX för RAW och låter den även skapa en TIFF som jag sedan öppnar med PS. Då fungerar färgerna för mig.
Också kanske där brister i kunskap om Adobe.

Så oberoende av FX kamera (D600, D610 D700, D750, D800, D810, Df, D3, D3s, D4, D4s) så är färgåtergivningen den samma? Om övriga variabler hålls oföränderliga?

Så oberoende av FX kamera (D600, D610 D700, D750, D800, D810, Df, D3, D3s, D4, D4s) så är färgåtergivningen den samma? Om övriga variabler hålls oföränderliga?

Njae, jag är ingen expert som sagt var. Andra får stå för det 100% korrekta svaret.
Men, sensormässigt. Jo det skiljer naturligtvis mellan sensorer CCD/CMOS, vilka typer av filter som är pålagt framför sensor etc.
Däremot är kamera processorns uppgift att tolka om detta till Nikons "mall", som då i fallet jpeg sparas i den. I fallet RAW läggs på som en initialinställning tillsammans med sensorns rådata.
I den processen blir resultatet jäms med Nikons preferensmall.

Däremot är det så att RAW konverteraren med "Picture Controll" ställer om detta beroende på den profil du valt, eller den profil du skapat. Eller lämnar naturligtvis oförändrat om du inte rör. Då blir det kamerans färgprofil som gäller.

Men poängen som Mats G också förmedlade är att det är förhållandevis små variationer och det är svårt att utse vilken som skulle vara bäst. Vad som är bäst i hudtoner är också en aning subjektivt.
RAW konverteraren och dess profiler är det som mer ger skillnaden.

Jag, kanske feltaktigt tolkar din fråga till att vara. "Vilken FX sensor kommer jag att tycka bäst om vad gäller hudtoner". Slutresultatet blir att mer bero på din efterbearbetning. Samtliga sensorer har förmågan att återgå hudtoner.

Men, jag är inte inom mitt eget område nu. Låter andra svara.

Det har jag mycket svårt att tro. Nu var det längesedan jag körde Nikon, men alla modeller har sin egna "karaktär". I vissa situationer mer framträdande än andra. Vissa är mer känsliga för det medans vissa inte märker det alls (eller ens bryr sig). Med profilering och samma råkonverterare kan man föra modellerna närmre varandra

Färgåtergivning och karaktär och för all del även respons i redigeringen är väldigt subtilt och personligt. Ibland går det inte ens att sätta fingret på det. Jag har mina favoriter vilket jag kommit fram till efter lång tids användning och vet hur resp sensor beter sig för mina ändamål. Man kan väl kalla det sensorerfarenhet i brist på annat. Men jag skulle misslyckas totalt om någon vispade fram jämförelsebilder och bad mig peka ut vilken som var tagen med vilken kamera. Det funkar inte riktigt så...

För att svara besvara din fråga mer konkret - jag har exempelvis kört D700 på bröllop och med vissa gluggar var den kanon. Men med ex 24-70:an som kunde bli väldigt varm/orange i sin återgivning så var det ibland stört omöjligt att få snygg hud. Profiler eller råkonverterare spelade ingen roll. Photoshop var i princip enda räddningen och det kostade onödig tid. Jag har hört att Nikon förbättrat hudtonerna rent generellt i senare modeller så jag hade nog kört på en D800 och ett par schyssta fasta gluggar med neutral återgivning, en bra kameraprofil, välkalibrerad skärm och ett stabilt arbetsflöde.

Eftersom objektiven har stor betydelse för färgåtergivningen känns det väldigt svårt att utelämna den faktorn...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar