Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken flatbäddsscanner som klarar negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mathew

Aktiv medlem
Är ute efter en billig scanner till min PC som ska klara av att scanna negativ. Dia vore inte fel det heller, men om det krävs annan teknik, utrustning är negativ så behövs det ej.

Gränsen går väl runt 3000kr, men billigare vore inte fel. har kikat lite på Epsons olika Perfection 1670, 2400, 3170 osv. Men vad är det för skillnad mellan dessa, tex i kvalité på den inscannade bilden mm?

Vilken scanner skulle ni rekommendera???

Mvh Mattias
 
Försök hitta en begagnad Minolta scan dual 2 lr 3... Jag köpte en trea nyligen och är supernöjd. Fast vill du kunna scanna papperskopior också så vet jag inte.... kan inte dom där.. =)

//Malin
 
SmurfMolly skrev:
Försök hitta en begagnad Minolta scan dual 2 lr 3... Jag köpte en trea nyligen och är supernöjd. Fast vill du kunna scanna papperskopior också så vet jag inte.... kan inte dom där.. =)

//Malin

Nej, precis jag vill även kunna scanna vanliga papper.
 
kanske inget egentligt svar men, men saker som skiljer sig mellan scannrar är: upplösning ( man vill ju ha så hög som möjligt, samtidigt så kanske man ska relatera det till vad man ska använda scanningen till, mindre bilder på nätet eller stora kopior?)
hastigheten skiljer sig åt. sen skiljer de sig åt om man vill kunna scanna småbild, eller småbild och mellanformat och storformat. kanske finns tillbehör att köpa till de som bara har småbildsramar det vet jag inte. om du nu vill kunna scanna mellanformat

det är väl dessa grejor du bör ta ställning till för att komma fram till vad som passar dig. har svårt att tro att någon av scannrarna är dåliga. eller ja, det beror ju på vad man menar med dålig..
 
Har en Perfection 1650 Flatbädd.
Är själv av modellen slarva bort alla papper som tillhör apparaten så jag vet inte upplösning o s v. Torde vara lik 1670.
Mina bilder här är alla scannad med den.
Men jag kan säga att många bilder som jag försöker med går inte få till.
Jag fattar inte varför men så är det.
Så jag får helt enkelt ge upp med en del och det känns inte roligt om det är en bra bild.
Jag scannar dia och svartvita neg. Allt från småbild till mellanformat 6x9.
Färgneg kan jag bara glömma.
Flatbäddarna har väl utvecklats förstås.
Men jag råder dig att försöka höra med nån som redan använder det du tänkt köpa.
Mvh/-Anders
 
Jag använder en Epson perfection 1650 photo, och kan tala om att upplösningen är 1600 dpi. Pappersbilder blir bra med den, dia blir hyfsade för webben, men inte så bra för att skriva ut. Är dessutom ganska långsam om man ska scanna dia eller neg på högsta upplösning.
 
Jag köpte en Epson Perfection 3170 för några veckor sedan och är mer än nöjd med den. Den tar allt från newspaper till 6*9 och småbild, både dia och negativ. Upplösningen är hela 3200 dpi så även 24*36 plir helt perfekt. Min gamla Agfaskanner kan gå och gömma sig...
Billigaste pris jag sett på nätet är 2476 kr + frakt men jag handlade hos en lokal datafirma för 2900 kr och tycker det kan vara värt det om fel skulle uppstå.
 
Senast ändrad:
Jag köpte en Canon 5000f i somras och är helnöjd, den scannar två diabilder eller 3 negativ samt självklart papper.
Kolla på den modellen, kostade 1995 på onoff i juli...
 
Anna, var det en Snapscan E50 du hade förut? Har själv en sådan och funderar på en ny och velar mellan en ren neg/dia scanner eller en ny flatbädd typ Perfection 3170.
 
Nils, jag antar att det är mej du kallar för Anna, eftersom det gäller Agfa.
Nä den Agfa jag har heter 1236u, flatbädd men med tillbehör för skanning av negativ och dia.
Iofs har den två år på nacken, men det blev en enorm skillnad med 3170. Jag köpte den efter mycket bra resultat i tester.
 
Allan, ursäkta att jag kallade dig för Anna!
Börjar väl bli lite senil och det var ju faktiskt en Anna med i diskussionen. Tack för att du svarade, trots min lilla blunder!
Hälsn, Nils.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.